دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ساخت سلول ولتایی شده‌اند که پس از بلعیده شدن، درون سیستم گوارشی بدن فعال شده و پس از برخورد با اسید معده از خود انرژی تولید می‌کند.

کپسول

براساس گزارش ساينس الرت، از اين سلول ولتايي،‌نوعي باتري الكتروشيميايي، مي‌توان براي تامين انرژي حسگرهاي كنترل كننده نشانه‌هاي حياتي بدن مانند ضربان قلب يا تنفس يا به عنوان باتري براي تجهيزات پزشكي كاشتني استفاده كرد.

سلول ولتايي كه دانشمندان MIT ابداع كرده‌اند، به شكل كپسولي استوانه‌اي شكل است كه طول آن 40 ميليمتر و قطر آن 12 ميليمتر است و درون آن الكترود‌هايي از جنس زينك و مس گنجانده شده‌است.

درحال حاضر اين نمونه ابتدايي بسيار بزرگتر از آن است كه بتواند از طريق بلع وارد بدن شود، اما محققان مي‌گويند به زودي مي‌توان ابعاد آن را به يك سوم كاهش داد. در اين كپسول زينك نقش آند را داشته و زمان مجاورت با اسيد معده يون از خود آزاد مي‌كند و به اين شكل به الكترودي تبديل مي‌شود كه جريان برق را به كاتد مسي انتقال مي‌دهد.

آزمايش اين ابزار در شكم خوك‌ها نشان داد اين سلول مي‌تواند 0.1 تا 0.2 ولت برق توليد كند و با استفاده از خازن محققان توانستند اين مقدار را به 2.2 تا 3.3 ولت برسانند. اين ميزان برق براي تامين انرژي حسگرهاي حرارتي و فرستنده‌هاي بي‌سيم درون كپسول كافي بوده‌است.

محققان همچنين كپسول قابل بلع ديگري در ابعاد دو در يك در يك و نيم ميليمتر ابداع كرده‌اند كه مي‌توان از آن براي آزادسازي دارو درون بدن استفاده كرد.

کد خبر 361939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha