سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای مسلح عراق بعد از پشت سرگذاشتن فرودگاه موصل و پادگان الغزلانی در روزهای گذشته و نفوذ به محله بزرگ مسکونی الجوسق، از زمین و هوا عناصر گروه تروریستی داعش را زیر آتش گرفته‌اند.

 داعش به نفس های آخر خود در موصل نزدیک می شود

به گزارش تیم خبری ایرنا که بعد از ظهر روز دوشنبه به آخرین نقطه درگیری در منطقه الجوسق در جنوب غربی موصل رسید، به علت شدت درگیری خانه به خانه بین نیروهای پلیس و واکنش سریع با عناصر گروه تروریستی داعش، صفیر گلوله ها لحظه ای فروکش نمی کرد و همزمان بالگردهای ارتش عراق، از آسمان با موشک مواضع داعش را در این بخش هدف قرار می دادند.

ساختمان بزرگ استانداری موصل در مرکز شهر از پشت بام یکی از منازل کاملا قابل رؤیت بود و نیروهای پلیس فاصله تا ساختمان استانداری و دیگر ساختمان های دولتی را حدود یکهزار متر، عنوان کردند.

یکی از جوانان مسلح از نیروی پلیس مرکزی عراق با نشان دادن ساختمانی در فاصله 200 متری به ایرنا گفت که حدود 10 جسد داعشی در آن خانه هستند که صبح امروز (دوشنبه) در درگیری ها به هلاکت رسیده اند.

با این همه در منطقه الجوسق با وجود اینکه آثار جنگ و خمپاره قابل مشاهده است اما درعین حال، در بسیاری از خانه ها، خانواده هایی دیده می شوند که انگار بی توجه به آنچه در اطراف شان می گذرد، زندگی عادی خود را سپری می کنند.

این خانواده ها اغلب کسانی هستند که گروه تروریستی داعش آن را به عنوان گروگان گرفته بود و اجازه نمی داد، منازل خود را ترک کنند.

این خانواده ها که عموما در زیر زمین ها خانه های خود، مخفی شده بودند، به محض ورود نیروهای عراقی، از منازل خود خارج شده و به گرمی از نیروهای خودی استقبال کردند.

خانواده 'هشام المشهدانی' یکی از این خانوادهاست که در گفت وگو با ایرنا گفتند که قبل از شروع جنگ قصد ترک منطقه را داشتند، اما داعش اجازه نداد و حدود 20 روز قبل در حین تلاش برای عبور به سمت بخش شرقی موصل، عناصر تروریستی داعش آنها را دستگیر کردند.

المشهدانی با نشان دادن پسران نوجوانش که حدود 18 و 16 سال دارند، گفت: 'عناصر داعش هر دو پسرم را به زیر مشت و لگد و زنم را به باد توهین گرفتند و خودم را دو روز به زندان انداختند و بعد به قاضی داعش معرفی کردند که خوشبختانه قاضی حکم عفوم را صادر کرد.'

این خانواده متشکل از هشت نفر است که به دلیل فشار داعش ناچار شدند در زیرزمین منزل خود پنهان شوند و وقتی مطلع شدند که نیروهای پلیس عراق وارد محله آنها شده اند، از زیر زمین خارج شده و از آنها استقبال کردند.

خواهر المشهدانی که به همراه این خانواده است، می گوید: 'داعش هیچ میراثی جز ویرانی و قتل و کشتار برای ما باقی نگذاشته است.'

منزل المشهدانی به دلیل ارتقاع بلند آن، در یکی دو روز گذشته یکی از سنگرهای نیروهای پلیس برای مقابله با قناصه چی های داعش بود که از همین منزل توانستند 10 داعشی را به هلاکت برسانند.

وقتی تیم ایرنا به منزل المشهدانی رسید، نیروهای پلیس عراق با حلالیت طلبیدن از این خانواده، درحال ترک آنجا و پیشروی به چند کوچه جلوتر به سمت مرکز شهر بودند.

یک کوچه جلوتر، جوانی با بچه ای از خانه اش بیرون می آید و از سر و صورت او کاملا پیدا است که تازه صورتش را اصلاح کرده، وقتی از او سوال می کنیم که چه عجب که شما ریش بلندی نداری، تبسمی می کند و می گوید: 'هم اینکه فهمیدم نیروهای پلیس آمده اند، اولین کاری که کردم، اصلاح صورتم بود.'

از او سوال می کنیم که در این دو سال داعش چگونه حکم می کرد و چه خدمت ویژه ای به مردم موصل تقدیم کرده است؟ با حسرت گفت که حکم داعش، حکم وحشت و ارعاب بود و به هر بهانه ای، آدم می کشتند و مردم بی گناه را مجازات می کردند.

به گفته او، شلوارها باید همه کوتاه باشد و اگر کسی شلوار بلند می پوشید، پلیس داعش به نام 'الحصبه' وسط خیابان، شلوار بلند را با قیچی کوتاه می کرد و اصلاح صورت ممنوع بود و همه باید ریش بلند می گذاشتند و سیگارکشیدن گاه تا حکم اعدام هم مجازات داشت.

باور این که این گروه تروریستی طی دو سال به این شکل وحشیانه، بر مردم موصل که در عراق به اهل فرهنگ و ادب شناخته می شوند، جای تعجب دارد، برای همین از جوان موصلی می پرسیم مگر داعش، از اهالی خود موصل نیست که جوان به گونه ای غضب آلود می گوید: 'اکثر عناصر عراقی داعش از حومه موصل هستند نه از خود اهالی موصل!'.

شبیه این سخن را طی گفت وگو با چند تن از اهالی دیگر محله الجوسق، هم شنیدیم؛ آنها می گفتند که داعش، یک گروه تروریستی چند ملیتی است که از چچنی و ژاپنی و چینی و افغانی گرفته تا سعودی، لیبی، تونسی، فرانسوی، قفقازی، ترکی و ملیت های دیگر در آن عضو هستند.

به طور تصادفی با فرمانده تیپ نهم پلیس مرکزی در الجوسق برخورد کردیم و وی با گرمی از تیم ایرنا استقبال کرد و با نشان دادن نقشه اینترنتی از شهر موصل، موقعیت مهم محله بزرگ الجوسق را که نیروهای مشترک پلیس مرکزی و واکنش سریع آزاد کرده اند، را شرح کرد.

سرگرد 'هیمن عباس فاضل الدفافعی' گفت: عناصر تروریستی داعش کاملا روحیه درگیری را از دست داده و در حال فرار هستند و سرعت پیش روی نیروهای عراقی بیش از حد انتظار است و یکی از علل آن همکاری خوب مردم موصل با نیروهای عراقی می باشد.

به گفته وی، مردم غرب موصل که در خانه های خود باقی مانده اند، خوشبختانه از عناصر داعش و اماکن حضور آنها اطلاعات دقیقی می دهند و همین امر هدف قرار دادن عناصر داعش را از طریق هوا و زمین برای نیروهای عراقی آسان کرده است.
سرگرد الدفافعی با اشاره به آزادی فرودگاه موصل، پادگان الغزلانی، پل چهارم و محله مسکونی بزرگ الجوسق اضافه کرد که تا به حال یک سوم بخش غربی موصل آزاد شده و تا مرکز شهر فاصله زیادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خانواده هایی که در خانه های خود باقی مانده اند، به عوامل روحیه بخش نیروهای عراقی تبدیل شده اند که برخی از آنها به محض ورود نیروهای عراقی، گوسفند قربانی کرده و برخی نیز خانه های خود را در اختیار نیروهای عراقی برای استفاده از آن در جنگ با داعش یا خدمات دیگر از جمله حمام رفتن سربازان قرار داده اند.

هوا در حال تاریک شدن بود و برق و آب در منطقه الجوسق کاملا قطع شده است، باوجود این خانواده ها گفتند که چندان به این مسائل در حال حاضر اهمیت نمی دهند و فعلا خدا را شکر می کنند، که از شر داعشی ها خلاص شده و مشکل برق و آب بعدا حل می شود.

در یکی از کوچه های الجوسق که کاملا از هر لحاظ ایمن شده و از تیررس تک تیراندازها دور شده است، تعدادی از نیروهای پلیس برای رفع خستگی سرگرم فوتبال بازی کردند هستند.

هوا در حال تاریک شدن بود و ناچار شدیم محله الجوسق را ترک کرده و به مقر فرماندهی مشترک نیروهای واکنش سریع و پلیس مرکزی در 'حمام العلیل' در 20 کیلومتری جنوب موصل برگردیم.
تعدادی از خبرنگاران رسانه های مختلف که با بسیاری از آنها طی پوشش صحنه های نبرد در دو سال گذشته آشنا شده بودیم، در مرکز رسانه ای فرماندهی مشترک پلیس و واکنش سریع حضور داشتند.

به همراه خبرنگاران دیگر رسانه ها که اغلب عراقی بودند، شبانه به مرکز شهر حمام العلیل رفته و در حوضچه های آب گرم حمام العلیل، تنی به آب زدیم.

حمام العلیل مرکز چشمه های آب گرم گوگردی است که خاصیت درمانی دارد و تا قبل از آمدن داعش، این شهر یکی از شهرهای سیاحتی در داخل عراق به خاطر شهرت چشمه های آب گرمش بود، اما در حال حاضر مهمترین مشتریان آن نیروهای عراقی و خبرنگاران هستند.

برخی از خبرنگاران عراقی گفتند که حتی خبرنگاران خارجی و مشاوران نظامی آمریکایی که در فرماندهی مشترک هستند، هم هر از چندی به حمام العلیل می آیند و از چشمه های آب گرم آن استفاده می کنند.

کد خبر 363581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha