شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: تنها 2 ماه پس از ثبت «مهدکودک دانشگاه تهران » در فهرست آثار ملی به‌عنوان نخستین مهدکودک و ساختمان طراحی شده برای این کار در ایران، دانشگاه تهران اقدام به تغییرکاربری این ساختمان برای استفاده دانشکده کارآفرینی کرد.

بر اساس مشاهدات مستقیم خبرنگار همشهری تمام موزاییک‌های کف و دیوارهای اثر ثبت شده به شماره 19233 به تاریخ اول مرداد 1386، نوسازی شده و ساختمانی که صرفا برای استفاده کودکان طراحی شده بود اینک دراختیار عوامل دانشکده کارآفرینی قرار گرفته است و این اقدام در شرایطی صورت گرفته که هیچ گزارش و اطلاعی به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای چنین کاربری داده نشده است.

مهدکودک دانشگاه تهران که اواخر سال 1348 طراحی و اوایل دهه 50 افتتاح شده بود از تابستان امسال به دستور مسئولان دانشگاه تهران تعطیل و والدین برای نگهداری فرزندانشان مجبور به استفاده از مهد‌های خصوصی شدند.

ساختمان این مهدکودک که نبش خیابان شانزدهم در کارگر شمالی مقابل خوابگاه پسران قرار دارد مطابق با استانداردهایی طراحی شده که در آن از کودکان نگهداری شود و بر این اساس معماری آن شکل گرفته است.

ویژگی‌هایی که این اثر را در زمره آثار قابل ثبت در لیست آثار ملی قرار داده بود معماری داخلی، استاندارد کلاس‌ها و همجواری با فضاهای خدماتی مورد نیاز بچه‌ها، جنس مصالح و ارگونومی بسیار دقیق آن بوده است.

رفیع،  معمار و طراح این مهدکودک، دراین‌باره به خبرنگار همشهری تأکید کرد: «می‌توان به جرات گفت که این مهدکودک، بهترین مهدکودک ایران است زیرا برای تمام فضاهای بهداشتی، آشپزخانه، منزل سرپرست مهدکودک و... شکل مشخصی طراحی و ساخته شده است.»

وی همچنین گفت:«رمپ‌های ایجاد شده، فضای بازی و سالن‌ها همه بر اساس استانداردهای کار مهدکودک طراحی شده بود و برای بخش فضای سبز نیز پاسیویی طراحی شد تا هم محل نگهداری گیاهان و هم فضایی برای بازدید کودکان حاضر در مهد باشد.»

دانشگاه تهران تا این لحظه از ارائه هر پاسخی در زمینه چنین تغییری در ساختمانی که شماره ثبت آثار ملی را دارد، خودداری کرده است.

به‌نظر می‌رسد فضا برای دانشکده‌ای غیرتخصصی چون دانشکده کارآفرینی در هر نقطه‌ای از تهران قابل تهیه و حتی اجاره بود.

کد خبر 35714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز