دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌ن‍ژاد: هر ساله با نزدیک‌شدن سال نو شاهد جنب‌و‌جوش خانواده‌ها برای خرید سال نو هستیم؛ اتفاقی که به بازارهای راکد ما تکان اساسی می‌دهد.

اما در گير و دار اين خريد و فروش‌ها، بهتر است به نكاتي مهم توجه داشته باشيم؛ اولين نكته را از كلام خداوند گوشزد مي‌كنيم و آن اين است كه «تجارت و خريد و فروش‌ها نبايد شما را از ياد خدا غافل كند»؛ نكند خريد شب عيد، ما را از نماز اول وقت، صله ارحام، رسيدگي به فرزندان، توجه به فقرا و... غافل كند. دومين نكته تحمل‌كردن است. «روزي قصابي به اميرالمؤمنين گفت: مقداري گوشت بسيار خوب آورده‌ام، اگر مي‌خواهيد. امام پاسخ دادند: من هم‌اكنون پولي براي پرداخت آن ندارم. قصاب گفت: من صبر مي‌كنم تا بتواني آن را پرداخت كني. امام پاسخ داد: به‌جاي اين كار، خودم براي خريدن گوشت صبر مي‌كنم».

عدم توجه به اين راهكار عملي حضرت، در خانواده‌هاي زيادي موجب گرفتاري و مقروض‌شدن سرپرست خانواده شده است. حتي ممكن است اين ولع شديد به خريد، موجب افتادن در دام‌هايي مانند گرفتن پول ربوي و نزول شود. نكته ديگري كه بايد ياد آور شد، بحث مدگرايي است. معمولا در بازه‌هاي زماني مختلف، نوعي كالاي خاص در بين محصولات مختلف فراواني پيدا مي‌كند. البته مد ذاتا بد نيست ولي گاهي سمت و سوي اين مدگرايي به سمت غرب است و محصولاتي كه به‌عنوان مد مطرح مي‌شود تناسبي با سبك زندگي ايراني و اسلامي ندارد. ضمن اينكه گاهي كالايي كه در يك سال مد مي‌شود، چون لزوما مبتني بر تناسب و زيبايي نيست به‌گونه‌اي نيست كه در زمان ديگري بشود از آن استفاده كرد.

يكي ديگر از موضوعاتي كه اهميت بسياري دارد خريد كالاهاي ايراني و توليدات داخل است. گرچه شايد در بعضي مواقع محصولات خارجي از قيمت يا كيفيت مناسب‌تري برخوردار باشند ولي با خريد محصولات داخلي مي‌توانيم پدران بسياري را از خطر بيكاري نجات دهيم و زمينه اشتغال جوانان بسياري فراهم مي‌آيد. بحث مهم بعدي كه در خريدها بايد مدنظر قرار گيرد، پرهيز از اسراف و تجمل‌گرايي است. اسراف يعني تجاوز از حد، در هر كاري. اگر كسي لباس قابل استفاده‌اي دارد و لباس ديگري را تهيه كند مرتكب عمل حرام اسراف شده است. حتي خريد لوازم غيرضروري و تجملي نيز در بسياري از موارد، اسراف و حرام شرعي خواهد بود! بيايم با توجه بيشتري به استقبال سال نو برويم.

کد خبر 364109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha