مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

ابتلا به بیماری‌ها با محیطی که در آن زندگی می‌کنیم رابطه مستقیمی دارد. کسانی که در شهر زندگی می‌کنند بیشتر در معرض بیماری هستند.

آلودگی هوا ؛‌ فصل مشترک کلانشهرهای بزرگ جهان.

به گفته‌ دكتر فهيمي متخصص طب سنتي، هواي شهرها آلوده و زيان‌آور است درحالي‌كه هواي پاك به روح انرژي داده و گوارش را تقويت مي‌كند و گوارش در آلودگي هوا مختل خواهد شد. در روستاها محوريت تغذيه بر طبيعي بودن مواداوليه و منابع غذايي موجود در منطقه است.

دكتر مهدي فهيمي درباره راه‌هاي مقابله با عوارض ناشي از آثار ريزگردها و آلودگي، الگوي تغذيه صحيح را بهترين راه خواند و به همشهري گفت: در اين شرايط كه آلودگي باعث خشكي مجاري تنفسي، غليظ‌شدن ترشحات و در نتيجه تجمع دود، گرد وغبار و ترشحات مخاطي در دستگاه تنفس فوقاني و ريه‌ها شده و احساس خلط پشت حلق، يا سرفه‌هايي كه خشك بوده و دفع خلطي انجام نمي‌شود، افراد به‌شدت آزرده مي‌شوند. به‌عبارت ديگر خروج سموم از دستگا‌هاي تنفسي، گوارشي و پوست به‌عنوان وسيع‌ترين ارگان بدن از اهميت زيادي برخوردار است. همزماني افزايش آلاينده‌ها و ريز‌گردهاي كمتر از 5. 2ميكرون با هواي سرد زمستاني كه طبيعتي سرد و خشك دارد مي‌تواند درجه مشكلات ذكر شده را بيشتر كند. بيرون از خانه دست ما براي تغيير شرايط باز نيست پس بايد در منزل سبك زندگي تغيير كند.در اين شرايط بايد غذاهايي كه توليد خشكي در بدن مي‌كند را محدود كنيم. سرخ‌كردني‌ها، ادويه‌جاتي كه رطوبت بدن را كم مي‌كنند مانند زردچوبه، گياهاني مانند سير با حجم زياد و گياهاني گرم مزاج مانند فلفل كه دماي بدن را زياد مي‌كند براي اين شرايط مناسب نيستند. اين غذاها شانس دفع سم را از بدن كم مي‌كنند.

وي توصيه كرد: در اين مدت غذاهاي آب‌پز، بخارپز، انواع آش‌ و سوپ‌ را مصرف كنيد تا دستگاه گوارش براي دفع سموم آب مورد نياز را داشته باشد. استفاده از شير به‌صورت روزانه و مرتب باعث دفع ترشحات زائد ريوي و دستگاه گوارش مي‌شود. استفاده از كاهو در حجم زياد در طول روز توصيه مي‌شود همچنين براي اينكه آبريزش بيني بيشتر شود از مقدار كمي پياز خام استفاده كنيد. مصرف عطسه‌آورها يا انفيه براي كمك به دستگاه تنفسي به‌منظور تخليه شش‌ها از ترشحات توصيه مي‌شود.

اين متخصص طب سنتي به سيگاري‌ها نيز توصيه كرد كه مصرف سيگار و انواع دخانيات را به حداقل برسانند و گفت: رطوبت هواي خانه را به هر طريقي حفظ كنند،(بخور سرد براي افرادي كه مزاج گرم دارند و بخور گرم براي كساني كه مزاج سرد دارند) شب تا صبح دستگاه بخور در منازل‌ كار كند تا رطوبت در دستگاه تنفسي بالا برود و همچنين با خشكي پوست مبارزه كنيم.
وي در مورد محافظت از پوست در شرايط آلودگي هوا نيز گفت: يك روز در ميان استحمام كنيد و از صابون‌هايي كه باعث خشكي مي‌شود استفاده نكنيد به جاي آن توصيه مي‌شود از صابون آلوئه‌ورا و گل ختمي استفاده كنيد.

دكتر فهيمي براي بهبود شرايط گوارش گفت: كساني كه يبوست دارند حتما از مسهل‌ها استفاده كنند تا فشار بر كبد به حداقل خود برسد. آلو بخارا، سيب قرمز و آب، خاك‌شير با آب ولرم به‌صورت ناشتا كمك مي‌كند تا سموم از بدن خارج شود. اگر كسي با اين روش‌ها حال عمومي‌اش خوب نشد، مي‌تواند از دم كرده گل سرخ و برگ سنا به نسبت برابر استفاده كند. توصيه براي نوشيدن آب زرشك و آب انار و شربت انار (مخلوط رب انار و آب و درصورت تمايل شكر) در وعده عصر بسيار جدي است. وي تأكيد كرد: تمام بيماري‌ها وارد بدن همه افراد مي‌شود يا بدن شما آنقدر قوي است كه بيماري را شست‌وشو داده و دفع مي‌كند يا بدن ضعيف و خشك است و عامل بيماري مانده و زايش مي‌كند، سل ساركوئيدوز و انواع بيماري‌هاي عفوني با كم شدن رطوبت در بدن مي‌تواند خود را نشان دهد. وقتي رطوبت كم مي‌شود قدرت شست‌وشو دادن سلولي در تمام اعضاي بدن كاهش مي‌يابد. يقينا نوشيدن نوشيدني‌هاي شيرين و با مواد نگهدارنده و رنگ‌هاي خوراكي مانند نوشابه‌ها و ماء الشعير‌ها در اين وضعيت مي‌تواند در اين شرايط به بدن ضرر برساند.

سير، پياز و تره‌فرنگي، هر قدر هم كه بوي آزاردهنده‌اي داشته باشند اما حاوي مقدار زيادي گوگرد هستند كه مي‌توانند از مخاط دستگاه تنفسي محافظت كنند.در روزهاي آلودگي هوا نبايد از وانتي‌هايي كه ميوه و سبزيجات تازه را كنار خيابان‌ها مي‌فروشند يا مغازه‌هايي كه سبزيجات خود را بيرون از مغازه و در مسير عبور خودروها مي‌گذارند، ميوه و سبزي بخريد.

کد خبر 356816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha