یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - علی عبدالله‌زاده: مهریه‌های بالا به امری رایج میان تعداد زیادی از زوج‌های جوان در کشورمان تبدیل شده، به‌نحوی که بسیاری از دختران مهریه را ابزاری مهم برای تضمین زندگی خود می‌دانند.

مهریه ‌ای با طـعم بلوط

 گاهي اوقات در خبرها مي‌شنويم كه حتي بعضي نوعروسان چندين هزار سكه را مهريه خود قرار داده‌اند و ساير موارد هنگفت مالي نيز مورد توجه اين افراد براي مهريه قرار مي‌گيرد؛ مهريه‌هايي كه جز چشم و همچشمي نقش ديگري ندارد و نتيجه‌اش چيزي نيست جز مشوش كردن بنيان‌هاي خانواده از همان روزهاي ابتدايي تشكيل زندگي. با وجود اين در جامعه افراد زيادي نيز هستند كه مهريه را عاملي براي تضمين زندگي پر از عشق و محبت خود نمي‌دانند و با درنظر گرفتن مهريه‌هاي معقول باعث سهولت در تشكيل خانواده مي‌شوند. امروز مي‌خواهيم سراغ زوجي برويم كه متعلق به گروه سومي هستند كه موارد عجيب يا غيرمنتظره‌اي را براي مهريه خود انتخاب كرده‌اند؛ يك زوج جوان لرستاني كه عاشق محيط‌زيست هستند و دلداده طبيعت. كاشت 4هزار اصله نهال بلوط و احداث 14آبشخور براي حيوانات، حتي در زبان هم به‌راحتي نمي‌چرخد چه برسد به اينكه مهريه يك دختر باشد. جالب اينجاست كه مهريه ‌اين زوج تنها به كاشت بلوط و احداث آبشخور محدود نشده بلكه زيارت 110 امامزاده دورافتاده و تلاش براي كمك به ايجاد زيرساخت‌هاي آنها از طريق اطلاع‌رساني و همچنين ساخت يك باب مسجد در يكي از روستاهاي محروم استان لرستان نيز از ديگر موارد قابل‌تحسين مهريه عظيمه حكيمي و اميرحسين اركيان است. ماجرا را از زبان اميرحسين مي‌خوانيم.

  • محيط‌زيست؛ زندگي من

ساكن شهر دورود هستم و از همان كودكي علاقه زيادي به طبيعت داشتم. با پدرم گشت‌وگذارهاي متعددي در دامان طبيعت و محيط‌زيست داشتيم و به نوعي علاقه به طبيعت در من به دوران كودكي‌ام بازمي‌گردد. پس از آن نيز در ابتدا به‌صورت فردي اقدام به حفاظت از محيط‌زيست و درختكاري مي‌كردم، اما با آشنايي با انجمن‌هاي مردم‌نهاد در قالب آنها، وارد فعاليت ساماندهي شده زيست‌محيطي شدم. بعد از مدتي توانستيم با حمايت‌هاي مختلف و اقدامات لازم، تشكيل انجمن بلوطبان دورود را در دستوركار قرار دهيم و پس از آغاز فعاليت خود شاهد اشتياق مردم براي شركت در برنامه‌هاي زيست‌محيطي بوديم. معتقدم كه طبيعت مرهمي بر زخم‌هاي وجودي هر فرد بوده و هر فرد نيز بايد مرهمي بر زخم‌هاي طبيعت باشد. در دوران كارشناسي و در دانشگاه با همسرم آشنا شدم و با توجه به علاقه‌مندي وي به فعاليت‌هاي زيست‌محيطي و حفاظت از محيط‌زيست و منابع طبيعي فعاليت‌هاي زيادي را با هم انجام داديم.

  • كاشت 4هزار اصله نهال بلوط

با مشورت و موافقت تصميم گرفتيم كه مهريه را كاشت 4هزار اصله نهال بلوط و احداث 14آبشخور در منطقه حفاظت‌شده اشترانكوه شهرستان دورود قرار دهيم. مهم‌ترين دليلي كه تصميم گرفتيم چنين مهريه‌اي را براي آغاز زندگي خود انتخاب كنيم فرهنگسازي و جريان‌سازي‌ در جهت حفاظت و حراست از محيط‌زيست بود. اگر خواهان حفاظت و حراست از منابع طبيعي و محيط‌زيست هستيم بايد با انجام چنين اقداماتي مردم را به اين حوزه سوق داد. در روزگاري كه زوج‌هاي جوان بر سر بالا بردن ميزان مهريه خود در تكاپو هستند و افتخارشان ثبت مهريه‌هاي آنچناني است، به‌دنبال انجام يك فعاليت فرهنگي و سنت‌شكنانه بوديم، چرا كه معتقديم مهريه‌هاي بالا تضمين‌كننده زندگي پر از عشق و محبت نيست.

البته مهريه همسرم به موارد اشاره شده ختم نشده بلكه با هم به توافق رسيديم كه ساخت يك مسجد در يكي از روستاهاي محروم و دورافتاده و همچنين زيارت 110 امامزاده دور افتاده در كشور را به بندهاي مهريه اضافه كنيم.

  • روزهاي خوش در راهند

معتقديم كه هر چه به طبيعت توجه كنيم به همان ميزان تأثير مثبتش را در زندگي خود مشاهده خواهيم كرد و مطمئنا با توجه به اينكه زندگي خود را با چنين اقدامي آغاز كرده‌ايم شاهد روزهاي بسيار خوشي خواهيم بود. مهريه درنظر گرفته‌شده علاوه بر اينكه در جهت حفاظت از بلوط و جنگل‌ها بوده بلكه با ساخت 14آبشخور به‌دنبال حمايت از حيات‌وحش در معرض تهديدات جدي نيز بوده است. متأسفانه اكنون حيات‌وحش و حيوانات با مخاطرات متعددي همچون خشكسالي، شكار، تجارت، ارائه مجوزهاي شكار و ورود به مناطق حفاظت شده روبه‌رو هستند و به همين دليل همه ما بايد به‌دنبال كمك به اين ذخاير ارزشمند باشيم.

  • جنگل‌هاي بلوط در معرض خطر

متأسفانه امروزه جنگل‌هاي بلوط در زاگرس شرايط مناسبي ندارند و با معضلات جدي همچون زوال بلوط، قطع شدن، تغيير كاربري و ده‌‌ها موضوع ديگر مواجه هستند و آنگونه كه بايد و شايد نتوانسته‌ايم از آنها مراقبت كنيم. جنگل‌هاي بلوط همواره منافع زيادي براي مردمان اين ديار داشته‌اند، به‌عنوان نمونه در قحطي دهه20 كشور، نان بلوط نجات‌دهنده مردم اين ديار بوده و به همين دليل بايد قدر اين ميراث گرانبها را دانسته و به‌دنبال حفاظت از آنها باشيم. از اين پس درنظر دارم همراه با همسرم به‌صورت مستمر اقدام به كاشت درخت در منابع طبيعي كنيم و تنها به‌دنبال رسيدن به 4هزار اصله نهال تعيين‌شده در مهريه نيستيم بلكه خود را خادم محيط‌زيست دانسته و از هيچ تلاشي براي حفاظت و گسترش آن كوتاهي نخواهيم كرد. همراه با همسرم و ساير فعالان زيست‌محيطي شهرستان و استان، اقدام به ايجاد نهالستان بلوط با ظرفيت 5هزار نهال در اين ديار كرده و درنظر داريم تا شرايط را براي ايجاد باغ بلوط نيز مهيا كنيم.

  • مهريه‌اي براي جريان‌سازي

خوشبختانه خانواده و نزديكان نيز از تصميم ما استقبال كرده و اين اقدام بازخورد بسيار مناسبي در ميان مردم داشته است. اميدواريم شاهد جريان‌سازي‌ در اين حوزه باشيم چرا كه حفاظت از محيط‌زيست و جنگل‌ها نيازمند عزم همگاني است. به هر حال بايد بدانيم كه طبيعت ميراثي از گذشتگان بوده كه به ما به ارث رسيده و ما نيز نه‌تنها نبايد به آن لطمه بزنيم بلكه بايد شرايط را براي در اختيار قراردادن محيط‌زيستي سالم براي آيندگان مهيا كنيم. زندگي انسان‌ها وابستگي شديدي به محيط‌زيست دارد و اميدواريم اين اقدام ما شروعي براي افزايش مشاركت‌هاي مردمي در فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه و محيط‌زيستي و همچنين تلنگري به زوج‌هاي جوان براي پرهيز از دشوار كردن زندگي خود باشد. جنگل‌هاي زاگرس با تهديدهاي جدي مواجه هستند و بايد همه دوستداران و علاقه‌مندان به آنها وارد عمل شوند و حتي با كاشتن تنها يك نهال گامي براي حفظ آنها بردارند.

  • ازدواج جنگل و تالاب!

عظيمه حكيمي از ماجراي مهريه عجيبش مي‌گويد
زمان دانشگاه و با توجه به نزديك بودن گرايش‌هاي تحصيلي‌مان با اميرحسين آشنا شدم كه البته در همان دوران نيز فعاليت‌هاي زيست‌محيطي زيادي داشتيم، با اين تفاوت كه فعاليت‌هاي همسرم در حوزه جنگل‌ها بوده و اقدامات من در بخش تالاب‌ها. متأسفانه اكنون شاهد آتش‌سوزي‌هاي متعددي در جنگل‌هاي زاگرس و به‌خصوص استان لرستان هستيم و هر ساله ميزان قابل توجهي از اين جنگل‌ها طعمه حريق شده و نابود مي‌شوند. براي احياي جنگل‌هاي آسيب‌ديده به زماني در حدود 70سال نياز داريم، به همين دليل بايد با مشاركت همگاني اقدام به كاشت نهال‌هاي بومي در منطقه كنيم تا بتوانيم آسيب‌هاي جدي كنوني به اراضي جنگلي و محيط‌زيست را تا حدودي جبران كنيم، به همين دليل مي‌خواستم مهريه‌ام چيزي باشد تا ما نيز دين و وظيفه خود را تا حدودي به طبيعت ادا كنيم.

  • همه مسئوليم

همه ما در مقابل طبيعت مسئول هستيم. مطمئنا آسيب‌هاي كنوني به محيط‌زيست ريشه انساني داشته و بايد به‌دنبال انجام تعهداتمان در اين زمينه باشيم. البته از دي‌ماه، همزمان با شروع زندگي مشتركمان همسرم از 4هزار اصله نهال حدود 400 نهال در دامان طبيعت كاشته و با توجه به علاقه بسيار زيادي كه به طبيعت و محيط‌زيست داريم به‌صورت مستمر درختكاري در برنامه زندگي‌مان قرار دارد. معتقدم گرفتن مهريه بالا علاقه را در زندگي كاهش مي‌دهد، به همين دليل اميدوارم كه زوج‌هاي جوان عشق و علاقه را فاكتور اصلي خود براي آغاز و پايداري زندگي‌شان قرار دهند. اميدوارم كه با انجام اين اقدام ما شاهد تغيير نگاه برخي از افراد نسبت به محيط‌زيست باشيم، چرا كه عامل اساسي داشتن يك زندگي سالم وجود محيط‌زيست پاك است.

  • واكنش عجيب خانواده‌ها

خوشبختانه خانواده ما انتخاب ميزان مهريه‌مان را به‌خودمان واگذار كردند و نه‌تنها شاهد مخالفتي از سوي آنها نبوديم بلكه استقبال زيادي نيز از مهريه انتخابي من و همسرم داشتند. البته بازخورد عمومي اين اقدام ما هم بسيار مناسب بود و مردم نيز پيام‌هاي روحيه‌بخشي براي ما داشتند كه همين موضوع جاي اميدواري و خوشحالي دارد. با كمك محيط‌زيست، 14منطقه دور از دسترس را در منطقه حفاظت‌شده اشترانكوه استان لرستان براي احداث 14آبشخور انتخاب كرديم و مطمئنا با همياري و همكاري همسرم به مرور زمان اين 14آبشخور را نيز براي حمايت از حيوانات و گونه‌هاي مختلف حيات‌وحش ايجاد خواهيم كرد.
بند ديگري در مهريه ما شامل احداث يك مسجد در روستاي محروم و زيارت 110امامزاده در مناطق دور افتاده است. درنظر داريم به عنوان سفيراني براي تأمين امكانات و زيرساخت‌هاي مورد نياز امامزادگان مناطق محروم، با درخواست از مسئولان شاهد تأمين امكانات براي آنها باشيم.

  • مكاني براي آسايش پرندگان

با وجود اينكه در مهريه قيد نشده اما درنظر داريم كه اقدام به ايجاد هزار لانه پرنده در جنگل‌ها كنيم تا در اين حوزه نيز به وظيفه خود در قبال حيات‌وحش عمل كنيم. جنگل‌ها و ساير اركان محيط‌زيست به‌عنوان زنجيره‌اي به هم پيوسته هستند كه بايد همه ما خود را در برابر آنها مسئول بدانيم و براي رسيدن به اهدافمان آنها را تخريب نكنيم.

  • زندگي را آسان بگيريم

تمام تلاش خود را براي داشتن يك زندگي پر از محبت و صلابت انجام خواهيم داد و در كنار آن مطمئنا حفاظت از طبيعت در اولويت‌هاي اصلي ما قرار خواهد داشت. براي ثبات و دوام زندگي بايد همه ما زندگي را آسان بگيريم و با داشته‌هايمان بسازيم و از هر كوششي براي كسب موفقيت دريغ نكنيم.

کد خبر 358066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha