محمد باریکانی: نمایندگان فراکسیون مستقل ولایی مجلس با دعوت از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشکلات موجود در سازمان میراث فرهنگی را با زهرا احمدی پور مطرح کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

و از او پاسخ خواستند. انتقادهاي نمايندگان مجلس بر درآمد پايين صنعت گردشگري، نحوه ثبت آثار تاريخي ، كاوش نشدن محوطه‌هاي باستاني، ضعف مديريت در سازمان ميراث فرهنگي، خالي ماندن ظرفيت هتل‌ها و تبليغات ضعيف سفر به ايران در كشورهاي خارجي متمركز بود.200 نماينده مجلس نيز چند روز پيش طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه را بار ديگر و اين‌بار در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم به جريان انداختند.

سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي فراكسيون مستقل ولايي مجلس در خصوص وضعيت كنوني سازمان ميراث فرهنگي و بخش گردشگري به همشهري گفت: نمايندگان مجلس از عملكرد سازمان ميراث فرهنگي رضايت ندارند و اين موضوع به دولت كنوني و رئيس جديد اين سازمان مربوط نمي‌شود.

او با تأكيد بر اينكه درآمد برخي كشورها حتي در همسايگي ايران از صنعت گردشگري بيش از تراز تجاري آنها و درآمد مرتبط با منابع زيرزميني آنهاست، افزود: در همين همسايگي ما چنين كشورهايي وجود دارند و گردشگران ايراني را هم جذب مي‌كنند.

نقوي حسيني صنعت گردشگري را يكي از ستون‌هاي درآمدي دولت‌ها پس از ماليات و استخراج منابع زيرزميني خواند و گفت: لازم است به ستون سوم منابع درآمدي در ايران نيز در حد و اندازه خودش به لحاظ مديريت و ساختار توجه شود.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه پيش‌تر عضو فراكسيون ميراث و گردشگري نيز بود با اشاره به ديدار 2سال پيش خود با رئيس مجلس سناي فرانسه گفت: رئيس مجلس سناي فرانسه به ما اعلام كرد كه دخترش پس از سفر گردشگري به ايران و ديدار از شهرهاي تهران، اصفهان و شيراز نظر او را به‌طور كامل نسبت به ايران تغيير داد.

وي افزود: كشوري كه داراي چنين امكاناتي است چرا بايد نوع مديريت و نوع ساختار در آن باعث شود كه اين سرمايه از دست برود؟

نقوي حسيني گفت: براي منابع نفتي و گازي مشترك با كشورهاي همسايه ميلياردها دلار هزينه مي‌كنيم. خب چرا براي گردشگري كه ده‌ها برابر آن منابع مي‌تواند براي كشور درآمد داشته باشد و همسايگان آن را برداشت مي‌كنند برنامه‌ريزي نمي‌كنيم؟ وي افزود: بايد شجاعانه ساختار مديريت گردشگري را اصلاح كنيم.

حسيني با اشاره به طرح 200نماينده براي تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه گفت: ساختار كنوني نمي‌تواند كاري انجام دهد و بايد اصلاح شود. دولت ، مجلس ، مجمع تشخيص و دستگاه‌ها نيز خارج از مباحث سياسي بايد صنعت گردشگري را احيا كنند.

زهرا احمدي‌پور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اما در پاسخ به انتقادات نمايندگان در جلسه فراكسيون مستقل ولايي، برهم خوردن رابطه ايران و عربستان را عامل خالي ماندن ظرفيت هتل‌ها در ‌‌شمال كشور و خراسان اعلام كرد.

وي در پاسخ به اعتراض نمايندگان درخصوص پايين بودن درآمد گردشگري كشور گفت: بخشي از افت درآمدهاي گردشگري به‌دليل ناپايداري تعداد گردشگر وارد شده به كشور و مرتبط با سياست خارجي و تحركات منطقه‌ است كه از دست سازمان خارج است.

احمدي‌پور درخصوص نقد نمايندگان به كم كاري سازمان ميراث فرهنگي در معرفي ايران به‌عنوان مقصد گردشگري گفت:در تعطيلات نوروز در هماهنگي با يونسكو، 2 تا 3هزار بروشور تبليغاتي در پروازهاي بين‌المللي ‌كه مبدأ و مقصدشان ايران نبود توزيع شد.

وي در پاسخ به اعتراض نمايندگان درخصوص نحوه ثبت آثار تاريخي گفت: آثار مالك خصوصي دارند و ‌‌مالكان اجازه ثبت ملي را نمي‌دهد.معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال كه چرا محوطه‌هاي باستاني كشور كاوش نمي‌شوند نيز گفت: دليل اين اقدام نبود ظرفيت لازم براي حفاظت از محوطه پس از كاوش و نبود اعتبار و نيروي انساني است.

ضعف مديريت در سازمان ميراث فرهنگي نيز از ديگر انتقادات نمايندگان مجلس بود كه احمدي‌پور آن‌را تأييد كرد و چنين پاسخ داد: وقتي در سال88 تا سال90 بالغ بر 2 الي 3هزار نيروي غيرمتخصص در جايگاه نيروي رسمي وارد سازمان ميراث فرهنگي شد، نمي‌توان از عملكرد امروز انتظار خاص داشت و تنها مي‌توان با آموزش نيروها را هدايت كرد.

کد خبر 366548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha