یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

نخستین تجربه همکاری ۲ چهره تحسین‌شده سینمای ایران که تصور می‌شد از فیلم‌های مهم جشنواره سی و پنجم باشد، با بالا گرفتن جنگ لفظی میان مسعود کیمیایی و پرویز پرستویی در آستانه گرفتار شدن به سرنوشت «متروپل» و «جرم» است.

سینما

به گزارش همشهري، شايد يكي از بهترين خبرهاي چند ماه اخير براي دوستداران سينما آغاز همكاري كيميايي و پرستويي در پروژه «قاتل اهلي» بود. فيلمساز نامدار 3 سال پس از استقبال سرد همراه با سوت و كف اهالي رسانه و منتقدان از متروپل، روي صندلي كارگرداني فيلم تازه خود نشست و از بهترين بازيگر جشنواره سي‌و‌چهارم و ستاره «باديگارد» براي بازي در نقش اصلي دعوت كرد. پرستويي هم كه چند پيشنهاد پيشين كيميايي را رد كرده بود، اين بار پاسخ مثبت داد.

در شرايطي كه تصور مي‌شد قاتل اهلي خيلي زودتر از موعد مقرر براي نمايش آماده و در جشنواره رونمايي شود، اختلاف نظر اساسي ميان تهيه‌كننده و كارگردان به توقف مقطعي آن انجاميد. مشكل هم افزايش ناگهاني حجم حضور فرزند كارگردان پس از پايان فيلمبرداري بود كه منصور لشكري‌قوچاني به آن تن نمي‌داد. ماجرا به هيات حل اختلاف خانه سينما ارجاع شد و سينمايي‌ها به نفع كارگردان راي دادند تا قاتل اهلي با نظر آنها به سرانجام برسد.

پس از آغاز ضبط صحنه‌هاي مربوط به پولاد كيميايي، حرف‌هاي درگوشي از نارضايتي پرستويي به‌عنوان بازيگر اصلي حكايت مي‌كرد. گفته مي‌شد در فيلم‌نوشت و نسخه تازه كارگردان، پولاد نقشي همسنگ يا حتي پررنگ‌تر از پرستويي دارد و برخي به شوخي و كنايه مي‌گفتند قرار است در عنوان‌بندي قاتل اهلي نوشته شود: «با معرفي پرويز پرستويي»! اين شايعه‌ها البته هرگز مهر تاييد نخورد تا اينكه آقاي بازيگر قلم به دست شد و يادداشتي در انتقاد از رويكرد كارگردان نوشت.

پرستويي در نامه خود با انتقاد از هيات انتخاب فيلم فجر براي دادن مجوز ورود قاتل اهلي به بخش مسابقه، از وجود 2 نسخه از اين فيلم خبر داد و نوشت: از اینکه از اعتماد و عشقی که به این پروژه داشتم سوءاستفاده شده، متأسفم و به‌دلیل احترامي که برای مخاطبان قائلم، خواستم پیش از نمایش فیلم اعلام کنم این فیلمنامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم. در نتیجه قاتل اهلي که می‌توانست اثري خوب در کارنامه همه‌ ما باشد، ارزش خود را به مسائل شخصی باخت...

همانطور كه انتظار مي‌رفت، اين اعتراض آشكار بي‌پاسخ نماند و كيميايي در يادداشتي 840 كلمه‌اي به انتقاد 480كلمه‌اي پرستويي واكنش نشان داد. او ضمن تاكيد بر اينكه فيلم فقط يك نسخه مورد تاييد كارگردان دارد، كنايه‌اي به دستمزد 270 ميليون توماني بازيگرش زد و با اشاره به رابطه خوب پرستويي با تهيه‌كننده، نوشت: ایشان هنوز بیشتر از نيمي از دستمزد مرا نداده‌اند. رفاقت کنید و بقیه پول من و دیگر عوامل را بگیرید و سالی یک فیلم از آن فیلم‌های دفاعی خود بازی کنید.

در بخشي ديگر از نامه بلندبالاي كيميايي كه معلوم است دلي پر از تهيه‌‌كننده قاتل اهلي دارد، آمده است: مگر می‌شود 2 نسخه از فیلمی ساخته من وجود داشته باشد؟ مگر «گوزن‌ها» و چند تایی دیگر که باید عوض می‌شد و من چاره‌ای نداشتم، تهیه‌کننده نسخه‌ای دارد؟ تهیه‌کننده نه نویسنده و نه کارگردان است؛ صاحب پول است. شما در کجا و کدام سمت ایستاده‌اید؟ شما به قول خودتان آن نسخه من را کجا دیده‌اید؟ کنار آقای تهیه‌کننده؟

  • قرباني بادهاي مخالف

صرف‌نظر از علاقه مسعود كيميايي به فرزندش پولاد كه در همه فيلم‌هاي او نقشي اساسي و فراتر از يك بازيگر معمولي ايفا كرده، به نظر مي‌رسد بازي درخشان امير جديدي و هنرنمايي ديگر عوامل «قاتل اهلي» قرباني اختلاف‌هايي شود كه در يك سوي آن كارگردان و سوي ديگرش بازيگر اصلي و تهيه‌كننده ايستاده‌اند. آنها كه نسخه مورد تاييد كيميايي را ديده‌اند، سرنوشتي شبيه يكي، دو فيلم اخير خالق «قيصر» برايش پيش‌بيني مي‌كنند.

کد خبر 360353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha