حمید صرامی مشاور دبیرکل و سرپرست گروه مشاوران ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در جمع گروه کثیری از دانشجویان دانشگاه یزد، گفت: مواد‌مخدر صنعتی و شیمیایی و سنتی، بی‌بندوباری جنسی، ایدز، مشروبات الکلی، شبکه‌های منحرف ماهواره و صدها سایت مخرب اینترنتی از مهم‌ترین تهدیدهای سلامت جسمانی و روانی در عصر جدید محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وی همچنین اختلالات و تنوع مشکلات روانی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، فردگرایی، سردرگمی نسل‌ها و شیوع انسان‌هایی با روان‌های به‌هم ریخته در قرن 21 را نتایج زیانبار مدرنیته قلمداد کرد و افزود: گرایش به آسیب‌های اجتماعی بالاخص اعتیاد به مواد مخدر،  آن‌چنان آرام و بی‌صدا است که هیچ معتادی آغاز اعتیاد خود را به یاد ندارد و این زلزله خاموش انسان‌های بسیاری را به کام خود کشانده است.

صرامی ادامه داد: محاصره نسل جدید به واسطه امواج اینترنت و ماهواره‌ها و نیز ده‌ها مقوله ارتباطی دیگر در عصر پیچیده ارتباطات،  سبب ناپایداری در روابط انسان‌ها شده و موجبات توسعه فردگرایی و ضعف مبانی ایدئولوژیک را به همراه خواهد داشت که بعضاً مقدمه ورود افراد به جرگه آسیب‌پذیران خواهد بود.

وی در ادامه گفت: حدود 35 میلیون نفر مصرف کننده آمفتامین،  محرک‌ها و قرص‌های اکستازی در جهان زمینه را برای فعالیت مافیای مواد‌مخدر صنعتی و شیمیائیی در قرن 21 فراهم کرده به‌طوری که بالغ بر 1600 گونه از انواع موادمخدر صنعتی در جهان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.

در همین راستا تبلیغات وسیع از سوی صدها سایت اینترنتی برای ایجاد باورهای غلط در نسل فعلی مبنی بر عدم اعتیاد آور بودن مصرف مواد صنعتی،  پائیین بودن آسیب‌های ناشی از مصرف آنها،  احساس شادمانی و ایجاد انرژی مضاعف،  افزایش قوای جنسی،  افزایش تمرکز و خلاقیت،  سبب شده کشورها با تغییر الگوی مصرف مواجه شوند و ایران نیز از این امر مستثنا نیست.

صرامی با اشاره به خسارت‌های جهانی ناشی از مصرف مواد صنعتی اعم از افزایش فشار خون، ضربان قلب، ایجاد صدمه در رگ‌های مغز، تضعیف مکانیزم‌های هشداردهنده بدن،  ایجاد خطا در عملکرد حواس پنجگانه،  کاهش کارایی ذهن و حافظه و نیز خسارت‌های روانی شامل افسردگی، اضطراب، وحشت روانی، روان پریشی، سوءظن، بروز رفتارهای پرخطر همچون ایدز، بروز وابستگی و میل به مصرف مجدد گفت: لطمات سنگین و جبران ناپذیری به مصرف کنندگان مواد صنعتی وارد خواهد شد.

وی با اشاره به انواع کراک و کریستال موجود در کشور که از هروئین با خلوص 70 تا 95 درصد است گفت: قدرت اعتیاد آوری آنها چندین برابر هروئین بوده و کوکتل‌های مشتق از هروئین همچون تمجیزک و نورجیزک‌های دست ساز که به صورت آمپول در بازار عرضه می‌شود لطمات جدی را برای مصرف‌کنندگان در پی خواهد داشت.

صرامی راجع به قرص ریتالین که از خانواده متامفتامین‌ها است گفت: عوارض مصرف نابجای این قرص از لحاظ جسمانی و روانی زیاد است و دانشجویان نباید فریب تبلیغات مسموم را بخورند.

در ادامه صرامی گفت: ایجاد ساختارهای لازم برای مسئول سازی و توسعه مشارکت‌های اجتماعی و استفاده صحیح از سرمایه‌های اجتماعی به ویژه دانشجویان در امر مبارزه فرهنگی و پیشگیری از مصرف مواد‌مخدر صنعتی و شیمیایی باید امری مهم تلقی شود ضمن این که ایجاد فضای شاداب و با نشاط در محیط‌های دانشجویی و خوابگاهی، غنی‌سازی اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان، موج آفرینی و ایجاد نهضت فراگیر رسانه‌ای بالاخص رسانه‌های الکترونیکی برای مقتدر سازی ذهنی جامعه و آگاه سازی و آموزش مهارت‌های بهتر زیستن و چگونه زیستن و تربیت انسان‌های حرفه‌ای تأثیر بسزایی دارد.

وی اتخاذ استراتژی تهاجمی به جای تدافعی در عرصه مسائل اجتماعی و تدوین سند ملی بلند مدت اجتماعی، خیزش فرهنگی و تولید محصولات متنوع فرهنگی متناسب با ذائقه این نسل، توسعه معنویت، لزوم مطالعات‌آینده شناسی از طریق دانشگاه‌ها با اختصاص پایان‌نامه‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای شناخت اعتیاد آینده و آینده اعتیاد در استان‌ها را از جمله موارد مهم برای مدیریت و مهار مصرف موادمخدر  صنعتی برشمرد.

کد خبر 35914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز