علی‌اصغر محمدی: برگزاری کرسی‌های آزادندیشی در مدارس و دانشگاه‌ها از تأکیدات مقام معظم رهبری است، رئیس‌جمهور نیز اول مهر امسال در مراسم بازگشایی مدارس گفت«کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر بر آن تأکید دارد باید از مدرسه آغاز شود»، ولی اکنون معاون وزیر آموزش و پرورش می‌گوید این از سیاست‌های دوره گذشته بوده است.

آزاداندیشی

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه «آيا كرسي‌هاي آزادانديشي دانش‌آموزي همچنان در مدارس برگزار خواهد شد» گفت: «كرسي‌هاي آزاد‌انديشي مربوط به سياست‌هاي دوره گذشته بوده است.» مهدي فيض با اين استدلال كه كرسي‌هاي آزادانديشي به مقدماتي نياز دارد تا بتوانيم در مدارس دانش‌آموز پرسشگر و نقاد تربيت كنيم، افزود: «اگر بتوانيم دانش‌آموز را پرسشگر و نقاد تربيت كنيم، خيلي هنر كرده‌ايم.كرسي آزادانديشي براي دانشگاه خوب است و براي مدرسه زود است چون هنوز دانش‌آموز، ظرفيت ذهني لازم را پيدا نكرده است.»

فيض البته اينكه پرسشگري و نقادي بايد از مدرسه شروع شود را نفي نكرد و حتي در تأييد آن گفت: «كرسي آزادانديشي مراحلي دارد كه يكي از آنها نقد نظر است، بايد يك دانش‌آموز اهل پرسشگري و نقد نظر ديگران باشد. اما اينكه خودش بخواهد آزادانديشي به‌معناي اينكه حرف تازه‌اي بزند و برداشت جديدي از يك موضوعي ارائه بدهد اين مقداري براي دانش‌آموزان زود است.» به اين ترتيب معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش با برگزاري كلاسي با عنوان «آزادانديشي» مخالفت دارد؛ «ما مي‌گوييم كتابخواني، براي كتابخواني كلاس مي‌گذارند، درحالي‌كه كتابخوان كردن دانش‌آموزان وظيفه همه معلمان است، همه معلمان بايد دانش‌آموزان پرسشگر و نقاد تربيت كنند.»

  • از رونق تا فراموشي

مخالفت معاون جديد تازه پرورشي با برگزاري اين كلاس‌ها در حالي است كه در دوره وزارت علي‌اصغر فاني چند كرسي آزادنديشي در مدارس برگزار و حتي كتابچه‌اي نيز تحت عنوان «كرسي‌هاي آزادانديشي دانش‌آموزي» حاوي مطالب ارائه شده دراين كرسي‌ها منتشر شد. حميدرضا كفاش، معاون سابق پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش تابستان امسال به همشهري اعلام كرد: «تا‌كنون در 10درصد مدارس متوسطه اول و دوم كشور (در هر استان 10دبيرستان دخترانه و 10دبيرستان پسرانه) به‌طور آزمايشي كرسي‌هاي آزاد‌انديشي برگزار شده‌است. »به اين ترتيب امسال از حدود 600كلاس كرسي آزاد‌انديشي در مدارس خبري نخواهد بود؛تا سرنوشت «آزادانديشي در مدارس» چه شود.

  • رئيس‌جمهور:كلاس آزاد‌انديشي برگزار كنيد

حسن روحاني، رئيس‌جمهور (اول مهر95): فرهنگيان زنگ گفت‌وگو تشكيل دهند و اجازه دهند دانش‌آموزان با يكديگر گفت‌وگو و مباحثه كنند. كرسي‌هاي آزادانديشي كه رهبر بر آن تأكيد دارد بايد از مدرسه آغاز شود. مدارس بايد ساعاتي را در طول‌ماه يا هفته به كتاب خواندن و كتابخواني و توضيح آنچه در كتاب دانش‌آموز قرار دارد، اختصاص دهند. به وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد مي‌كنم ساعت گفت‌وگو را در ساعتي از هفته يا‌ماه بگنجانند و بعد آن را جزو مواد درسي نمره‌دار قرار دهند.

کد خبر 362614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha