سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

اسمش را می‌گذارند «از کوره در رفتن». اما این از کوره در رفتن‌ها همیشه ختم به خیر نمی‌شود و گاهی اوقات یک رفتار خشن، کار دست آدم می‌دهد که تاوان سنگینی هم دارد.

محکوم به زندان، تعمیرکار خودروهای بهزیستی شد

پرونده‌اي كه اخيرا يكي از قضات خلاق بررسي كرده، در مورد تعميركاري است كه از كوره در رفت و با ضرب و شتم مشتري‌اش مجرم شد. 6‌ماه حبس در انتظار تعميركار مجرم بود اما قاضي پرونده با صدور يك حكم مجازات جايگزين متفاوت و درخور، مجرم را تنبيه كرد. گفت‌وگوي همشهري با قاضي نادراقتصاد را بخوانيد.

  • تعميركار با چه اتهامي محاكمه شد؟

فرد خاطي تعميركار خودروست. روز حادثه مجرم در جريان تعمير يك خودرو با صاحب آن دچار اختلاف مي‌شود. وقتي بحث بالا مي‌گيرد، تعميركار خشم خود را كنترل نمي‌كند و با مشتري‌اش گلاويز مي‌شود. كار به زد و خورد مي‌كشد. در نهايت مرد تعميركار دست به آچار مي‌شود و ضربه محكمي به‌صورت مشتري وارد مي‌كندكه اين ضربه كاري باعث مجروح و شكسته شدن بيني صاحب خودرو مي‌شود. در ادامه با شكايت فرد مجروح، تعميركار جوان پاي ميز محاكمه حاضر شد.

  • عنوان جرم تعميركار خاطي چيست؟

ايراد جرح عمدي با جسم برنده.

  • مجازات آن چطور؟

با جلب رضايت شاكي، براي متهم مجازات جايگزين حبس درنظر گرفتم.

  • يعني شاكي رضايت داد؟

نه، طبيعي است فردي كه بيني‌اش شكسته تا مجرم زندان نرود. رضايت ندهد. شاكي ديه‌اش را گرفت و رضايت داد. اما بايد براي جنبه عمومي جرم هم حكم مي‌دادم. با توجه به محتويات پرونده اين جرم 6‌ ماه حبس در پي داشت كه دستور به مجازات جايگزين دادم.

  • چه مجازاتي ‌؟

متهم متخصص برق خودرو بود. به همين‌خاطر تصميم گرفتم مجازات جايگزيني براي او تعيين كنم كه هم جنبه تنبيهي داشته باشد و هم از قابليت اين فرد در خدمات عالم‌المنفعه استفاده شود. تعميركار خاطي را موظف كردم به جاي 6‌ماه زندان، 6‌ماه در سازمان بهزيستي خودروهاي معيوب اين سازمان را تعمير كند. سازمان بهزيستي مكاني است كه اين فرد خاطي را با افرادي كه با معلوليت دست و پنجه نرم مي‌كنند، مواجه مي‌كند. اين تقابل باعث مي‌شود كه متهم ارزش سلامت‌ و اعضاي سالم را بداند و درك كند كه اگر فردي دچار نقص عضو شود چه مشكلات بزرگي دامنگير او مي‌شود. اينگونه هيچ‌گاه از سر عصبانيت، به فرد ديگري آسيب وارد نمي‌كند. از طرفي سازمان بهزيستي نيز به‌عنوان يك نهاد دولتي به فرد متخصصي نيازمند بود كه خودروهاي اين سازمان را تعمير كند.

  • ‌ مجازات جايگرين را با بررسي‌صادر كرديد؟

بله. از قبل در جريان احتياجات اين سازمان بودم. بنده در دادگاه كيفري بايد احكام مجازات جايگزين درخصوص برخي پرونده‌ها صادر كنم؛ به همين علت با تحقيق قبل از صدور حكم اطلاعاتي درباره نيازمندي‌هاي ادارات، نهاد‌ها و... كسب مي‌كنم تا مناسب‌ترين مجازات را تعيين كنم.

کد خبر 365961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha