علی‌اصغر محمدی: عجایب تحصیلی در کشور ما کم‌نیست؛ می‌توانی با پرداخت ۳ تا ۵میلیون تومان در کمتر از ۳‌ماه دیپلم رسمی بگیری آن هم با تأییدیه یا اینکه پایان‌نامه‌ دانشگاهی و مقالات ISI بخری و در دانشگاه یا مجلات معتبر خارجی ارائه بدهی.

واگذاری مدرسه غیرانتفاعی

در تازه‌ترين مورد مؤسس يك دبستان غيردولتي آگهي كرده كه مدرسه‌اي را با دانش‌آموزانش واگذار مي‌كند. اين در حالي است كه دائما مسئولان از غيرقانوني بودن فروش ديپلم، پايان‌نامه و مقالات مختلف و برخورد شديد با متخلفان و سودجويان سخن مي‌گويند و هرازگاهي نيز اعلام مي‌كنند كه اعضاي يك باند فروش ديپلم يا پايان‌نامه و... دستگير شدند ولي حكايت همچنان باقي است.

  • مدرسه غيردولتي و سود روزافزون

«مدرسه غيرانتفاعي از پايه پيش‌دبستان تا ششم ابتدايي فعال با 7سال سابقه با تمام امكانات و مجوز واگذار مي‌شود. مدرسه واقع در فرديس كرج با سوددهي روزافزون...»، اين متن يك آگهي درج شده روي يك كاغذ در برخي خيابان‌هاي فرديس كرج است. به‌نظر مي‌رسيد كسب اطلاعات از فروشنده كار سختي باشد اما آگهي‌دهنده بي‌هيچ پرس‌و‌جويي و بدون اينكه از خريدار بودن تماس گيرنده مطمئن شود، مي‌گويد: «دبستان... در انتهاي فرديس كرج واقع شده، 7سال سابقه فعاليت دارد، از دوره پيش‌دبستاني تا ششم ابتدايي 106نوآموز و دانش‌آموز دارد. اين مدرسه در يك ساختمان استيجاري فعاليت مي‌كند و قيمت نهايي تعيين شده براي آن 600ميليون تومان است. امتياز آن را نيز از حقيقي به حقوقي تغيير مي‌دهيم و آن را به‌صورت دائمي منتقل مي‌كنيم تا هيچ مشكلي پيش نيايد.» خانم مالك توضيح مي‌دهد: «شهريه پيش‌دبستاني ما يك ميليون و 300هزار تومان و هر پايه ابتدايي 2ميليون تومان است. هر سال به شهريه ما 25 تا 30درصد افزوده مي‌شود. حتي حاضريم با شما به شرط پرداخت 300ميليون تومان مشاركت و 50درصد امتياز مدرسه را واگذار كنيم و خودمان هم در كنار شما باشيم.»

  • معاون وزير: برخورد مي‌كنيم

معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي در واكنش به آگهي فروش مدرسه غيردولتي به همشهري گفت: «اين كار تخلف محرز از قانون است. شما مطمئن باشيد كه با اين تخلف برخورد قانوني مي‌شود. در اين خصوص پرونده‌اي در شوراي مركزي نظارت بر عملكرد مدارس غيردولتي تشكيل شده و موضوع در دست بررسي و رسيدگي است و نتيجه آن به‌زودي اعلام مي‌شود.»

مرضيه گرد با يادآوري ماده4 قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي، كه براساس آن مجوز تاسيس مدارس غيرانتفاعي به‌نام فرد يا افراد حقيقي و حقوقي صادر مي‌شود و اجازه مذكور قابل انتقال يا واگذاري به ديگري نيست، مي‌گويد: «درصورت تخلف از اين ماده شوراي نظارت مركزي مي‌تواند مجوز تاسيس را لغو كند. همچنين براساس قانون، نظارت بر عملكرد مدارس و مراكز غيردولتي بر عهده شوراي سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت مركزي است، البته در استان‌ها اين وظيفه به شوراي نظارت استان‌ محول شده كه به رياست مديركل آموزش و پرورش استان و در سطح شهرستان‌ها و مناطق به رياست مدير آموزش و پرورش شهرستان يا منطقه تشكيل مي‌شود.» به‌گفته رئيس سازمان مدارس غيردولتي تاسيس مدارس غيردولتي تابع ضوابطي است و بايد مؤسس يا مؤسسان، شخص يا اشخاص حقوقي واجد شرايط باشند. اينكه مؤسس اين دبستان غيردولتي اعلام كرده مجوز را به‌نام خريدار منتقل مي‌كند، غيرممكن است و بايد موضوع پس از درخواست در آموزش و پرورش بررسي و صلاحيت فرد تأييد شود.

به‌گفته او در كشور حدود 13هزار واحد آموزشي غيردولتي فعاليت آموزشي دارند كه در اين تعداد يك ميليون و 300هزار نفر از دانش‌آموزان اول ابتدايي تا دوره پيش‌دانشگاهي در اين مدارس در حال تحصيل هستند و تاكنون چنين تخلفي گزارش نشده‌است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه دبستان غيردولتي... كه آگهي آن در شهر فرديس پخش شده، تحت پوشش آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران است. حال بايد ديد آيا با اين تخلف آشكار از قانون برخورد مي‌شود؟

کد خبر 357300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha