یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: هر فصلی زیبایی‌ها و شرایط خاص خودش را دارد؛ همانطور که میوه‌های تابستان و زمستان باهم فرق می‌کنند.

با چیا زمستونو سر می‌کنی؟

همانطور كه لباس‌هاي هر فصل جنس مخصوص به‌خود را دارد، تفريحات و وقت‌گذراني‌ها و دور هم بودن‌ها هم مي‌تواند رنگ و بوي متفاوتي به‌خود بگيرد. زمستان علاوه بر داشتن برف و خرمالو و شعله‌هاي بخاري، با شب‌هاي طولاني‌اش مي‌تواند فرصتي براي ما باشد تا از زندگي‌مان در كنار اطرافيان دوست‌داشتني‌مان لذت بيشتري ببريم، به بهانه شب‌هاي طولاني اين فصل نگاهي دوباره به زندگي‌مان داشته باشيم و برنامه‌اي متناسب و مفيد براي گذران وقت درنظر بگيريم.

  • پدرا، پدربزرگا، مادرا، مادربزرگا

اين روزها بهانه مشغله زياد، ترافيك و وقت نداشتن، باعث شده تا خيلي از كارهايي كه تا يك دهه قبل جزو برنامه ثابت زندگي‌هاي ما بود، به آخر هفته‌ها، تعطيلات رسمي و در يك كلام، « شايد وقتي ديگرها» موكول شود. يكي از اين كارها كه بركت بقيه روزهاي عمر است و شايد وقت كم‌آوردن و مشكلات زيادي كه خيلي‌ها از آن گله مي‌كنند به‌خاطر كمرنگ شدن اين سنت زيبا باشد، سر زدن به بزرگ‌تر‌هاست. رفتن به خانه پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و حتي بقيه بزرگ‌ترهاي خانواده مي‌تواند هم بركت زندگي‌تان شود و هم شب‌هاي طولاني زمستان را دلنشين كند. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: «آنكه پدر و مادرش را خشنود كند، خدا را خشنود كرده». و چه‌كسي مي‌تواند مدعي شود كه وقتي به خانه والدينش سر مي‌زند، برق شادي را در چشمان آنها نمي‌بيند. والدين و بزرگ‌ترهاي درجه يك مي‌توانند در صدر جدول باشند اما اين همه ماجرا نيست. با كمي دقت در هر خانواده‌اي مي‌توان بزرگ‌ترهاي تنهاي ديگري را هم پيدا كرد كه سر زدن و كنار آنها بودن خالي از لطف نخواهد بود. خوب فكر كرده و فهرستي از آنها تهيه كنيد. آخرين باري كه به عمه‌مادرتان سر زديد، عيد پارسال بود يا سال قبل؟ بزرگ‌ترها خيلي زود تبديل به خاطره مي‌شوند و در اين شب‌هاي سرد مي‌توان از گرماي حضورشان گرم شد. اين كار اگر با حضور فرزندان‌تان انجام شود، هم يك آموزش رفتاري خوب براي برخورد آينده آنها با شما خواهد بود و هم در اين نشست و برخاست و گپ زدن در حضور بزرگ‌ترها زيباترين قصه‌ها و خاطره‌هاي زندگي‌شان را خواهند شنيد.

  • راه رفتن در سرما

راه رفتن و پياده‌روي ورزشي است كه نه هزينه خاصي دارد و نه مانند ورزش‌هاي ديگر بايد در زمان و مكان مخصوصي انجام شود. پشت‌ميز‌نشيني، زندگي پراسترس امروز و افزايش آمار چاقي، همه در كنار هم باعث مي‌شود تا لزوم پايبندي به يك ورزش سبك مانند پياده‌روي در برنامه روزمره زندگي ما احساس شود. علاوه بر اين، يك خانواده يا زن و شوهر مي‌توانند كنار هم براي راه رفتن، اقدام كنند و با اين كار لحظات زيبايي باهم داشته باشند. در فصل سرما ممكن است فكر كنيد ديگر نمي‌توانيد براي راه رفتن برويد، درحالي‌كه چنين نيست و تنها كاري كه بايد انجام دهيد، پوشيدن لباس مناسب و مجهز بودن به كلاه و شال است. بهتر است ساعت‌هاي اوليه شب را براي قدم زدن انتخاب كنيد كه سرماي هوا كمتر است. البته مراقب آلودگي هم باشيد و مواقعي را كه هواي محيط‌تان آلوده است براي پياده‌روي انتخاب نكنيد. هروقت كه برف مي‌بارد و امكانش را داريد، لذت برف‌بازي را هم از دست ندهيد. هر كاري كه باعث شود تحركتان بيشتر شود به سلامتي‌تان كمك مي‌كند.

  • شب‌نشيني‌هاي فرهنگي

يار مهربان در تمام روزهاي سال مهربان است اما در شب‌هاي طولاني زمستان كمي مهرباني‌اش بيشتر مي‌شود؛ مخصوصا اگر با برنامه‌ريزي و از روي حساب و كتاب مورد استفاده قرار گيرد. در روزهاي تابستان كه تا ساعت8 عصر هوا روشن است و آنقدر خودتان را در خيابان و با كارهاي مختلف سرگرم مي‌كنيد كه وقتي به خانه مي‌رسيد خسته و بي‌رمق هستيد، شايد زمان كمتري براي مطالعه داشته باشيد اما در زمستان كه احتمالا ترجيح مي‌دهيد زودتر به خانه برويد، اين فرصت را داريد كه هر شب، كمي مطالعه كنيد. مي‌توانيد در همين روزهاي اول‌ماه، برنامه‌اي بگذاريد و چند كتاب مورد علاقه‌تان را تهيه كنيد و هر شب بخشي از آنها را بخوانيد. مي‌توانيد با چند نفر قرار بگذاريد و كتاب‌هاي پيشنهادي‌تان را به يكديگر بدهيد و بعد درباره محتواي آن كتاب‌ها باهم صحبت كنيد. قرار‌هاي ماهانه يا هفتگي براي صحبت در مورد كتاب‌هاي مشتركي كه خوانده‌ايد هم سرگرمي خوبي است كه شما را با افرادي كه دوست‌شان داريد نزديك‌تر مي‌كند و انگيزه‌تان براي ادامه دادن مطالعه كتاب‌ها بيشتر مي‌شود. به غير از كتاب خواندن مي‌توانيد علايق مشتركي را با اعضاي خانواده يا دوستانتان پيدا كنيد و زماني را به آن بگذرانيد؛ مانند فيلم ديدن، يادگيري زبان جديد يا هر كار ديگري كه علاوه بر كنار هم بودن، در پايان زمستان نتيجه خوبي برايتان به همراه داشته باشد.

  • بهانه‌ها را جدي بگيريد

براي روزها و شب‌هاي فصول سرد، تفريحاتي كه در يك مكان سرپوشيده انجام مي‌شود، مي‌تواند انتخاب خوبي باشد. مي‌توانيد افراد فاميل يا دوستان خود را به صرف عصرانه يا يك شام سبك به منزل خودتان دعوت كنيد. مي‌توانيد گوشي تلفن را برداريد و به يكي از اقوامي كه خيلي وقت است آنها را نديده‌ايد بگوييد كه مي‌خواهيد با قابلمه شامتان به خانه آنها برويد. اجازه بدهيد سادگي و ساده زيستي جاي خودش را بين خانواده شما پيدا كند تا صفا و صميمت گرماي خانواده و فاميل دوباره به جمع شما برگردد. حتما دوستان زيادي هستند كه شما خيلي وقت است از آنها بي‌خبر هستيد. شما مي‌توانيد باعث و باني خير شويد و زحمت هماهنگي بين دوستانتان را به‌عهده بگيريد و زماني را پيدا كنيد كه همه بتوانند در آن ساعت و آن روز دور هم جمع شوند. مي‌توانيد آنها را به يك فيلم يا تئاتر خوب يا يك ورزش دسته‌جمعي و يا يك برنامه فرهنگي مناسب و مفيد دعوت كنيد؛ مثلا با دوستان يا اقوام قرار بگذاريد و به يكي از خانه‌هاي سالمندان نزديك شهرتان سر بزنيد. مكان‌هايي كه از معلولان نگهداري مي‌كنند هم مي‌تواند يك عصر زمستانه را با گرماي محبت شما به بهاري براي آنها تبديل كند. اينكه وقت‌تان را چگونه مي‌گذرانيد به فصل‌ها مربوط نيست، شب‌هاي طولاني زمستان فقط مي‌تواند بهانه‌اي باشد براي با بركت‌تر كردن و زيباتر كردن اوقات‌تان.

کد خبر 357334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha