دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

احمدمسجدجامعی: شهر با انسان فهم می‌شود. حتی تعریف امروزی شهر برهمان ملاک جمعیت انسانی استوار است.

به‌معناي ديگر نمي‌گويند شهر جايي است كه چند هزار ساختمان، بنا، خانه، پل و خيابان دارد يا حتي ساختارهاي اجتماعي و اقتصادي از قبيل بانك و مگامال و... بلكه مي‌گويند شهر جايي است كه در تعريف نظام اجرايي امروز بيش از 5هزار انسان در آن گردهم آيند و ساختارمدني و عمومي مديريت شهري درآن ايجاد شود. اين سخن جديدي نيست. شهر ايراني در نگاه پيشينيان نيز بر پيمان مشترك و قواعد پايدار و روابط انساني استوار بود. همواره انسان و اجتماع انساني، محور شهر و سكونت بوده و هست؛ چنان‌كه حافظ مي‌گويد: شهر ياران بود و جاي مهربانان اين ديار...

مديريت هم كاري جز بسترسازي و تسهيل‌گري براي ارتقاي كيفيت زندگي و روابط انساني ندارد. از اين نگاه نارسايي‌هاي اجتماعي و فرهنگي اثرگذارتر از مشكلات كالبدي و فيزيكي در زندگي شهري است. كنترل يا حل اين نارسايي‌ها هم بسيار پيچيده‌تر از انديشه‌هاي معمول و راه‌حل‌هاي ضربتي مديريت‌هايي است كه مي‌خواهند در زماني تعريف شده به آن پايان دهند.

حداقل تجربه ايران در دهه‌هاي گذشته نشان از حجم و عمق آسيب‌هاي اجتماعي گسترده‌تر، عميق‌تر و پيچيده‌تر دارد. مثلا مواد‌مخدر كه قبلا منشا گياهي و طبيعي داشت و بدون مقدماتي استفاده از آن تقريبا غيرممكن بود اكنون شيميايي و صنعتي و حتي آشپزخانه‌اي شده و دسترسي و استفاده از آن هم به آن مقدمات نياز ندارد. به گفته يكي از مديران آموزش و پرورش هم‌اكنون 138هزار دانش‌آموز در معرض اعتياد و ابتلا به مواد‌مخدر هستند از اين‌رو كنترل آسيب‌هاي اجتماعي در تهران و ديگر كلانشهرها با روش‌هاي معمول قطعا امكان‌پذير نيست. اينكه امروز در پايتخت و ساير نقاط فراواني آسيب‌هاي اجتماعي مانند كودكان كار و خيابان، اعتياد و كارتن خوابي را شاهديم دليل برعدم‌تخصيص بودجه يا كمبود امكانات نيست بلكه بيانگر فرسودگي نگاه و نحوه مواجهه و پرداختن به مسئله‌اي قديمي است.

هرچند مديريت شهري سعي كرده با تلاش‌هاي خيرخواهانه‌اي قريب به هزار و 200نفر معتاد را با ايجاد مكان‌هايي در برخي نقاط ساماندهي اوليه كند اما ادامه كار و بازگشت آنها به اجتماع و خانواده بسيار پيچيده‌تر از درمان‌هاي اوليه است. ازجمله ايجاد شرايط كارآفريني و توانمندسازي جمعي مي‌تواند راهكاري براي درمان معتادان باشد. تهران چهره‌هاي متفاوتي دارد و احترام به همه شهروندان درچارچوب قانون و عرف و شرع و با رويكرد توجه به كرامت انساني الزامي است. به تعبير بزرگي، جان انسان محترم است ولو بزهكار باشد. اين احترام زمينه ساز زدودن زشتي‌ها از شهر و رشد فضايل اخلاقي در شهروندان مي‌شود. حل اين مشكلات از وظايف جمعي و فردي ماست؛ اتفاقي كه درنهايت به افزايش كيفيت زندگي مي‌انجامد.

کد خبر 364901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha