سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - سیداحمد واحدی: چند وقت پیش ۳۰ نفر ایرانی نامه‌ای نوشته‌اند به رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده و توی نامه کلی ترس انداخته‌اند به دل این بابا و از او خواسته‌اند ایران را شدیدتر از قبل تحریم کند.

مفاهیم وارونه

خبر آنقدر خنده‌دار است كه اگر از مبادي رسمي منتشر نمي‌شد هيچ كدام باورش نمي‌كرديم. اينكه از ميان كلي مخالف جمهوري اسلامي 30نفر عقل‌كل پيدا شده‌اند و چنين درخواستي را از رئيس‌جمهور آمريكا كرده‌اند، احتمالا خود ترامپ با آن مواضع افراطي را هم به خنده انداخته است. حالا بچه 2ساله هم مي‌فهمد خيانت يعني چه و اين 30 تا هموطن چطور به80 ميليون هموطنشان خيانت كرده اند.

به دلايل مسخره اصل خبر كاري ندارم. چيزي كه توي اين خبر توجه من را به‌خودش جلب كرد عنواني بود كه چندتا از اين 30 نفر خودشان را با آن معرفي كرده بودند؛ فعال حقوق بشر. من از روز خواندن نامه و خواندن اسم‌ها و خواندن عناوين آدم‌ها، دارم به اين كلمه حقوق بشر فكر مي‌كنم كه چطور بازيچه دست آدم‌هاي مختلف با نگاه‌هاي مختلف در گوشه و كنار جهان شده. دارم فكر مي‌كنم كسي كه به‌خودش اجازه مي‌دهد نامه بنويسد و آسيب به يكسري آدم ديگر- فارغ از نژاد و مليت و تعداد- را از كسي ديگر بخواهد چطور اسم خودش را گذاشته فعال حقوق بشر. اينها احتمالا يا معني حقوق بشر را نمي‌دانند يا در سيستمي فعال حقوق بشر هستند كه عربستان‌سعودي در آن عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد مي‌شود. حالت سومي هم البته متصور است و آن تغيير مفهوم و هويت واژه‌ها و مفاهيم توسط صاحبان پرقدرت و پرنفوذ رسانه‌هاست.

رسانه‌ها حالا دارند در تغيير مفاهيم هم يكه‌تازي مي‌كنند. قشنگ‌ترين و انساني‌ترين مفاهيم توسط رسانه‌ها به مفاهيمي ضد‌ارزش تبديل مي‌شوند و مفاهيمي كه تا قبل از اين غيرانساني تلقي مي‌شدند حالا به لطف رسانه‌هاي پر سر و صدا ارزشمند هستند. رسانه‌ها دست روي مهم‌ترين و حياتي‌ترين مفاهيم بشري گذاشته‌اند و هر چيزي كه مانع حكومت صاحبانشان مي‌شود را وارونه و چپكي جلوه مي‌دهند. رسانه در دنياي ما ابزار برتري است؛ ابزاري كه صاحبش را در حوزه‌هاي مختلف يكه‌تاز صحنه مي‌كند.

رسانه‌ اين روزها شده ابزار قلب واقعيت و واي به حال كسي كه توي اين بازي، چشم و دل به رسانه‌هاي صاحبان قدرت دوخته و سپرده باشد. من فكر مي‌كنم بايد حواسمان را بيشتر جمع كنيم. رسانه‌ها دارند نگاهمان را به دنيا عوض مي‌كنند. منظورم همين رسانه‌هايي است كه به 30نفر آدم خائن كه دنبال نابودي مردم كشورشان هستند مي‌گويند فعال حقوق بشر و به چندصد نفري كه در سخت‌ترين شرايط دارند براي آزادي مردم كشور ديگري از چنگال تروريست‌ها مي‌جنگند مي‌گويند متجاوز. مفاهيم وارونه رسانه‌ها دارد جاي مفهوم اصلي را مي‌گيرد. شايد لازم باشد از اين به بعد موقع خواندن اخبار، يك فرهنگ لغت كنار دستمان بگذاريم تا ببينيم كلمات توي خبرها هنوز، معناي درست سابق را مي‌دهند يا نه.
#نامه_به_ترامپ #حقوق_بشر #سوريه #مفاهيم_وارونه

کد خبر 357586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha