سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

شورای شهر تهران در نخستین جلسه سال ۹۶ تصویب کرد که به سربازان درحال خدمت وظیفه در تهران ۸۰ درصد تخفیف هنگام استفاده ازحمل و نقل عمومی تعلق بگیرد.

شهر

به گزارش همشهري، شهرداري تهران در لايحه پيشنهادي خود قيد كرده بود كه به‌منظور حفظ كرامت و پاسداشت منزلت سربازان وظيفه بليت رايگان مترو در اختيار آنها قرار گيرد اما احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل با اشاره به اينكه هزينه سفر با مترو حدود 600تومان است خواستار آن شد كه به جاي مجاني‌بودن تنها يك پنجم هزينه بليت مترو از سربازان وظيفه در تهران با محدوديت 4 سفر در روز ‌اخذ شود‌.

نظر عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه وبودجه نيز اين بود كه شهرداري تهران سالانه 62ميليارد تومان تخفيف براي خانواده‌هاي شهدا، ايثارگران، معلولان، دانش‌آموزان و دانشجويان در حوزه حمل ونقل عمومي درنظر مي‌گيرد. از طرفي چون دولت سهم 33درصدي خود را در تأمين هزينه‌هاي بليت مترو نمي‌پردازد و سهم 33درصدي مردم نيز 22درصد دريافت مي‌شود با اين حساب شهرداري تهران علاوه بر سهم خود بار سهم دولت و مابه‌التفاوت سهم مردم را كه جمعا نزديك به 80درصد مي‌شود در بخش بليت مترو مي‌پردازد. به گفته دبير تصويب اينگونه لوايح به معني افزودن بار مالي بيشتر بر دوش شهرداري است و صحيح نيست چون تمام اين هزينه‌ها را بايد در بودجه سالانه خود پيش‌بيني كرده و به شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينگونه خدمات پرداخت كند.

از سوي ديگر ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران معتقد بود كه يكي از خواسته‌هاي فرماندهان نيروهاي مسلح اين است كه شهرداري تهران بابت هزينه تردد سربازان وظيفه در شهر تخفيف‌هايي قائل شود چون عمدتا از قشر ضعيف جامعه هستند. نظر مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز اين بود كه از نيروهاي مسلح خواسته شود تا هم پرداخت حقوق سربازان وظيفه را به تعويق نيندازند و هم سرباز شهرستاني به تهران نفرستند چون هم اخلاق‌شان بد و هم به مهاجرت‌ها به تهران دامن زده مي‌شود.

  • مصوبات13ساله

مصوبه بعدي شوراي شهر تهران طرح الزام شهرداري به ارائه برنامه جامع عملياتي حفاظت و بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي اماكن و بافت‌هاي تاريخي فرهنگي شهر تهران بود. نظر عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي اين بود كه از سال 83تاكنون 5مصوبه دراين باره داشتيم اما بسياري از بندهاي اين مصوبات به اجرا درنيامده و نحوه مداخله در اماكن فرهنگي و تاريخي دچار مشكل شده است. وي افزود: قرار بود شهرداري تهران سند جامع مديريت و حفاظت از بناهاي تاريخي را ارائه كند كه هنوز اين مهم انجام نشده است.

اعضاي شوراي شهر تهران پس از بحث‌هاي بسيار به اين نتيجه رسيدند كه طرح جديدي به تصويب نرسانند، در عوض شهرداري با هدف جلوگيري از پراكندگي و با توجه به مصوبات قبلي شوراي شهر سندجامعي تهيه كرده و در قالب لايحه به شوراي شهر ارائه كند تا به تصويب برسد و پس از آن اين مصوبه به‌منظور تصويب نهايي به كميسيون ماده 5فرستاده شود تا اگر تغيير كاربري لازم بود اعمال شود.

تأكيد ديگر شوراي شهر اين بود كه اين طرح شكل راهبردي و كلان دارد و بايد درقالب پرداختن به تمام جزئيات اسناد تفصيلي اين سند نيز تهيه و چگونگي اجراي آن مشخص شود كه به تأييد اعضا رسيد. مصوبه سوم شوراي شهر تهران اصلاحيه دستورالعمل واگذاري اماكن و غرفه‌هاي ميادين ميوه و تره بار بود. براساس اين اصلاحيه به گفته محمد حقاني عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري از زمان تصويب مصوبه قبلي شوراي شهر دراين حوزه 10سال مي‌گذرد، به همين دليل انجام برخي تغييرات و به‌روزرساني اين مصوبه لازم است.

از جمله اصلاحات صورت گرفته، تعديل شروط پذيرفتن درخواست شركت در فراخوان مزايده واگذاري غرف بود. مثلا درج اين شرط كه «صرفا توليدكنندگاني كه داراي اسناد مالكيت زمين كشاورزي باشند مي‌توانند دراين فراخوان شركت كنند» تعديل شد چون بسياري از اراضي مزروعي سند رسمي مالكيت ندارند و با اين اصلاحيه زمينه حضور حجم گسترده‌تري از توليدكننده‌ها در فراخوان سازمان ميادين فراهم مي‌شود. بنابراين گزارش اصلاحيه بعدي افزايش مدت قرارداد غرفه‌هاي ميوه‌هاي دستچين از 6‌ماه به يك سال بود كه به گفته حقاني با استقبال و رضايت بسيار مراجعين مواجه شده‌اند.

دستور آخر جلسه ديروز شوراي شهر نيز تصويب لايحه تبديل خانه هنرمندان 2به خانه معمار (استادلرزاده) بود. دراين باره محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي گفت: موضوع تبديل خانه هنرمندان 2كه متعلق به استاد لرزاده از معماران برجسته كشور است مطالبه همه معماران، شوراياران و شهرداري منطقه 7است كه مي‌تواند به ارتقاي جايگاه معماران و برقراري ارتباط و هم افزايي آنان بينجامد. همچنين قرار شد شهرداري تهران به‌عنوان مالك اين ساختمان مالكيت خود را حفظ كرده و تنها امتياز بهره‌برداري را در اختيار جامعه معماران قرار دهد. مقرر شد تا خانه معماران به جاي هيأت امنا از يك شوراي راهبردي برخوردار باشد.

از شوراي شهر هم يك عضو به‌عنوان ناظر و يك نفر كارشناس كه از سوي كميسيون شهرسازي معرفي مي‌شود در اين شوراي راهبردي حضور خواهند داشت. از طرفي از آنجا كه بخشي از اين ملك در اختيار سراي محله قرار داشت مقرر شد تا شهرداري تهران ظرف يك‌سال آينده نسبت به تأمين ساختمان ديگري براي سراي محله اقدام كند.

  • شعار كافي است

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پيش از شروع دستور جلسه ديروز به سخنان نوروزي مقام معظم رهبري درباره اقتصاد مقاومتي واشتغال‌زايي اشاره و تأكيد كرد: ديگر شعار دادن و برگزاري همايش و نصب بنر كافي است، بهتر است اقتصاد مقاومتي را به‌طور عملي پياده كنيم. وي با تكيه برسخنان نوروزي مقام معظم رهبري كه فرمودند اقتصاد اولويت اول ايران است، گفت:

خواسته و مطالبه شورا و مردم تكيه بر توليدات داخلي است بنابراين تا وقتي توليدات داخلي هست نبايد از محصولات مشابه خارجي استفاده شود، بايد شهرداري و شورا در حمايت از توليدات داخلي كوشا باشند، ما در شهرداري تهران خريد كالاي خارجي كه مشابه آن در داخل توليد مي‌شود نخواهيم داشت و بر اين امر اصرار داريم. چمران بر افزايش كيفيت توليدات داخلي و اشتغال‌زايي در كشور تأكيد كرد و گفت: همانطور كه رهبري اشاره داشتند واردات كالاهايي كه در داخل توليد مي‌شوند بايد به‌صورت حرام شرعي و قانوني شناخته شوند و اين امر نيز بايد سرلوحه اقدامات ما باشد.

چمران در بخش ديگري از سخنان خود از لزوم همگرايي ميان اعضاي شوراي شهر سخن گفت و ادامه داد: در سالي كه گذشت مشكلاتي داشتيم اما با همكاري بر اين مشكلات فائق آمديم و اميدواريم در سال جديد و در مدت باقيمانده از عمر شورا تلاش ما با تكيه برحل مشكلات مردم باشد. وي همچنين درباره ترافيكي كه در منطقه12در ايام نوروز ايجاد شده بود، گفت: دربازديدي كه با چند نفر از اعضاي شوراي شهر داشتيم متوجه شديم كه عمليات سنگفرش تعدادي از خيابان‌ها عامل اين مشكل بود كه متوقف شده و ادامه چنين اقداماتي نيز حتما بايد از قبل بررسي شود كه آيا ضرورتي دارد يا خير؟

جدول

کد خبر 366074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha