یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قفس شیشه‌ای اثری است هم در بزرگداشت فناوری، هم هشداری در مورد به کارگیری نابه‌جایش؛ کتابی که دیدگاه شما را نسبت به ابزارهایی که روزمره به کار می‌گیرید دگرگون می‌سازد.

کتاب قفسه شیشه‌ای

نيکلاس کار در اين کتاب نقبي به پس پردهي عناوين خبري مربوط به روبات‌هاي کارخانه‌اي، خودروهاي بيراننده، کامپيوترهاي پوشيدني و پزشکي ديجيتال ميزند و هزينه‌ پنهان تسلط نرم‌افزارها بر کار و تفريح را آشکار مي‌سازد و نشان مي‌دهد اين برنامه‌هاي کامپيوتري، از يک سو فراغت بيشتري به زندگيمان مي‌بخشند و از سويي ديگر، چيزي حياتي از آن مي‌ربايند.

وي، با تکيه بر مطالعات صورت گرفته در حوزه‌هاي روانشناسي و عصب‌شناسي که مويد وابستگي عميق شادي و رضايت خاطر افراد به سخت‌کوشي در دنياي واقعي است، آن چه را که تاکنون به ديده‌ ظن مي‌نگريستيم، فاش مي‌گويد: جابه‌جايي توجه‌مان از کار عملي به نمايشگر کامپيوتر مي‌تواند ما را از زندگيمان منفصل و ناخشنود سازد.

قفس شيشه‌اي، از ماشين‌هاي بافندگي قرن نوزدهمي تا کابين خلبان جت‌هاي قرن حاضر و از شکارگاه‌هاي يخ زدهي قبايل اينوييت تا چشم‌اندازهاي لم يزرع نقشه‌هاي چيپياس، تاثير «اتوماسيون» بر زندگي را از ديدگاهي انساني مي‌کاود و پيامدهاي شخصي و اقتصادي وابستگي روز افزونمان به کامپيوتر را زير ذرهبين مي‌گذارد.

اين کتاب، با آميزهاي از تاريخ، فلسفه، شعر و دانش، ما را به سفري مي‌برد که از نخستين آثار آدام اسميت و آلفرد نورث و ايتهد مي‌آغازد، از پژوهش‌هاي معاصر در حوزهي توجه، حافظه و شادي انسان گذر مي‌کند و در تاملي تکان دهنده در باب چگونگي استفاده از فناوري براي گسترش تجربه انساني‌مان به اوج مي‌رسد.

كتاب قفس شيشه‌اي نوشته نيكلاس كار با ترجمه امير سپهرام در 216 برگ در قطع رقعي از سوي انتشارات مازيار منتشر و به قيمت 12000 تومان روانه بازار كتاب شد است. علاقه‌مندان جهت تهيه كتاب مي‌توانند از طريق سايت ناشر به آدرس http://www.mazyarpub.com اقدام نمايند.

کد خبر 357287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha