یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

با وجود گذشت 2 ماه و نیم از مصوبه هیأت دولت برای ارائه تسهیلات به کارمندان متقاضی انتقال از کلانشهرها به شهرهای کوچک، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی از ارائه تسهیلات به متقاضیان خودداری می‌کنند و ناهماهنگی‌ها در این زمینه گلایه مردم را به‌دنبال داشته است.

هیات‌ وزیران در جلسه بیست و نهم مردادماه 86 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و برای تشویق و کمک به کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی که علاقه‌مند به انتقال محل اشتغال خود از شهر تهران و بقیه کلانشهر‌ها به سایر نقاط کشور باشند، آیین‌نامه ایجاد تسهیلات جهت شاغلین دولتی متقاضی انتقال از تهران و کلانشهرها به سایر شهر‌های کشور را تصویب کرد که این مصوبه دوازدهم شهریور‌ماه برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

این خبر در شرایطی اعلام شد که بسیاری از کارمندان دولتی در تماس با همشهری به انجام این امر ابراز تمایل کردند، اما مسئولان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در همان زمان ابلاغ نشدن دستورالعمل مربوطه از سوی دولت را عاملی برای تحقق نیافتن این طرح
عنوان کردند.

از سوی دیگر مسئولان وزارت مسکن بر این باورند که آغاز واگذاری زمین‌ در شهرهای کوچک از حدود یک ماه گذشته خود زمینه‌ساز افزایش ساخت و ساز و فراهم شدن امکان تحقق این نقل و انتقالات خواهد بود.

در همین زمینه دبیر کمیته مسکن مجلس، گفت: وقتی طرحی در دولت مطرح می‌شود تمام هماهنگی‌های لازم در قانون نیز برای اجرایی شدن آن پیش‌بینی می‌شود، پس انتظار می‌رود تمامی زوایای پنهان و آشکار موضوع با حضور کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفته باشد تا موانع احتمالی رفع شوند.

حسن رایگانی افزود: این طرح قابلیت اجرایی شدن را دارد، زیرا بسیاری از کارمندان و پرسنل دولتی با توجه به گران بودن مسکن در کلان‌شهرها علاقه‌مندند به شهرهای خود بازگردند، از این‌رو درصورت همکاری سازمان‌های دولتی امکان تحقق این طرح دور از انتظار نیست.

در برابر این دیدگاه یک عضو کمیسیون عمران مجلس، بر این باور است که هر چند یکی از راهکارهای ترغیب کارکنان دولت به بازگشت به شهرهای کوچک می‌تواند اعطای مسکن و مبالغی برای ساخت آن باشد، اما از آنجایی که مشکل مهاجرت‌های روی داده تنها مسکن نیست، لذا این طرح به اندازه کافی نمی‌تواند کارساز باشد.

به گفته علی افشاری، بسیاری از مهاجرت‌های روی داده صرفا برای مسکن نیست، از این‌رو باید راهکارهای دیگری مانند ظرفیت اشتغال‌زایی افراد در شهرستان‌ها نیز در کنار این طرح مد نظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: روند کلی مهاجرت به شهرهای بزرگ با این روش اصلاح نخواهد شد و تنها با هماهنگی میان مسئولان تمام دستگاه‌ها شاید تا حدی این طرح بتواند موفق باشد.

به گفته وی، هم‌اکنون در اکثر شهرستان‌ها ساز و کار مناسب برای ارائه زمین و مسکن وجود ندارد.

کد خبر 35834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز