همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه دیرینه روابط ایران و چین توسعه و ارتقای همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف را به نفع دو ملت، صلح و ثبات منطقه و جهان دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار یانگ جیه‌چی وزیر امور خارجه چین، با اشاره به دیدگاه‌های مشترک دو کشور در منطقه و جهان افزود: در روابط تاریخی بین تهران و پکن، هیچگاه تضاد منافع وجود نداشته بلکه همواره اشتراک نظر بوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه از کشور چین در دفاع از حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی تشکر کرد و گفت: مطمئناً ایران نیز از حقوق چین در همه مجامع جهانی دفاع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی روابط دوستانه میان دو کشور را برنمی‌تابند، تصریح کرد: مطمئناً دشمنان دو ملت نمی‌خواهند ما رابطه دوستانه داشته باشیم ولی آنان بدانند که مسئولان بلندپایه ایران و چین، مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستند و هیچ عاملی نمی‌تواند به این روابط دوستانه خدشه وارد کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ایستادگی ملت ایران و همراهی دیگر دوستان جمهوری اسلامی ایران در خصوص انرژی هسته‌ای ایران، بر تداوم اینگونه ایستادگی‌ها تأکید کرد و گفت: ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده است گفت‌وگو و همکاری‌های خود را با آژانس انرژی اتمی ادامه می‌دهد چرا که ما عضو این سازمان و NPT هستیم.

وی با اشاره به مخدوش بودن اقدامات یکجانبه آمریکا نسبت به انرژی هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی از تنش استقبال نمی‌کند بلکه گفت‌وگو و همکاری‌های خود را با آژانس و کشورهای اروپایی ادامه خواهد داد.

یانگ جی ‌چی، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور گفت: دولت چین برای توسعه رابطه خود با ایران اهمیت زیادی قایل است.

وی با اشاره به نقش مهم دو کشور در معادلات منطقه‌ای و جهانی اظهار داشت: ارتقای روابط دوجانبه و همکاری‌های ایران و چین می‌تواند به حفظ صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک کند.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند، همکاری و مذاکرات کشورمان با آژانس را مثبت ارزیابی کرد.

وی همچنین با بیان اینکه چین با اقدامات یکجانبه آمریکا در تحریم ایران مخالف است، گفت: چین دوست واقعی ایران است و علاقه‌مند است که رابطه دوستانه خود با جمهوری اسلامی ایران را پیش از بیش توسعه دهد.

کد خبر 36514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز