معاملات کشاورزی در بورس‌کالا با فروش گندم دوباره رونق گرفت. قرار است ۱۹ دی عرضه گندم ایران در رینگ صادراتی آغاز‌شود.

به گزارش همشهري، از ديروز عرضه 3ميليون تن گندم از بورس‌كالا آغاز شد و قرار است امروز عرضه گندم در رينگ صادراتي براي عرضه در بازار‌هاي جهاني دنبال شود. خريداران امروز موظف هستند محصول خريداري شده را راهي بازار‌هاي جهاني كنند.در مبادلات ديروز ۶۰ هزار تن گندم خوراكي در رينگ داخلي عرضه شد و قرار است در ادامه امروز هم همين مقدار گندم براي صادرات آرد و مشتقات مربوطه به بازارهاي جهاني در رينگ صادراتي عرضه شود.

ديروز شركت بازرگاني دولتي ايران اين مقدار گندم خوراكي را به قيمت پايه ۷۱۰۰ ريال در تالار داخلي بورس‌كالاي ايران عرضه كرد كه از اين مقدار 6هزار تن مورد دادوستد قرار گرفت.خريداران مجازند بعد از خريد اين گندم و تبديل آن به آرد و مشتقات مربوطه محصول نهايي را به بازارهاي جهاني صادر كنند و اين جزو الزامات عرضه گندم از سوي دولت در بازار‌هاي جهاني است.
ديروز گندم خوراكي توليد شده در استان‌هاي ايلام و خراسان رضوي هر كدام به ميزان ۲۰ هزار تن و گندم خوراكي توليد شده در استان سيستان وبلوچستان به ميزان ۲۰ هزار تن به قيمت پايه ۷۱۰۰ ريال عرضه شد.

  • دور تازه عرضه گندم

مديرعامل بورس‌كالا در توضيح جزئيات دور تازه عرضه گندم در بازارسرمايه گفت: اين عرضه‌ها به‌طور مداوم تا 3ميليون تن ادامه خواهد داشت و امروز هم در ادامه عرضه گندم 60هزار تن گندم در تالار صادراتي عرضه خواهد شد.حامد سلطاني نژاد با تأكيد بر اينكه عرضه گندم از طريق رينگ صادراتي بورس، حضور ايران را در بازار‌هاي جهاني تقويت خواهد كرد، افزود: تلاش مي‌كنيم گندم در قالب اوراق مشتقه به بازار‌هاي جهاني صادر شود، به اين شكل كه خريداران موظفند با ايجاد يك ارزش افزوده روي گندم آن را در بازار‌هاي جهاني عرضه كنند.

او افزود: خريداراني كه ديروز گندم عرضه شده در بورس‌كالا راخريداري كردند بايد آن را به آرد يا ماكاروني تبديل كرده و با عرضه آن در بازار‌هاي صادراتي حضور ايران را در بازار‌هاي جهاني پر رنگ‌تر كنند.

  • مشكل نقل و انتقال پول

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا خريداران خارجي هم مي‌توانند مستقيما از رينگ صادراتي بورس‌كالا گندم خريداري كنند، گفت: بله، به غيراز سرمايه‌گذاران داخلي، خريداران خارجي هم قادرند گندم عرضه شده را خريداري كنند اما در اين زمينه برخي مشكلات ازجمله موضوع نقل و انتقال پول شرايط را براي خريد مستقيم سرمايه‌گذاران خارجي سخت كرده است.

مديرعامل بورس‌كالا با اشاره به اينكه در حال رفع موانع نقل‌و‌انتقال پول از طريق بورس‌كالا هستيم؛ گفت: در يك دوره بانك‌هاي مختلفي به ما مراجعه و اعلام آمادگي كردند كه در زمينه نقل و انتقال پول با بورس‌كالا همكاري كنند. اكنون ما در حال بررسي اين درخواست‌ها هستيم، ضمن اينكه يك بانك داخلي هم در اين زمينه اعلام آمادگي كرده است كه اين درخواست‌ها ظرف روز‌هاي آينده بررسي خواهد شد.

  • معاملات ثانويه گندم

مديرعامل بورس‌كالا درباره معاملات ثانويه گندم در بورس‌كالا گفت: اين محصول به‌صورت فيزيكي انجام مي‌شود اما در تلاشيم با مذاكراتي كه با وزارت جهاد كشاورزي انجام خواهيم داد سال آينده گندم را با روش‌هاي جديد عرضه كنيم تا از اين طريق امكان انجام معاملات ثانويه اين محصول هم فراهم شود.او ابراز اميدواري كرد كه سال آينده معاملات ثانويه گندم هم در بورس‌كالا انجام شود.

  • جزئيات نحوه عرضه گندم در بورس‌كالا

مديرعامل بورس‌كالا در تشريح نحوه انجام مبادلات گندم در اين بازار گفت: خريداران بايد مابه‌التفاوت قيمت پايه و ۱۱۰درصد قيمت خريد تضميني گندم خوراكي سال ۹۵ را طي يك فقره ضمانت نامه بانكي به ذينفعي شركت بازرگاني دولتي ايران ارائه كنند. ضمن آنكه ارائه اعتبار اسنادي داخلي بلامانع بوده و درصورت گشايش اعتبار اسنادي مدت‌دار سقف آن دوماهه و با هزينه مالي ۲درصد ماهانه است.

او تأكيد كرد: عرضه گندم به‌منظور صادرات به روش‌هاي متنوعي از طريق بورس‌كالا انجام مي‌شود. در يك روش گندم - خوراكي و دوروم- در رينگ داخلي با دريافت ضمانت‌نامه تضمين صادرات و تحويل در محل انبار فروشنده تحويل مي‌شود. به گفته او در روش ديگر، گندم -دوروم و خوراكي- به‌منظور صادرات مستقيم گندم در رينگ صادراتي بورس‌كالا عرضه مي‌شود. تحويل در اين نوع عرضه به 2روش FOB و ExWork انجام مي‌گيرد كه در روش ExWork نيز براي خروج گندم از كشور ظرف مدت يك ماه، ضمانت نامه بانكي از خريدار دريافت مي‌شود، ولي در تحويل FOB نيازي به ارائه ضمانت نامه نيست.

  • معاملات پسته تا يك‌ماه ديگر

حامد سلطاني نژاد، مديرعامل بورس‌كالا با اشاره به طرح تاسيس بورس پسته در كرمان گفت: تلاش مي‌كنيم تا پايان دي‌ماه تالار ويژه معاملات پسته با مركزيت استان كرمان، به همت اتاق بازرگاني و فعالان عرصه پسته تاسيس شود. او با بيان اينكه مهم‌ترين بحث پسته موضوع استاندارد‌هاست، اعلام كرد: با اتاق بازرگاني كرمان و فعالان پسته توافق شده كه از استانداردهاي ملي و مورد قبول بازارهاي دنيا استفاده شود.

او افزود: محصول پسته كشاورزان به شكل گواهي سپرده كالايي در انبارهاي مجهز كالايي مورد پذيرش و سپس گواهي سپرده پسته در بورس‌كالا مورد مبادله قرار خواهد گرفت. وي با بيان اينكه نحوه فرايند معاملات پسته مي‌تواند براي كشاورزاني كه محصولات پرحجمي ندارند و همواره مجبور هستند محصول خود را به تجار و شركت‌هاي بزرگ واگذار كنند،

از طريق اين مكانيسم كالاي پسته خود را در انبار‌ها ذخيره كرده و در عين حال از طريق بورس‌كالاي ايران به فروش برسانند كه تنها اين اقدام مستلزم وجود استانداردهاي لازم در اين زمينه است. مديرعامل بورس‌كالا يادآور شد: امسال و سال آينده بايد روي انجام معاملات پسته كار كرد و نهادهاي مالي نيز در اين زمينه بايد فعال شوند زيرا اوراق مبتني بر خريد كالا مثل گواهي سپرده مي‌تواند براي اين نهاد‌ها جذاب باشد.

کد خبر 358014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha