اوضاع مالی اسفبار بانک‌ها به بورس هم ضربه زد. دیروز همزمان با بازگشایی نماد بانک ملت فقط در عرض چند ساعت ۱.۱میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شد، احتمال می‌رود امروز هم نماد بانک تجارت یا بانک صادرات در بورس باز شود.

نمودار

به گزارش همشهري، در مبادلات نماد بانك ملت در بورس باز شد. با باز شدن نماد بانك ملت بازار سهام با يك افت بي‌سابقه مواجه شد به‌طوري كه فقط در طول چند ساعت ارزش بورس تهران با 4300ميليارد تومان كاهش معادل 1.1ميليارد دلار (هر دلار 3850تومان) افت كرد و از ۳۳۱ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان به ۳۲۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان رسيد.

علت اصلي نزول شاخص بورس در مبادلات ديروز باز شدن نماد بانك ملت پس از ۶‌ ماه بود. معاملات بانك ملت در بورس بعد از آن آغاز شد كه اين شركت بودجه جديد خود را براساس استانداردهاي حسابداري بين‌المللي با سود برآوردي 102ريالي تدوين و ارائه كرد. به اين ترتيب بانك ملت با كاهش 80درصدي سود برآوردي مواجه شد.

آخرين‌بار سهام بانك ملت ۲۷تير‌ماه در بورس مبادله شده بود اما ديروز با باز شدن نماد اين شركت در بورس قيمت سهام اين شركت ۳۵درصد افت كرد و اين مقدار افت در مجموع بيش از 850واحد اثر منفي روي شاخص بورس بر جاي گذاشت. به اين ترتيب در مبادلات ديروز ارزش كل بورس تهران 1.2درصد افت كرد و شاخص بورس هم بار ديگر به زير مرز 79هزار واحد نزول كرد. نكته قابل توجه در روند معاملات بانك ملت در مبادلات ديروز افزايش فشار فروش سهام از سوي سهامداران حقوقي بود به‌طوري كه 60درصد از كل فروش‌ها مربوط به سهامداران حقوقي بود.

  • فرمان بازگشت به بورس

علي بيك‌زاده، رئيس اداره نظارت بر ناشران بورس درباره باز شدن نماد بانك ملت در بورس گفت: با توجه به ارائه صورت‌هاي مالي ۹‌ماه بانك ملت به سازمان بورس، پيش‌بيني حسابرسي شده و انتشار نامه بانك مركزي، ابهامات اين بانك برطرف شده و نماد بانك ملت به تابلو بازگشت. بيك‌زاده گفت: بانك مركزي هم نامه‌اي به بانك ملت داده كه مسائل باقيمانده را تا پايان سال تعيين تكليف كنند و اين نامه نيز روي سايت كدال منتشر شده و در گزارش شفاف‌سازي‌ آمده است.

  • ماجراي حساب و كتاب بانك‌ها چيست؟

نماد بانك‌ها 6‌ ماه است كه در بورس به خواست بانك مركزي بسته است. معاملات بانك‌ها در بورس بعد از آن متوقف شد كه تير‌ماه امسال بانك مركزي به بانك‌ها نامه نوشت و از آنها خواست كه از اين پس گزارش‌هاي مالي‌شان را براساس استاندارد‌هاي بين‌المللي منتشر كنند اما اين موضوع سرآغاز يك سلسله اختلاف‌ها ميان سازمان حسابرسي، بانك مركزي و سازمان بورس بود.
البته اختلاف اصلي ميان بانك مركزي و سازمان حسابرسي بود. سازمان حسابرسي با انتشار گزارش‌هاي مالي جديد مخالف بود اما بانك مركزي معتقد بود بانك‌ها بايد براساس استاندارد IFRS گزارش‌هايشان را منتشر كنند.

درنهايت بانك‌ها مجبور شدند گزارش‌هاي مالي‌شان را براساس صورت‌هاي مالي جديد ارائه كنند اما بعد از اين اتفاق مشخص شد كه وضع بانك‌ها بسيار اسفبار است و آنها هزاران ميليارد تومان زيان دارند كه اين زيان‌ها در شيوه قديم گزارش‌دهي‌شان نمايان نبود اين بود كه بانك مركزي كوتاه آمد و قرار شد صورت‌هاي مالي بانك‌ها براساس همان روش قبلي منتشر شود.

  • چرا براي بانك‌ها چنين اتفاقي افتاد؟

بررسي به عمل آمده از صورت‌هاي مالي بانك‌هاي فعال در بورس نشان مي‌دهد كه حدود 48درصد از دارايي بانك‌ها كه معادل 400هزار ميليارد تومان است غيرمولد محسوب مي‌شود و عمدتا شامل مطالبات از دولت با سهم 19درصدي، مطالبات غيرجاري با سهم 20درصدي و دارايي ملكي با سهم 8درصدي است كه توان تسهيلات‌دهي بانك را به‌شدت كاهش داده است. در حقيقت مي‌توان گفت بانك‌ها با نصف ظرفيت خود در حال فعاليت هستند كه ريشه اين سلسله مشكلات به سياست‌ها و گاه سوءمديريت‌ها در يك دهه اخير بازمي‌گردد. اين دلايل موجب شد تا بانك مركزي عزمش را جزم كند كه اوضاع بانك‌ها را ساماندهي كند تا مانع تشديد اين شرايط شود.

  • فرصتي كه به بانك‌ها داده شد

عباس كمرئي مديركل نظارت بر بانك‌ها در تشريح اقدامات نهاد ناظر بر بانك‌ها گفت: به بانك‌هاي فعال در بورس در ماه‌هاي گذشته فرصت داده شد تا درخصوص درآمدهاي ناشي‌ از وجه التزام ناشي از تسهيلات اعطايي دولت و نيز برخي ديگر از درآمدها اقدام به دريافت مجوز تا پايان سال‌جاري كنند.

عباس كمرئي در عين حال و در كمال تعجب، ادعاي بسته شدن نماد بانك‌ها در بورس را، به‌دليل اصرار بانك مركزي بر عملياتي شدن استانداردهاي حسابداري IFRS رد كرد و گفت: بسته شدن نماد بانك‌ها در بورس به عملياتي شدن IFRS ارتباطي‌ ندارد. بلكه به رعايت بخشنامه‌هاي ديگري مربوط بود ضمن اينكه برخي از بانك‌ها به‌دليل تأخير در انتخاب هيأت مديره يا مسائل ديگر اينچنيني نماد، بسته مانده بود.

او ادامه داد: در حقيقت بانك مركزي در ارتباط با صورت‌هاي مالي با توجه به اصل شفافيت و لزوم توزيع درآمدهاي واقعي و شناسايي سود واقعي، اخذ ذخاير كافي بابت پوشش ريسك و مطالبات غيرجاري و بحث‌هاي درآمدي نكاتي را به بانك‌ها ابلاغ كرد و تأكيد كرد صورت‌هاي مالي براساس آن ضوابط تنظيم شوند.

او افزود: بانك‌ها اين موضوع را بايد در صورت‌هاي مالي اعمال مي‌كردند اما بعضا به‌دليل اينكه زمان صرف مي‌شد و به آخر سال نزديك مي‌شويم و اين موضوع هم زمان‌بر است، درخواست‌هايي مطرح شد و جلسات گوناگوني را با سازمان بورس و وزارت اقتصاد و بانك مركزي برگزار و در نهايت تصميم بر اين شد كه مجددا ذخاير مطالبات را بازنگري كنيم.

  • احتمال بازگشايي نماد بانك تجارت و صادرات

بعد از همه اين اتفاق‌ها ديروز شاپور محمدي درباره روند بازگشايي نماد بانك‌ها و آخرين اقدامات صورت گرفته در اين زمينه گفت: بعد از باز شدن نماد بانك ملت نماد 2بانك ديگر نيز هفته آينده باز خواهد شد.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازگشايي نماد ساير بانك‌ها نيز تصريح كرد: عدم‌بازگشايي نماد بقيه بانك‌ها به‌دليل نبود اطلاعات درست شركت و يا نهايي نشدن حساب‌هاي اين شركت‌ها از سوي حسابداران آنها بوده كه تاكنون به سازمان بورس اطلاعات موثقي ارائه نشده است.

  • انتقاد بانك مركزي از سازمان بورس

ديروز همچنين بعد از سخنان رئيس سازمان بورس، ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي كه گويا وظايف سازمان بورس را گوشزد مي‌كرد، گفت: با توجه به اينكه سازمان بورس پس از مديريت و حسابرسان مستقل بانك‌ها، ركن سوم مسئول است، انتظار مي‌رود در مورد بانك‌ها با دقت و حساسيت بيشتري عمل كند. چرا كه، شفاف‌سازي يكي از مأموريت‌هاي اين نهاد است. او ادامه داد: آنچه بحق مورد نارضايتي سهامداران خرد است عدم‌شفافيت و عدم‌پاسخگويي اركاني است كه بايد پاسخگو باشند.

به‌گفته سيف طبق شواهد، برخي بانك‌ها پس از اعلام بودجه سالانه، به‌رغم گزارش‌هاي ميان‌دوره‌اي حسابرسان و كارشناسان سازمان بورس، اقدام به تعديل سنگين درآمد مي‌كنند و يا عملكرد واقعي را با انحراف اساسي همراه مي‌كنند.او ادامه داد: بانك مركزي در مورد صورت‌هاي مالي94 بانك‌هاي بورس، با شفاف‌سازي و الزام بانك‌ها به انجام اصلاحات تكليفي براي پاكسازي سودهاي اعلامي، به وظيفه خود عمل كرده است.

کد خبر 359844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha