جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

امسال آمریکایی‌ها بسیاری از بی‌سابقه‌ترین حواشی سیاسی را با دونالد ترامپ و حضورش در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تجربه کردند.

آمریکا

اكنون درحالي‌كه او تنها2هفته با رياست‌جمهوري فاصله دارد، اعلام كرده كه برنامه‌اش محدودكردن نهادهاي اطلاعاتي آمريكاست؛ موضوعي كه براي نخستين‌بار در ساختار حاكمه آمريكا از سوي يك رئيس‌جمهور عنوان مي‌شود.اواخر هفته گذشته روزنامه وال استريت‌ ژورنال گزارشي منتشر كرد كه از برنامه ترامپ و تيمش براي محدود كردن مهار سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا ازجمله سازمان اطلاعات ملي و سازمان مركزي اطلاعات (سيا) خبر مي‌داد. اين روزنامه نوشت: «ديدگاه تيم ترامپ اين است كه اين نهادها خيلي بزرگ و بيش از حد سياسي شده‌اند.»

متهم‌كردن نهادهاي اطلاعاتي آمريكا به «سياسي‌كاري» طي هفته‌هاي اخير از سوي ترامپ و مشاورانش دنبال شده است. اعتراض آنها به گزارش‌هاي اين نهادها مبني بر دخالت روسيه در انتخابات 2‌ماه پيش رياست‌جمهوري آمريكا به نفع ترامپ است. سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا معتقدند كه هكرهاي روس با حمله به سرورهاي ايميل حزب دمكرات اطلاعاتي را فاش كرده‌اند كه در نتيجه انتخابات آمريكا تأثيرگذار بوده است.

هفته گذشته باراك اوباما به سازمان اطلاعات ملي ماموريت داد تحقيقات گسترده‌اي را در مورد هك ايميل‌هاي حزب دمكرات و نقش دولت روسيه در اين زمينه انجام دهد. روز پنجشنبه شبكه خبري ان‌بي‌سي گزارش داد 2 نفر از مقام‌هاي امنيتي آمريكا بخشي از گزارش سازمان اطلاعات ملي در مورد هك انتخاباتي آمريكا را در اختيار اين شبكه قرار داده‌اند. به گفته ان‌بي‌سي، طبق اين گزارش كه همان روز در اختيار اوباما قرار گرفته، روسيه اطلاعات به‌دست آمده از ايميل‌هاي حزب دمكرات را پس از هك سرورهاي آنها در اختيار وب‌سايت افشاگر ويكي‌ليكس قرار داده است.

ان‌بي‌سي همچنين مدعي شد نهادهاي اطلاعاتي آمريكا حتي منابع روس كه اطلاعات به ويكي‌ليكس منتقل كرده‌اند هم شناسايي كرده‌اند. علاوه بر اين آنها در شنودهايي كه انجام داده‌اند متوجه شده‌اند كه مقام‌هاي روسيه در تماس‌هاي تلفني خود پيروزي ترامپ در انتخابات آمريكا را به يكديگر تبريك مي‌گفته‌اند. بر اين اساس، اقدامات روسيه تنها به حمله سايبري به حزب دمكرات محدود نشده و حمله به سيستم‌هاي كامپيوتري كاخ سفيد، ستاد مشترك ارتش، وزارت خارجه و شركت‌هاي بزرگ آمريكايي را هم شامل شده است.

  • ترامپ و اتهام به اوباما و نهادهاي اطلاعاتي

ترامپ به روال هميشگي ساكت ننشست و ديروز در پستي توييتري، شبكه ان‌بي‌سي و دولت باراك اوباما را به دسيسه‌چيني متهم كرد. او نوشت: «چطور ممكن است ان‌بي‌سي به گزارشي فوق محرمانه دسترسي پيدا كند كه براي اوباما تهيه شده؟ چه‌كسي اين گزارش را به ان‌بي‌سي داده و چرا؟» ترامپ خود در پاسخ به سؤالش نوشت: «سياسي‌كاري!»

ترامپ پيش از اين در توييت‌هاي انتخاباتي‌اش بارها گفته بود نهادهاي اطلاعاتي را «دوست دارد»؛ او حالا اما از هر فرصتي استفاده مي‌كند تا اقدامات آنها را زير سؤال ببرد. ترامپ اين روزها به‌طور متوسط 10پست توييتري در هر روز دارد كه از آنها براي حمله‌كردن به مخالفانش استفاده مي‌كند. او ديروز در تقابل با نهادهاي اطلاعاتي آمريكا نوشت: «چطور و چرا آنها اينقدر در مورد هك انتخابات اطمينان دارند درحالي‌كه هرگز سرورهاي حزب دمكرات را بررسي نكرده‌اند؟ اينجا چه خبر است؟»

دونالد ترامپ 7سال پيش خود يكي از مخالفان سرسخت ويكي‌ليكس و اقدامات افشاگرانه آن بود. او در جايي گفته بود ويكي‌ليكس كارش «جاسوسي» است. ترامپ گفته بود اگر فعالان ويكي‌ليكس در هر كشور ديگري غيراز آمريكا بودند، مثلا در چين، ظرف مدت 24ساعت آنها را مي‌كشتند. دونالد ترامپ اما چند روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري كه در 18آبان برگزار شد، در يكي از سخنراني‌هاي تبليغاتي‌اش كه همزمان با انتشار اطلاعات مربوط به ايميل‌هاي حزب دمكرات بود، با شور و هيجان خاصي مي‌گفت: «من عاشق ويكي‌ليكس هستم.»

جوليان آسانژ، بنيانگذار ويكي‌ليكس، هفته گذشته ضمن رد ادعاهاي دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا در مورد انتقال اطلاعات ايميل‌هاي دمكرات‌ها به ويكي‌ليكس از سوي روسيه، دولت اوباما را به تلاش براي ضربه زدن به دولت ترامپ متهم كرد. ترامپ هم ديروز در تأييد سخنان آسانژ گفت: «آسانژ مي‌گويد يك نوجوان 14ساله هم مي‌توانسته ايميل‌هاي دمكرات‌ها را هك كند. او البته گفته كه اطلاعات را هم از روس‌ها نگرفته است.»

اين جنجال‌ها در آمريكا در حالي اتفاق مي‌افتد كه 35نفر از ديپلمات‌هاي روسي در آمريكا به‌دليل دست داشتن در هك انتخاباتي آمريكا از سوي اوباما اخراج شده‌اند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، اما اعلام كرده مقابله به مثل نخواهد كرد و قصد ندارد ديپلمات‌هاي آمريكايي را از مسكو اخراج كند. با اين حال، نهادهاي اطلاعاتي آمريكا انگشت اتهام را به سوي خود پوتين هم نشانه رفته‌اند. جيمز كلپر، رئيس سازمان اطلاعات ملي آمريكا روز پنجشنبه در كميته دفاعي سنا گفت كه دستور اين حمله سايبري از سوي شخص پوتين صادر شده است.

ديروز طبق برنامه‌اي كه از قبل اعلام شده بود، نمايندگان نهادهاي اطلاعاتي آمريكا با ترامپ ديدار كردند تا در مورد نقش روس‌ها در هك انتخابات توضيح دهند؛ نشستي كه ترامپ آن را نشستي براي «پرونده‌سازي» خوانده بود. جيمز كلپر قول داد طي هفته جاري اطلاعات بيشتري از تحقيقات انجام شده را در اختيار رسانه‌ها و مردم آمريكا قرار دهد. او گفت كه‌ اين اقدام به درخواست اوباما انجام مي‌شود تا مردم آمريكا در مورد نقش روسيه در به قدرت رسيدن ترامپ مطلع شوند. به اين ترتيب، ترامپ هفته سختي را در پيش خواهد داشت.

  • بايدن خطاب به ترامپ: وقتش رسيده بزرگ شوي!

جو بايدن، معاون اول باراك اوباما ديروز در مصاحبه با شبكه پي‌بي‌اس آمريكا با اشاره به سخنان دونالد ترامپ عليه دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا و زير سؤال بردن گزارش آنها در مورد اقدام روس‌ها براي تأثيرگذاري بر نتيجه انتخابات آمريكا، گفت: «رئيس‌جمهوري كه به دستگاه‌هاي متعدد اطلاعاتي از سازمان اطلاعات دفاعي گرفته تا سازمان اطلاعات مركزي اعتقادي نداشته باشد و آماده نباشد به آنها گوش كند؛ خب اين كاملا نشانه بي‌فكري است.

اين فكر كه اطلاعات شما از اطلاعات جامعه اطلاعاتي بيشتر است مثل اين است كه بگوييد من از استاد فيزيكم بيشتر فيزيك مي‌دانم؛ كتاب را نخوانده‌ام اما مي‌دانم كه بيشتر مي‌دانم.» بايدن در پاسخ به سؤالي درباره حملات مكرر آقاي ترامپ در توييتر گفت: «دونالد بزرگ شو، بزرگ شو، وقتش رسيده بزرگ شوي. تو رئيس‌جمهوري، وقتش است كاري بكني. نشان بده چه در چنته داري.»

  • ماجراي ايميل‌هاي حزب دمكرات چه بود؟

در روزها منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مجموعه ايميل‌هايي از مكاتبات داخلي حزب دمكرات در وب‌سايت ويكي‌ليكس منتشر شد كه اعتبار مقام‌هاي حزب دمكرات و هيلاري كلينتون، نامزد اين حزب را زير سؤال مي‌برد. بعضي از اين ايميل‌ها نشان مي‌داد كه مقام‌هاي اين حزب چطور تلاش مي‌كردند تا برني سندرز، رقيب هيلاري كلينتون در انتخابات درون‌حزبي را تضعيف كنند و مانع پيروزي او شوند.

در جايي جان پودستا، رئيس ستاد تبليغاتي كلينتون، حتي سندرز را «احمق» خوانده بود. همچنين در ايميل‌هاي متعدد مشخص شد كه هيلاري كلينتون و همسرش بيل كلينتون از نفوذشان براي دريافت كمك‌هاي مالي براي بنياد خانواده كلينتون استفاده كرده‌اند. پودستا در ايميل ديگري، در مورد احتمال نامزدي جو بايدن هم ابراز نگراني كرده بود. طبق تعدادي از ايميل‌ها، هيلاري كلينتون در جلسه‌اي گفته بود قصد دارد به‌صورت مخفيانه در سوريه دخالت كند. در اين ايميل‌ها اطلاعاتي هم درباره دريافت پول از سوي كلينتون در مقابل سخنراني‌هايش به نفع شركت‌هاي آمريكايي آمده بود.

کد خبر 357880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha