زانوهای خمیده و پرانتزی شیوع کمی در کشور دارد ولی اگر نوعی از آن را که در کودکی بروز پیدا می‌کند، پیش از بلوغ و بسته شدن صفحه‌های رشد درمان نکنید چاره‌ای جز شکستن استخوان‌های بیمار باقی نمی‌ماند.

کجی زانو

دكتر غلامعلي عكاشه رئيس انجمن جراحان ارتوپدي ايران در گفت‌وگو با همشهري در مورد انواع اين بيماري و روش‌هاي درمان آن گفت: وقتي زانو يا قسمت‌هايي از آن از هم فاصله داشته باشند و ساق‌هاي پا به‌صورت پرانتز كنارهم قرار ‌گيرند پاپرانتزي يا ژنو وروم در افراد رخ مي‌دهد. كجي پا به‌صورت اكتسابي عموما در سنين بالا و نوع مادرزادي آن در دوران كودكي بروز پيدا مي‌كند. پا‌پرانتزي در سنين رشد و دوران بلوغ خود را نشان مي‌دهد. در نوع مادرزادي يا نوع كودكي، عمدتا با تجوير زانوبند و ورزش پا قابليت اصلاح دارد ولي معمولا از سنين بلوغ به بالا اين تمهيدات تأثير نداشته و بيشتر بايد به سمت روش‌هاي اصلاح پاي خم با اصلاح استخوان رفت. اصلاح استخوان با شكستن استخوان و قرار دادن 2 قسمت كج در راستاي صحيح به‌دست مي‌آيد. در اين روش با جراحي وسيله‌هايي ازجمله ميله، پين يا پليت در زانو قرار داده مي‌شود.

وي گفت: تشخيص بروز پا پرانتزي در كودكان توسط پدر و مادرصورت مي‌گيرد. در واقع نخستين كسي كه متوجه بدشكلي پاي كودكان مي‌شود، مادر است؛ به‌عبارت بهتر پاي پرانتزي به قدري شديد است كه مادران به راحتي متوجه تفاوت پاي فرزندشان با پاي كودكان ديگر مي‌شوند.

بيشترين نگراني در مورد افرادي است كه دوران بلوغ را سپري ‌مي‌كنند. دكتر عكاشه در اين‌باره گفت: معمولا از سن 12سالگي بايد به سمت جراحي و صاف كردن اندام رفت. نوع ديگري از كجي پا نيز وجود دارد كه در ميانسالي (40سال به بالا) به بعد و بر اثر آرتروز بروز پيدا مي‌كند. اين افراد قبل از اينكه به مرحله آرتروز بسيار پيشرفته برسند بايد جراحي شوند. آرتروز پيشرفته در اين افراد تعويض مفصل زانو را نيز اجتناب‌ناپذير مي‌كند. اگر كجي زانو در اين افراد زود تشخيص داده شود، بسياري از مشكلات بعدي جبران خواهد شد. ارتوپديست‌ها عموما براي اصلاح پاي پرانتزي جراحي را پيشنهاد مي‌كنند. اين روش ساده‌ترين، بهترين و كم‌خرج‌ترين راه است.

رئيس انجمن جراحان ارتوپدي ايران در مورد اكتسابي بودن بيماري پاي پرانتزي گفت: منظور اين است كه فرد بر اثر عوامل محيطي و تغذيه‌اي دچار اين بيماري مي‌شود. در كودكي كمبود برخي ويتامين‌ها مانند ويتامين دي باعث شلي مفصل و كج شدن استخوان مي‌شود. در بزرگسالي عامل اكتسابي، بروز آرتروز زانو است.

کد خبر 357181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha