دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم ساحلی: اسفند که می‌رسد وسوسه خانه‌تکانی دل و فکر خانم‌ها را رها نمی‌کند.

بهاربانو

هر چند كدبانوترها از بهمن آستين بالا مي‌زنند و بشوي و بسابشان را آغاز مي‌كنند. اما من از اوسط دي‌ماه، دغدغه خانه‌تكاني، ابر مي‌شود و مي‌نشيند توي سرم. هي فكر مي‌كنم از كي و كجا بايد آستين بالا بزنم. با خودم حرف مي‌زنم و بهانه مي‌تراشم تا شايد دلم راضي شود و امسال بي‌خيال خانه‌تكاني شوم اما نمي‌شود.

آخر هر مكالمه با دوستان و اقوام ختم مي‌شود به اينجا كه تكاندن خانه‌هايمان را شروع كرده‌ايم يا نه؟ اين روزها هر چه براي خودم از سرماي هوا، بارش مدام، كارآمدتر بودن خانه‌تكاني در تابستان و كاهش توان جسمي در ميانسالي حرف زدم، نشد كه نشد. 2، 3 روزي طول كشيد تا تصميم بگيرم از اتاق‌ها شروع كنم يا آشپزخانه و هال.

سرانجام روزي كه همه از پيش‌بيني ۳۰ساعت بارش برف مدام در شهر و وزش باد با سرعت ۹۰كيلومتر در ساعت حرف مي‌زدند، من يخچال را تميز و كابينت‌ها را مرتب كردم، اجاق گاز را كشيدم كنار و سراميك زيرش را ساييدم و دستمال كشيدم به كاشي‌ها. بعد هم راه افتادم سمت پنجره و فقط كمي بازش كردم، باد سرد كه هوهوكنان دويد تو، گفتم كه پنجره و پرده هم بماند براي روزي كه اين قدر سرد نباشد. فردا يا پس‌فردا، نوبت اتاق‌هاست. به مرتب كردن كمد، كشو و كتابخانه فكر مي‌كنم كه دوستي زنگ مي‌زند براي احوالپرسي، وقتي مي‌فهمد كه مشغول خانه‌تكاني هستم، مي‌گويد: به گمانم گفته بودي شايد امسال بي‌خيال خانه‌تكاني شوي و البته پارسال هم همين را گفته بودي!

حرف‌هايمان كه تمام مي‌شود، گوشه شكسته ناخنم را با دندان مي‌كنم و راه مي‌افتم سمت آشپزخانه. مگر مي‌شود زن باشي و ايراني و آن وقت پيش پاي بهار‌بانو، خانه‌ات را نروبي؟ در كابينت‌ها را يك‌به‌يك باز مي‌كنم و مي‌بندم. قند توي دلم آب مي‌شود.

کد خبر 362661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha