همشهری‌آنلاین: اردشیر کامکار نوازنده برجسته کمانچه و بهداد بابایی نوازنده چیره‌دست سه ‌تار و حمیدرضا نوربخش، خواننده، ، نخستین اجرای خود را در تور کنسرت اروپا جمعه گذشته در مقدونیه یونان برگزار کردند.

سایت خانه موسیقی ضمن اعلام این خبر نوشت ‏‎دراين ‎كنسرت كه در مجموعه باشکوه تأتر ملی اسکوپیه ‏‎برگزار گرديد،قطعاتي از ساخته هاي اردشير كامكار و بهداد بابايي در دو بخش بيات ترك و راست پنجگاه اجرا شد.

در بخش هاي ديگري از برنامه با تمركز بر بدأهه نوازي ساز و اوازجلوه هايي زيبا از موسيقي دستگاهي ايران به مخاطبان و علاقه مندان موسيقي ايراني آرائه و در پايان يك تصنيف هم به ياد زنده ياد پرويزمشكاتيان (تصنيف بهارا)اجرا شد.

‏‎دیدارهای آشنایی و کارگاهی هنرمندان و دست اندركاران موسیقی ایران و مقدونیه

‏‎به دنبال اجرای ساز و آوازی اين گروه سه نفره كه جمعه گذشته در مقدونيه برگزار شد کارگاه ويژگي هاي موسيقي ايراني نیز در دانشکده موسیقی دانشگاه سیریل و سنت متودیوس مقدونیه برگزار و هر يك از اين هنرمندان در باره موسيقي سازي و آوازي ايران با آرائه نمونه هايي صحبت كردند که مورد استفاده و استقبال فراوان استادان و دانشجویان و شماری از علاقمندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

‏‎در اين کارگاه علاوه بر قطعات آوازی، تصنیف بهارا با شعری از سایه و آهنگسازی استاد فقید پرویز مشکاتیان تقدیم حاضران شد.

‏‎هنرمندان موسیقی کشورمان پیش از برنامه یادشده با پروفسور دراگان په چفسکی رییس دانشکده موسیقی و همچنین خانم مایا چاناچه ویچ رییس سازمان ارکستر فیلارمونیک مقدونیه دیدار و ضمن تبادل نظر در زمينه هاي فرهنگي به بررسي راه های همکاری موسیقایی پرداختند.

‏‎حمیدرضا نوربخش به عنوان رییس جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهران و مدیرعامل خانه موسیقی ، در همین زمينه راجع به تبادل جشنواره ای گروه های موسیقی گفت: سوابق هنری طرفین بخوبی اجازه این نوع همکاری ها را می دهد.

‏‎نوربخش، کامکار و بابایی به جز گفتگوی یادشده بازدیدی نیز از سازمان اپرای اسکوپیه داشتند و با ایگور دورلوفسکی خواننده اپرا و رییس آن مجموعه راجع به چگونگی همکاری های تخصصی ایران و مقدونیه در رشته های مربوطه تبادل نظر کردند.

‏‎همچنين لازم به ذکر است همزمان با جلسات و دیدار با مسئولان و هنرمندان مقدونيه، بخشهایی از يك فیلم مستند درباره موسیقی ایرانی که از سوی یک گروه مقدونیه ای در دست تهیه است، به گفتگو با اين هنرمندان اختصاص يافت و هر یک به پرسش های تخصصی در برابر دوربین پاسخ دادند.

نوربخش،كامكار و بابايي در سومين اجراي خود در تالار مركز هنرهاي زيباي بلژيک شب گذشته به اجراي برنامه پرداختند.
آخرين اجراي توركنسرت حميدرضانوربخش باتفاق بهدادبابايي أوائل هفته آينده در استكهلم سوئد برگزار خواهد شد.

کد خبر 363915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha