معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد:پرونده زنجیـــــره‌ای کاروانسراهای ایرانی برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در دستور کار است و کاروانسراهای متمایز خراسان شمالی با مدیریت صحیح و مرمت مناسب می‌توانند در فهرست جهانی جای بگیرند.

محمدحسن طالبيان كه به همراه برخي مديران معاونت ميراث فرهنگي به شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالي سفر كرده است، پس از بازديد از كاروانسراي رباطقلي، خانه‌هاي تاريخي روستاي تاريخي خراشا، روستاي كرف، بافت تاريخي جاجرم، مقبره خواجه علي بن مهذيار، آب‌انبار جاجرم و مسجدجامع اين شهرستان، مرمت و حفاظت از بناهاي تاريخي جاجرم را اولويت اصلي سازمان ميراث فرهنگي خواند. به گفته او، بافت تاريخي 18هكتاري جاجرم نيازمند ساماندهي فوري است.

طالبيان با اشاره به اينكه به بافت ارزشمند جاجرم جفا شده است، تأكيد كرد: لازم است اين بافت با مطالعه و حفاظت بيشتر، شناسايي و معرفي و از مداخله بيشتر در آن جلوگيري شود. او همچنين در بازديد از كاروانسراي رباطقلي مرمت اين كاروانسرا توسط استادكاران بومي را تحسين كرد و گفت: با تخصيص اعتبار، مرمت اين كاروانسرا به اتمام مي‌رسد.

معاون ميراث فرهنگي كشور و تيم همراه او، همچنين در نشست با فرماندار و مديران شهري جاجرم اعلام كرد: ساماندهي بافت تاريخي نارين‌قلعه در دستور كار قرار گرفته و بايد با كمك مردم و دستگاه‌هاي مرتبط به سرعت انجام شود.

علي‌اكبر محبي، فرماندار شهرستان جاجرم نيز در اين ديدار گفت: با همكاري ميراث فرهنگي و مسئولان شهري مي‌توان به آزادسازي 70مغازه در محدوده نارين‌قلعه پرداخت. معاون ميراث فرهنگي نيز اعلام كرد: 5ميليارد تومان اعتبار به شرط تدوين طرح مطالعاتي در طول 5سال براي ساماندهي بافت تاريخي نارين‌قلعه اختصاص مي‌يابد.

طالبيان در نشست شوراي اداري شهرستان جاجرم با اشاره به اهميت فرهنگي، تاريخي و تمدني خطه خراسان در كشور گفت: 6تا 7درصد از تمدن غني اين منطقه از طريق كاوش‌هاي باستان‌شناسي به‌دست آمده است.

آنطور كه معاون ميراث فرهنگي كشور گفته است، جاجرم 154اثر شناسايي‌شده دارد كه 56اثر آن در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است. در بسياري از كتب تاريخي قرن دوم و سوم نيز از جاجرم نام برده شده است. همچنين سايت‌هاي باستاني مهم همچون تپه پهلوان با 7هزار سال قدمت و محوطه چلو سنخواست كه آثار ارزشمندي از آن يافت شده است در اين منطقه واقع شده‌اند.

کد خبر 361625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha