همشهری آنلاین: یک داروی تجربی در کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم در بیماران مبتلا به ام‌اس نتایج مثبتی ایجاد کرده است.

medication

اين نكته را یافته‌های پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که  در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

کارآزمایی‌های مرحله سوم برای آزمودن کارآیی و ایمنی یک داروی جدید در بیماران انسانی انجام می‌شوند.

به گزارش سی‌ان‌ان در یک کارآزمایی مرحله سوم بیماران دچار شکل اولیه پیش‌رونده اسکلروز متعدد یا ام‌اس که داروی تجربی اوکرلیزوماب را دریافت کرده بودند در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، علائم پزشکی کمتری داشتند و اسکن‌های مغزی هم شواهد کمتری از پیشرفت بیماری را نشان دادند.

در دو کارآزمایی دیگر جداگانه مرحله سوم بیماران مبتلا به شکل عودکننده ام‌اس که اوکرلیزوماب دریافت کرده بودند، در مقایسه با بیمارانی که برایشان اینترفرون بتا- یک آلفا- یک درمان استاندارد ام‌اس تجویز شده بود، میزان‌های کمتر فعالیت و پیشرفت بیماری را نشان دادند.

البته پژوهشگران هشدار می‌دهند که برای تعیین ایمنی و کارآیی این دارو مشاهدات گسترده‌تر ضروری است.

اوکرلیزوماب در حال حاضر برای تأیید برای درمان هردوی شکل اولیه پیش‌رونده و شکل عودکننده ام‌اس مرحله بازبینی را می‌گذارند. بازبینی این دارو برای درمان شکل اولیه پیش‌رونده بیماری‌ ام‌اس در این سازمان در اولویت قرار گرفته است.

در حال حاضر درمان تأییدشده‌ای برای شکل اولیه پیش‌رونده ام‌اس وجود ندارد. حدود ۱۰ درصد از بیماران ام‌اس به این شکل بیماری تشخیص داده می‌شوند که به جای حملات متناوب به صورت سیر آهسته پیش‌رونده ناتوانی بروز می‌کند.

اوکرلیزوماب به‌طور انتخابی سلول‌های B دارای آنتی‌ژن CD20 را هدف قرار می‌دهد که نقش اساسی در تولید پادتن‌هایی دارند که به ماده میلین موجود در غلاف اعصاب  حمله می‌کنند و با آسیب زدن به آن‌ها علائم ام‌اس را به وجود می‌آورند.

داروهای هدف‌گیرنده سلول‌های B برای درمان برخی سرطان‌های خونی و آرتریت روماتوئید به کار رفته‌اند.

اوکرلیزوماب از این لحاظ اهمیت دارد، که نخستین درمان هدف‌گیرنده سلول‌های B است که بر هر دو نوع عودکننده و اولیه پیش‌رونده ام‌اس تأثیربخش است و تنها درمان مؤثر بر شکل اولیه پیش‌رونده بیماری است.

در حال حاضر ۱۴ دارو برای درمان شکل عودکننده ام‌اس در دسترس است.

کد خبر 356372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha