سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

حسین رویوران: از آغاز جنگ یمن حدود ۲ سال می‌گذرد. در این مدت، سعودی‌ها در هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه داشته‌اند که عمدتا در اثر ادامه جنگ یمن بوده است.

حسین رویوران

عربستان اين جنگ را با هدف تسليم‌سازي نيروهاي مردمي در يمن به راه انداخت اما گذر زمان نشان داده كه چنين هدفي قابل تحقق نيست. عربستان درگير جنگي است كه هيچ افقي براي پيروزي در آن وجود ندارد. جنگ يمن به يك جنگ فرسايشي تبديل شده كه ضرورت دارد همه نيروها به سمت پايان دادن به آن حركت كنند. در اين ميان، عربستان به‌دنبال يك خروج آبرومندانه است.

عربستان تا عمق 30كيلومتري نوار مرزي‌اش را تخليه كرده و اين خود نشان‌دهنده ضعف سيستم امنيتي و نظامي اين كشور است. عقب‌نشيني از مرز به‌دليل فشار حوثي‌ها اتفاق افتاده است. هرچه فشار از سوي حوثي‌ها بيشتر شود، دولت عربستان با چالش بيشتري روبه‌رو مي‌شود و ناگزير است سريع‌تر به‌دنبال راه‌حلي براي خروج از جنگ باشد. اقدام اخير حوثي‌ها در حمله موشكي به عمق خاك عربستان و ديگر حمله‌هاي آنها به مواضع سعودي‌ها، يكي از مهم‌ترين ابزارها در پايان دادن به جنگ يمن به شمار مي‌رود.

سعودي‌ها سعي دارند از طريق تطميع اسماعيل ولد الشيخ، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن، او را به سخنگوي خود تبديل كنند و از اين طريق، راه‌حل مورد نظر خود براي خروج از بحران را به جنگ يمن ديكته كنند. چنين رويكردي از سوي نيروهاي مقاومت مردمي يمن قابل پذيرش نيست و از اين منظر نمي‌توان راه‌حلي براي پايان دادن به جنگ يمن متصور بود. عامل تعيين‌كننده ديگر در جنگ يمن، مسئله تنگه باب المندب به‌عنوان يك تنگه بين‌المللي و مهم است.

كشورهاي غربي براي حفظ امنيت اين تنگه اهميت زيادي قائل هستند. حمله حوثي‌ها به كشتي اماراتي و اخيرا هم حمله به كشتي سعودي، نگراني غربي‌ها را در مورد امنيت تردد در اين تنگه افزايش داده است. آمريكا تلاش دارد از سويي آزادي تردد در باب‌المندب را حفظ كند و از سوي ديگر خود را درگير جنگ فرسايشي ديگري در خاورميانه نكند.

اما در مورد حساسيت غربي‌ها براي باز بودن آب‌راه باب‌المندب و جنگ يمن نبايد دچار اشتباه شد؛ براي آنها اين دو كاملا از هم جدا هستند. در جنگ يمن هيچ افق روشني ديده نمي‌شود اما در مورد باز بودن تنگه باب المندب يك توافق بين‌المللي وجود دارد. زماني كه تهديدها در مورد تردد در باب المندب افزايش پيدا كند، فشار غربي‌ها هم براي پايان دادن به جنگ بيشتر خواهد شد. از اين منظر، اكنون با توجه به ابعاد جديدي كه جنگ يمن پيدا كرده، پيش‌بيني مي‌شود فشار آمريكا به عربستان براي پايان دادن به جنگ بيشتر شود.

  • كارشناس خاورميانه
کد خبر 361405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha