سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که برای شـــــرکت در اجــلاس همکاری‌های روسیه و کشورهای عربی به ابوظبی رفته است از این فرصت برای میانجیگری میان سوریه و اعراب استفاده کرد.

پس از مذاکرات لاوروف در ابوظبی قرار است هفته آینده هیأتی از مقام‌های روسیه برای مذاکره با بشاراسد عا

درحالي‌كه پس از نشست آستانه و مذاكرات غيرمستقيم نمايندگان دولت و مخالفان سوريه همه چشم‌ها به مذاكرات ژنو در اواخر‌ماه جاري ميلادي دوخته شده است، لاوروف در ابوظبي در اقدامي مهم از اتحاديه عرب خواست تا كرسي سوريه به اين كشور بازگردانده شود. لاوروف در نشست خبري مشترك با وزير امور خارجه امارات و دبيركل اتحاديه عرب گفت: سوريه عضو سازمان ملل است و ما معتقديم كه بازگشت اين كشور به اتحاديه عرب مي‌تواند به حل بحران سوريه كمك بسياري كند.

همزمان با اين مسئله به گزارش ايتارتاس لاوروف در جمع مقام‌هاي كشورهاي عربي اعلام كرده كه توافق صلح سوريه به جز داعش و جبهه النصره پذيراي همه كساني است كه به آن علاقه‌مند هستند. او با اشاره‌اي غيرمستقيم به گروه‌هاي مورد حمايت كشورهاي عربي گفت: همه گروه‌هاي مسلح غير از داعش و جبهه النصره مي‌توانند به مذاكرات صلح بپيوندند. چند روز قبل از نشست آستانه 2 گروه از جبهه جنوبي سوريه به اين مذاكرات پيوستند و ما از همكاري دوستانمان در اردن در اين رابطه قدرداني مي‌كنيم. او همچنين با اشاره به اينكه مكانيسم سه‌جانبه نظارت بر آتش‌بس سوريه با حضور ايران و تركيه آغاز شده اعلام كرد كه اردن به افزايش تعداد ناظران به آتش‌بس كمك مي‌كند.

لاوروف همچنين براي وارد كردن بيشتر كشورهاي عربي در روند صلح سوريه از كشورهاي عربي درخواست كرد كه به طرح روسيه براي وضع تحريم‌هاي تجاري عليه مناطق تحت كنترل داعش براساس ماده41 منشور سازمان ملل بپيوندند. ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل به تازگي طرح تحريم اقتصادي داعش را به شوراي امنيت ارائه كرده است. قرار است دوشنبه هفته آينده هيأتي از مقام‌هاي روسيه ازجمله تعدادي از نمايندگان اين كشور به سوريه سفر كرده و با بشار اسد و ديگر مقام‌هاي دمشق گفت‌وگو كنند.

  • موافقت مشروط روسيه با منطقه امن

در تحولي ديگر دولت روسيه اعلام كرده كه طرح آمريكا براي ايجاد منطقه امن را درصورتي‌كه مورد تأييد دمشق باشد، مي‌پذيرد. به گزارش راشاتودي، لاوروف با اعلام اينكه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا بايد جزئيات بيشتري را درباره اين طرح مطرح كند، گفت: اجراي اين طرح نيازمند همكاري نزديك با سازمان ملل و همچنين موافقت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه است.

او با تأكيد بر اينكه تلاش‌ها براي اجراي سياستي مشابه ليبي نتايج فاجعه‌باري خواهد داشت، ابراز اميدواري كرد روسيه بتواند اين مسئله را زماني كه واشنگتن به طرح‌هاي دقيق‌تري درباره منطقه امن در سوريه رسيد، با طرف‌هاي آمريكايي به بحث بگذارد. عبدالله بن زايدآل نهيان، وزير امور خارجه امارات هم در نشست خبري مشترك با لاوروف اعلام كرد كه امارات از اين طرح درصورتي‌كه موقت بوده و براي اهداف بشردوستانه باشد استقبال خواهد كرد.

اين در حالي است كه دولت سوريه در بيانيه‌اي بار ديگر تأكيد كرده كه هر نوع تلاش براي ايجاد منطقه امن در سوريه بدون موافقت دمشق نقض حاكميت اين كشور خواهد بود.

  • جبهه جديد درگيري‌ها در سوريه

همزمان با ادامه تلاش‌ها در صحنه سياسي، ارتش سوريه پيشروي خود به سمت شهر الباب را ادامه داده و نيروهاي سوري به 8.5كيلومتري اين شهر رسيده‌اند. نزديك شدن نيروهاي ارتش سوريه به اين شهر در حالي صورت مي‌گيرد كه ارتش تركيه و نيروهاي مورد حمايت اين كشور در چند هفته گذشته براي تصرف اين شهر در تلاش هستند. تركيه اعلام كرده كه درصورت تصرف اين شهر و عقب‌نشيني داعش آن را به دولت سوريه بازنخواهد گرداند.

مقام‌هاي تركيه روز گذشته اعلام كردند كه عمليات اين كشور وارد مرحله آخر خود شده و احتمالا مي‌توانند تا يك‌ماه ديگر با عقب‌نشيني داعش اين شهر را تصرف كنند. روز گذشته همچنين حمله‌اي تروريستي در شهر اعزاز در شمال‌غربي الباب نشان داد كه اين منطقه اكنون به جبهه جديد نبرد در سوريه تبديل شده است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در اين انفجار مهيب حداقل 50نفر كشته و تعداد زيادي از مجروحان به شهر مرزي كيليس تركيه منتقل شده‌اند. الباب و اعزاز در نزديكي مرزهاي تركيه نقش راهبردي براي نقل‌و‌انتقال نيرو و تجهيزات براي داعش دارند. نيروهاي كرد سوريه هم در تلاش هستند تا اين شهر را تصرف كنند. همزمان با اين مسئله پنتاگون ارسال ادوات زرهي براي كردهاي سوريه را تأييد كرده است. وزارت دفاع آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرده كه خودروهاي زرهي براي نيروهاي دمكراتيك سوري ارسال شده تا به آنها در عمليات‌ها به‌ويژه مقابله با بمب‌هاي كناره‌جاده‌اي داعش در مسير رقه كمك كند.

کد خبر 360745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha