یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

دی‌ماه امسال در ۲۵ روز گذشته از دی‌ماه سال‌جاری آلوده‌ترین هوای ۳ سال اخیر را داشت.

آلودگی هوا

 همچنين روز دوشنبه هفته گذشته(20دي) آلوده‌ترين هواي سال در آسمان تهران تجربه شد.خودروهاي فرسوده، كاميون‌ها و موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري طي دي‌ماه باعث شدند ميانگين ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون در هواي تهران به بالاترين حد خود در سال‌جاري برسد. ‌هنوز 780هزار موتورسيكلت كاربراتوري بدون هيچ نظارت و معاينه فني در تهران تردد مي‌كنند.

كاميون‌ها و خودروهاي فرسوده نيز بايد‌ توسط پليس‌ متوقف و راهي پاركينگ شود اما هنوز گامي در اين زمينه برداشته نشده است. مهم‌ترين شاهد اين عدم‌نظارت هر شب از ساعت 22در بزرگراه‌هاي شهر با تردد بي‌چون و چراي 100هزار دستگاه كاميون انجام مي‌شود؛ كاميون‌هايي كه تخمين زده مي‌شود روزانه حدود 140تن آلاينده وارد هواي پايتخت مي‌كنند. ‌ساده‌ترين كار براي كاهش درصد بالايي از آلودگي‌كاميون‌ها نصب فيلترهاي دوده است.

نتايج بررسي آلودگي هواي تهران نيز نشان مي‌دهد از ساعت22 تا 24با تردد كاميون‌ها، آلودگي هوا در معابر بزرگراهي به بالاترين حد روزانه خود مي‌رسد.

  • لزوم برخورد با خودروهاي سنگين

دادستان تهران ديروز از معاونان دادستاني خواست در همكاري با پليس به مشكلات اجتماعي و ازجمله موضوع خودروهاي سنگين متخلف وارد شوند.عباس جعفري دولت‌آبادي در مورد برخي مصاديق مشكلات ترافيك و آلودگي هوا اظهار داشت: سرپرستان نواحي علاوه بر كمك به پليس در امور نيازمند رسيدگي قضايي، مي‌توانند از اقدامات و تدابير پيشگيرانه، استفاده كرده و در 2مقوله حمايت از انضباط اجتماعي و كمك به پليس در‌ مواقع مورد نياز اقدام كنند.

وي افزود: يكي از اين موارد مشكل تردد خودروهاي سنگين با سرعت زياد در بزرگراه‌هاست كه با توجه به محدود بودن تردد آنها به ساعات شب،‌ ممكن است حوادث زيادي را در پي داشته باشد. جعفري دولت‌آبادي خطاب به معاونان دادسرا اظهار داشت: مردم قدرت مقابله با چنين رانندگاني را ندارند و بايد در اين زمينه و با صدور دستور قضايي به پليس كمك كرد. وي صدور دستور قضايي از سوي سرپرستان نواحي در توقيف اين خودروها را ضروري دانست و از پليس خواست كه با توجه به صدور دستور قضايي در اين رابطه نسبت به اجراي آن در تمامي موارد اقدام كنند.

دادستان تهران ديروز اعلام كرد كه آلودگي هوا و معضل ترافيك واجد وصف مجرمانه نيست، اما اكثر مردم درگير آن هستند، از اين‌رو به‌عنوان يك مشكل اجتماعي قابل بحث و بررسي است. وي اظهار داشت: ترافيك و آلودگي هوا يك مشكل اجتماعي است كه اكثر مردم با آن درگيرند و از جمله، سختي رفت‌وآمد، تأخير در انجام امور و هزينه‌هاي مربوط، بر نحوه رفتار مردم تأثير مي‌گذارد.

وي در بازگويي نظر متخصصان پيرامون علل ‌ترافيك و آلودگي هوا، اظهار داشت: عده‌اي در تبيين علل اين مشكل به جمعيت زياد‌ كلانشهر تهران كه 8 تا 9ميليون نفر است اشاره دارند و معتقدند كه معابر اشباع شده و كشش بيش از‌ اين ندارد. آمارها از‌ وجود 3ميليون و 800هزار خودرو و 3ميليون موتورسيكلت در تهران سخن مي‌گويند كه بخشي از آنها فرسوده و از رده خارج محسوب مي‌شوند و مجموع شمار سفرهاي درون شهري در هر روز 17ميليون اعلام شده است.

كارشناسان ترافيك معتقدند مديريت اين ميزان وسيله نقليه و اين جمعيت زياد با مشكلات جدي مواجه است، به‌ويژه در فصول پاييز و زمستان كه به لحاظ برودت هوا و كوتاه بودن ساعات روز، بيش از 65درصد مردم از وسيله شخصي استفاده مي‌كنند.

دادستان تهران با اذعان بر اقدامات به عمل آمده در راستاي بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومي ازجمله افزايش تعداد اتوبوس‌ها، ايجاد ايستگاه‌هاي بي‌آرتي و افزايش خطوط مترو به‌رغم چنين اقداماتي، كلاف ترافيك و آلودگي هوا را در حال پيچيده‌تر شدن ارزيابي كرد و با اشاره به خبري كه سال1356 در يكي از روزنامه‌ها درج و اعلام شده بود كه تهران به پاركينگ اتومبيل‌ها تبديل شده است، افزود: حال كه 40سال از آن زمان گذشته، اين مشكل نمود بيشتري دارد.

  • راهكارهاي رفع آلودگي هوا

جعفري دولت‌آبادي در جهت تبيين مديريت ترافيك و آلودگي هوا به برخي راهكارها اشاره كرد و گفت: امروزه شهر تهران از نظر احداث معابر، اتوبان‌ها و خيابان‌هاي جديد اشباع است پس بايد به سوي توسعه حمل‌ونقل عمومي، استفاده از سيستم هوشمند و مديريت ترافيك شهري رفت و در اين راستا، افزايش خطوط مترو كه در حال ارتقاست و از 5 به 7خط خواهد رسيد، مديريت بر اصناف و ساعات كاري مغازه‌ها و برقراري سرويس‌هاي حمل‌ونقل ادارات بايد مجددا مورد توجه قرار گيرد.

وي گفت: رعايت انضباط اجتماعي در كنترل ترافيك بيش از ساير مسائل نقش دارد و به‌عنوان مثال وقتي پليس در اجراي طرح زوج و فرد، ممنوعيت تردد برخي خودروها را در مناطقي اعلام مي‌كند، برخي رانندگان بدون توجه به اين اعلام، اقدام به بيرون آوردن خودروهاي شخصي كرده و به پرداخت جريمه يا حتي توقف خودرو توسط پليس تن در مي‌دهند و اين نحوه اقدام، جلوه‌اي از نبود انضباط اجتماعي و عدم‌اعتقاد مردم به اين امر است.

جعفري دولت‌آبادي با يادآوري جلسه مشترك دادستاني كه در 21فروردين سال‌جاري با سردار مهري رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور و همكاران وي برگزار شد، به مصوبه آن جلسه شامل تشكيل كارگروهي به‌منظور فراهم شدن زمينه همكاري بيشتر دادسراي تهران و پليس راهنمايي و رانندگي، اشاره كرد و از جهاني معاون خود خواست تا فرارسيدن برگزاري نشست مشترك دوم در سال آينده، كميته مذكور را تشكيل داده و در جهت بررسي و اتخاذ راهكارهاي لازم از سوي دادسرا نسبت به پليس در برخورد با بي‌انضباطي‌هاي اجتماعي اقدام شود.

وي خطاب به سرپرستان نواحي دادسراها اظهار داشت: حمايت شما از مأموران پليس در برخورد با جرايم و تخلفات، ضمن اينكه در حوزه‌هاي آلودگي هوا و ترافيك شهري مؤثر است قوام‌دهنده انضباط اجتماعي نيز خواهد بود.

  • روند افزايش آلودگي هوا در دي ماه

ليلا نظري، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: نتايج بررسي آلودگي هواي اول تا 25دي‌ماه سال‌هاي 1393تا 1395نشان مي‌دهد در آلوده‌ترين دي‌ماه تنفس مي‌كنيم. به گفته نظري، در سال93مجموعه روزهاي آلوده در 25روز نخست دي‌ماه، 15روز بود كه تنها يك روز آن ناسالم براي همه و شرايط اضطراري شد. در مدت مشابه سال94، نيز 15روز هوا ناسالم بود كه 2روز آن هوا به وضع اضطرار رسيد اما در مدت مشابه سال‌جاري، 18روز هوا ناسالم بود كه سهم وضع اضطرار آن 4روز بوده است.

جدول

کد خبر 358725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha