سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

محمد باریکانی: ایرانی‌ها امسال رکورد سفر را شکستند و با ثبت ۵۹میلیون و ۳۴۳هزار و ۶۷۸نفر شب اقامت یکی از پر سفرترین تعطیلات نوروزی کشور را رقم زدند.

سفرهای نوروزی

مسافران نوروزي اما با وجود تمام تلاش‌ها براي كاستن از سرعت در سفرهاي جاده‌اي بي‌توجه به هشدارهاي ايمني در جاده‌هاي كشور راندند و آن‌طور كه نماينده وزارت راه در جمع خبرنگاران اعلام كرد، دوربين‌هاي ثبت سرعت نشان داده كه مسافران نوروزي سرعت رانندگي در جاده‌ها را افزايش داده‌اند. همين افزايش سرعت نيز موجب شده است كه آمار تصادفات بالا برود و ميزان ماموريت‌هاي امداد، نجات و اورژانس در تعطيلات نوروز نسبت به سال قبل افزايش داشته باشد.

به گزارش همشهري براساس جديدترين آمار ستاد مركزي تسهيلات سفر كه ديروز و با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مرتبط با سفر در سازمان ميراث فرهنگي اعلام شد، گردشگران نوروزي همچنين آمار 94ميليون و 523هزار و 321بازديد از مراكز گردشگري كشور را ثبت كرده‌اند كه نسبت به نوروز گذشته با افزايش مواجه شد.

  • افزايش بازديد از اماكن تاريخي

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور با اعلام اينكه بازديد از محوطه‌هاي تاريخي، موزه‌ها، آثار ثبت جهاني شده و آثار ثبت ملي‌شده كشور تا 40درصد افزايش يافته، اعلام كرد: برپايي نوروزگاه‌ها در استان‌هاي كشور در افزايش ميزان بازديد‌كنندگان از آثار تاريخي و فرهنگي ايران بي‌تأثير نبود.

بيش از 500هزار نيرو از كاركنان بخش‌هاي مختلف كشور در بخش‌هاي انتظامي، اورژانس، هلال‌احمر، گردشگري، راهداري، تعزيرات و دستگاه‌هاي مرتبط با سفر نيز در نوروز 96به تسهيل سفر مسافران نوروزي و گردشگران داخلي و خارجي مشغول بودند.

آن‌طور كه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي كشور خبر داده است، از 25اسفندماه سال گذشته تا 13فروردين‌ماه جاري، 6ميليون و 939هزار و634مسافر با استفاده از سيستم حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي در 604هزار و508سفر جاده‌اي جابه‌جا شده‌اند، 476هزار و 921گردشگر از پايانه‌هاي مرزي كشور خارج شدند و 457هزار و 909گردشگر نيز در همين مدت از مرزها به داخل كشور سفر كرده‌اند.

حمل‌ونقل هوايي نيز با 27هزار و 425پرواز داخلي و خارجي 3ميليون و 359هزار و698گردشگر را جابه‌جا كرده است. ميزان حمل‌ونقل ريلي در سفرهاي نوروزي اما رقم پايين‌تري را به‌خود اختصاص داده و يك‌ميليون و 593هزار و 256مسافر نوروزي در 13هزار و 826سفر ريلي در كشور جابه‌جا شده‌اند.

بدين‌ترتيب در تعطيلات نوروز سال 96تعداد 11ميليون و 892هزار و 588گردشگر تنها از طريق حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي، ريلي و هوايي در كشور سفر كرده‌اند. از ميان بيش از 59ميليون نفر شب‌اقامت در كشور نيز 10ميليون و 963هزار و 177نفر روز اقامت گردشگران نوروزي، در مدارس و اقامتگاه‌هاي متعلق به وزارت آموزش و پرورش كشور ثبت شده است.

  • افزايش تلفات در سفرهاي نوروزي

اما توجه به آمار اورژانس كشور مشخص مي‌كند كه حوادث رانندگي همچنان در صدر وقايع ناگوار نوروز 96بود و حتي اين آمار به‌دليل افزايش سرعت رانندگان نسبت به نوروز 95بيشتر شده است. براساس آنچه معاون اورژانس كشور به نمايندگي از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي اعلام كرده است: 35هزار و 728ماموريت اورژانس تهران در نوروز 96مربوط به تصادفات بود كه 30هزار و 363مورد از مصدومان به مراكز درماني و بيمارستان‌ها منتقل شده‌اند. اما برآوردها نشان مي‌دهد نزديك به 2هزار تن از مسافران نوروزي در تصادفات رانندگي امسال جان خود را از دست داده‌اند. اين موضوع بيانگر آن است كه سفر در جاده‌هاي كشور به‌دليل بي‌احتياطي رانندگان همچنان مرگبار است. براساس آخرين آمار از سفرهاي نوروزي، 219مورد شكايت از خدمات گردشگري ثبت شده است كه از اين ميان 147مورد مربوط به كيفيت بد خدمات از سوي دفاتر خدمات مسافرتي و 35مورد مربوط به خدمات ضعيف در هتل‌ها و 15مورد نيز مرتبط با امكانات و خدمات ضعيف اماكن پذيرايي بود. همچنين 22مورد شكايت از نبود امكانات در مراكز گردشگري كشور ثبت شده است.

کد خبر 365934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha