چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

ندا لهردی: گردشگری مجازی دیگر ناشناخته نیست.

فاصله‌ها رنگ باخته‌اند، از همان وقتی که درنوردیده شد نشان عادت شد تا لذت روزگار پرمشغله این سال‌ها باشد.

دور یا نزدیک ندارد؛ واگن‌های راحت و پرنده‌های آهنی سریع وظیفه غلبه بر کیلومترها را دارند و ما تنها مسافریم. این روزها اما سفر حکایتی دیگر دارد. خیلی ساده‌تر از تماشای مناظر و تحمل دوری راه روی صندلی مرکب‌های امروزی، کافیست فقط زحمت برداشتن چند قدم تا میز کامپیوترتان را بکشید و روبه‌روی نمایشگر بنشینید.

حالا فشردن یک کلید و ورود به دنیای مجازی مرزها را از میان برمی‌دارد تا بتوانید آزادانه با کمترین زمان و هزینه ممکن در دنیای حقیقی به گشت وگذار بپردازید. انسان امروزی تغییر را زندگی کرده و همچنان هم تغییرات احتمالی در شیوه زندگی را به انتظار نشسته است. درست به همین دلیل هم با تحولات گذار از عصر صنعتی به عصر اطلاعات همراه شده و ابزارهای ارتباطی و حتی تفریحی جدید را می‌جوید.

او حالا به عنوان یک شهروند الکترونیک می‌تواند از خدمات مختلف دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و آموزش الکترونیک بهره‌مند شده و سفر الکتریکی را هم تجربه کند.

سیر و سفر با کلیک

گردشگری مجازی (e-tourism) صنعت جدیدی است که عمری کمتر از 20 سال دارد. این گردشگری به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان می‌گذارد.

 گذار از عصر صنعتی و رسیدن به عصر اطلاعات فضای جوامع اطلاعاتی را با تغییر روبرو کرده است و وقتی ابزارهای نوین در ارتباطات و اطلاع‌رسانی به خدمت شهروندان درمی‌آیند باید منتظر تغییرات گسترده در شیوه‌های زندگی روزمره را به انتظار نشست که یکی از این تغییرات تغییر در گردشگری و تولید گردشگری مجازی است.

گردشگری مجازی ابزاری است که با آن یک علاقه‌مند به گردشگری بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با حداقل امکانات و پایین‌ترین هزینه و حتی با دانشی اندک، ظرفیت‌های گردشگری یک کشور را شناسایی کند و با یک برنامه مشخص از سوی دولت و آژانس‌های مسافرتی به اماکن گردشگری سفر کند.

 سفر به دور دنیا که در نوشته‌های ژول ورن در هشتاد روز انجام می‌شد حالا به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری و با یک کلیک به چند دقیقه محدود شده است. حالا می‌توان با یک کلیک از آفریقا به اروپا رفت و سری هم به آمریکا و استرالیا زد.گردشگری الکترونیکی به معنای کاربرد کسب و کار الکترونیک در مسافرت و گردشگری است و 3 مجموعه شامل مدیریت کسب و کار، نظام‌های اطلاعاتی مدیریت و گردشگری را شامل می‌شود.

گردشگری مجازی، پول‌های واقعی

اگر کشوری سالیانه میلیاردها دلار درآمد از بخش گردشگری دارد باید پذیرفت این درآمد فقط به خاطر مکان‌های تاریخی و یا برج‌های تجاری آن کشور نیست بلکه هتل‌ها، فروشگاه‌ها، تجارت الکترونیک و بانکداری و به طور کلی صنعت IT آن کشور صنعت سازمان یافته‌ای را تشکیل می‌دهد که این درآمدزایی را تضمین می‌کند.

 شاید وجود بیش از 256 هزار سایتی که برای گردشگری مجازی در اینترنت وجود دارند نشانی از اهمیت گردشگری مجازی در دنیای امروزه دارد. این نوع گردشگری برای معرفی جاذبه‌های باستانی، بناهای جذاب، اشیای قیمتی و هر پدیده مادی دارای فرم و حجم و اندازه کاربرد دارد و برای تمام کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه که اغلب از امکانات و زیرساخت‌های مناسب و کافی برخوردار نیستند و یا احداث و توسعه آنها بسیار گران تمام می‌شود مناسب است.

البته نباید فراموش کرد این نوع گردشگری برای انواع گردشگر از جمله گردشگری روستایی، کشاورزی، ساحلی و هر نوع فعالیت گردشگری دیگر که هدف گردشگران از آن استفاده از آب و هوا، آفتاب و حتی طعم غذاها باشد چندان مناسب نیست.

 به عبارتی بهتر باید گفت امکان استفاده از ساحل، نسیم صبحگاهی، هوای مطبوع و غذای لذید از طریق ابزار الکترونیک ممکن نیست اما این نوع گردشگری در کشورهایی که مشکل نیروی انسانی آموزش دیده را ارتباط با تورگردانی یا راهنمایان تور دارند موثر و ضروری خواهد بود.

 همچنین گردشگری الکترونیک برای افرادی مانند محققان که فقط برای مطالعه روی یک جاذبه از آن بازدید می‌کنند بسیار مفید است چرا که امکان بررسی و مطالعه را تا حدودی در محل زندگی یا تحقیق خود خواهند داشت. در این نوع گردشگری امکان معرفی صنایع دستی و فروش تولیدات و صنایع دستی از طریق تجارت الکترونیک مهیا ست.

تورهای مجازی

جهانگردی مجازی یک اقدام اقتصادی است که امروزه توسط بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه عرضه می‌شود و افرادی نظیر روزنامه‌نگاران، عکاسان، جغرافی‌دانان و نویسندگان را به کار می‌گیرد تا بتواند خدمات بهتری  به مردم ارائه کند. یکی دیگر از مسائلی که در صنعت جهانگردی مورد توجه قرار گرفته است راه‌اندازی تورهای مجازی است.

 این قبیل تورها به کمک تصاویر ویدیوئی و عکس‌های سه‌بعدی، چشم‌اندازهای زیبایی را از محل سفر عرضه می‌کند تا تمایل افراد برای انجام مسافرت‌های واقعی افزایش یابد. مسئولان تورهای مجازی معمولاً عکس‌هایی را روی اینترنت به نمایش می‌گذارند که بسیار با کیفیت است و در یک صحنه می‌تواند تمام جزئیات یک مکان را نمایان کند.

حالا باید به آمار و ارقام توجه کرد. ایران یکی از پرظرفیت‌ترین کشورهای جهان در زمینه جذب گردشگر است، اما براساس آمارها کشوری مثل امارات که یک صدم توانمندی تاریخی و فرهنگی ایران را ندارد توانسته سالانه 10 میلیون گردشگر جذب کند و ایران در آمار دو میلیون گردشگر‌ درجا می‌زند.

 باید پذیرفت اگر مالزی سالانه میلیاردها دلار گردش مالی در حوزه گردشگری دارد فقط به خاطر برج‌های پتروناس یا برج‌های تجاری آن نیست بلکه هتل‌ها، فروشگاه‌ها، تجارت الکترونیک و به طور کل صنعت مدرن IT در این کشور باعث اطلاع‌رسانی جامع و برقراری  ارتباط نزدیک گردشگر با امکانات و موقعیت‌های تفریحی این کشور شده است.

بد نیست بدانید کارشناسان سازمان بین‌المللی جهانگردی در آخرین مطالعات خود دریافته‌اند فرانسه بیش از دیگر کشورهای دنیا از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب توریست استفاده می‌کند و پس از آن به ترتیب کشورهای اسپانیا، آمریکا، چین، ایتالیا، بریتانیا، هنگ‌کنگ، مکزیک، آلمان و اتریش در رده‌های دوم تا دهم قرار دارند.

کد خبر 35972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز