جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

حدود یک هفته از مراسم تحلیف دونالد ترامپ می‌گذرد و در همین مدت دامنه تصمیم‌های شگفت‌انگیز او پس از ورود به کاخ سفید علاوه بر تحت‌تأثیر قرار دادن سرنوشت و آینده مردم مکزیک، بر دنیای هنر هم سایه افکنده است

ترانه علیدوستی در اعتراض به ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا، به اسکار نمی‌رود.

تازه‌ترين نمونه، واكنش ترانه عليدوستي به اقدام نژادپرستانه در منع ورود ايراني‌ها به آمريكاست كه بازتابي گسترده در رسانه‌هاي دنيا داشت. به گزارش همشهري، بازيگر فيلم «فروشنده» نامزد اسكار كه حالا ديگر براساس دستور جديد ترامپ اجازه پا گذاشتن به خاك آمريكا ندارد، در صفحه رسمي خود در فضاي مجازي به زبان انگليسي از اين تصميم نژادپرستانه و بحث‌انگيز به‌شدت انتقاد كرد و نوشت: طرح ممنوع شدن سفر ايراني‌ها به آمريكا نژادپرستانه است. اين ممنوع شدن شامل حال يك رويداد فرهنگي بشود يا نه، من در اعتراض به اين موضوع در مراسم اسكار شركت نمي‌كنم.

  • بازتاب در رسانه‌هاي جهان

اين اظهارنظر خيلي زود در فضاي مجازي بازتاب يافت و بسياري از رسانه‌هاي معتبر دنيا، سياسي و هنري، به آن پرداختند. اسكرين ديلي، الجزيره، گاردين، اشپيگل، دويچه‌وله، نيويورك ديلي‌نيوز، ديلي‌ميل، اسپوتنيك تركيه، واشنگتن‌پست و حتي رسانه‌هاي برزيل و آمريكاي جنوبي به سرخط «بازيگر ايراني اسكار را تحريم كرد» آن را به آگاهي مخاطبان خود رساندند. در اين ميان، خبرنگار نيويورك‌تايمز از پاريس سراغ عليدوستي رفت و از او خواست بيشتر درباره تصميم خود بگويد.

بازيگر فروشنده در اين گفت‌وگوي ايميلي گفت: تصميم گرفتم حتي اگر امكان حضور در اسكار را داشته باشم، در اين مراسم شركت نكنم، چون ديدن اينكه مردم معمولي هموطنم از حق قانوني خود براي ديدن فرزندانشان يا ادامه تحصيل در آمريكا محروم مي‌شوند، عميقا مرا آزرده است. درباره تصميم خود با اصغر فرهادي گفت‌وگو نكرده‌ام و نمي‌دانم كه چه كساني از طرف فيلم فروشنده به اسكار مي‌روند. هرچند او معمولا بازيگران فيلم را با خود همراه مي‌برد.

عليدوستي كه در فروشنده با شهاب حسيني همبازي است، با اشاره به اينكه ايراني‌ها براي انجام كارهاي مربوط به صدور ويزا به كشورهاي همسايه سفر مي‌كنند، افزود:‌ بسياري از مردم كارهاي پزشكي ضروري دارند. من مطمئنم بسياري از آنها براي خوشگذراني به آمريكا نمي‌روند و كارهاي بسيار مهم‌تر دارند. اطمينان دارم آمريكا بارها از حضور ايراني‌هاي مهاجر و خدمات آنها سود برده و به همين دليل اصلا نمي‌پذيرم به دولتي احترام بگذارم كه براي مردم كشورم احترام قائل نيست.

  • اعتراض هنرمندانه به ترامپ

در آن سوي دنيا و در خود آمريكا هم اعتراض‌ها به ورود ترامپ به كاخ سفيد همچنان ادامه دارد و هنرمندان سينما بدون توجه به عواقبي كه اين اعتراض‌ها برايشان در پي خواهد داشت، مخالفت خود را با سياست‌هاي جنجالي‌ترين رئيس‌جمهور ايالات متحده نشان مي‌دهند. در تازه‌ترين مورد، پليس نيويورك شايا لابوف را در نخستين ساعت‌هاي روز پنجشنبه به‌دليل حضور در يك پروژه هنري ضدترامپ بازداشت كرد.

بازيگر جوان آمريكايي از جمعه گذشته و همزمان با برگزاري مراسم تحليف در فضاي بيروني موزه تصوير متحرك در نيويورك رو به يك دوربين شعار «او ما را از هم جدا نمي‌كند» سر مي‌داد. گفته مي‌شود لابوف با يك جوان 25ساله درگير شده است. بازيگر 30ساله قصد دارد همراه 2همكار خود در 4سال آينده پروژه هنري اعتراض به ترامپ را پيش ببرند. هر چند او گفته پروژه‌اش نه لزوما ضدترامپ، بلكه بيشتر «ضد‌جدايي» و براي مهربان‌تر كردن آمريكايي‌هاست.

  • يك انتخاب مزخرف و مسخره

كيت بلانچت، بازيگر سرشناس استراليايي با حضور در برنامه تونايت شو جيمي فالون، به حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد اعتراض و آن را كاري «مزخرف و مسخره» توصيف كرد. بلانچت گفت: به‌نظر شما انتخاب مردي كه در بزرگ‌ترين اقتصاد دنيا 4بار ورشكست شده، مسخره نيست؟ فالون هم كه هرگز ديدگاه‌هاي سياسي خود را آشكار نكرده بود، گفت: اين روزها احساس زرافه‌اي را دارم كه در فضا معلق است!

کد خبر 360082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha