مدیرعامل بورس تهران از تاسیس تابلوی اوراق بدهی ارزی تا پایان امسال خبر داد و اعلام کرد: امسال ۲۰ اوراق بدهی جدید در بورس تهران عرضه می‌شود.

بورس قالیباف

به گزارش همشهري، بعد از آنكه انتشار اوراق بدهي در سال1395 چالش‌هاي زيادي براي بازار سهام ايجاد كرد امسال قرار است بخشي از اين اوراق به‌صورت ارزي منتشر شود. اهميت اين موضوع از اين جهت است كه با اين كار ديگر منابع مالي داخلي بازار سرمايه كمتر درگير تأمين مالي بدهي‌هاي دولت مي‌شود و بخشي از نياز‌هاي مالي دولت از خارج از مرز‌هاي ايران تأمين خواهد شد. اين كار نوع ديگري از سرمايه‌گذاري خارجي در بازار‌هاي مالي داخلي است.

سال قبل دولت براي اينكه بتواند بد‌هي هايش را پرداخت كند دست به انتشار اسناد خزانه اسلامي زد. انتشار اين اسناد كه در پايان سال نرخ سود آن حتي به مرز 27درصد هم رسيد منجر به اثر منفي روي شاخص بورس و حتي نرخ بهره بانكي شد به‌طوري‌كه اغلب فعالان بازار از اينكه اين اوراق بخش زيادي از نقدينگي بازار را جذب خود كرده است، گلايه كردند.

حتي ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي چند روز پيش در آيين افتتاح نمايشگاه بورس 2عامل را در ناموفق بودن سياست‌هاي بانك مركزي در كاهش نرخ سود بانكي در سال1395 مؤثر دانست كه يكي از آنها انتشار اوراق بدهي بود. او از نقش اوراق بدهي و نرخ سود آن گلايه و تلويحا تأكيد كرد كه انتشار اين اوراق برنامه بانك مركزي براي كاهش نرخ سود بانكي به كمتر از 17درصد را نقش برآب كرد.

در چنين شرايطي اغلب كارشناسان از سال قبل راه‌حل را در فروش اوراق بدهي در كشور‌هاي خارجي و تأمين منابع مالي از اين كشور‌ها مي‌دانند اما گويا يكي از عواملي كه سال قبل مانع انتشار اوراق بدهي ارزي شده مشكل نقل و انتقال پول بوده است. با همه اينها شنيده مي‌شود بورس تهران براي انتشار اوراق بدهي ارزي با چند كشور به توافق رسيده كه يكي از مهم‌ترين آنها بورس كره‌جنوبي است.

بر همين اساس ديروز مديرعامل بورس تهران از برنامه‌ريزي براي انتشار اوراق ارزي خبر داد و گفت: بورس تهران امسال موضوع انتشار اوراق مشاركت ارزي را در دستور كار خود قرار داده كه درصورت موافقت بانك مركزي و به‌منظور تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و همچنين ايجاد جذابيت براي سرمايه‌گذاران به‌كار خواهيم گرفت.

حسن قاليباف اصل افزود: سال قبل جمع‌بندي ما اين بود كه فروش اوراق ارزي در بازار صورت گيرد اما مشكلاتي بر سر اين موضوع وجود داشت؛ يكي از اين مشكلات رتبه‌بندي ارزي و ديگري دريافت مجوز از نهاد بازار مالي بود. او تأكيد كرد: به‌دليل اين مشكلات، كار به كندي پيش رفت اما مذاكرات جدي با بانك مسقط انجام گرفته و آنها نيز با ۱۰شركت بزرگ بورس جلسه برگزار كردند ضمن اينكه مذاكراتي را نيز با سازمان برنامه و بودجه داشتندكه اميدواريم اين موضوع به سرانجام برسد. او ادامه داد:وقتي اوراق ارزي منتشر شود، ريسك ارزي ندارد و اگر اين اوراق به دلار منتشر شود، هزينه تأمين مالي شركت‌ها كاهش مي‌يابد كه اميدواريم امسال اين موضوع به نتيجه برسد.

مديرعامل بورس تهران افزود:يكي از روش‌هايي كه مي‌تواند هزينه تأمين مالي را در كشوركاهش دهد، همين انتشار اوراق مشاركت ارزي است كه سال گذشته گزارش امكان‌سنجي آن تهيه و به سازمان بورس و وزارت اقتصاد ارائه شده است. او ابراز اميدواري كرد كه اين فرايند امسال به نتيجه برسد. ايجاد تابلوي اوراق بدهي ارزي يك پروژه ملي است كه با همكاري چند نهاد به انجام خواهد رسيد.

  • اختيارات بورس افزايش مي‌يابد

مديرعامل بورس تهران به برنامه سازمان بورس در بازنگري قوانين بازگشايي توقف نمادها اشاره كرد و گفت: قرار است سازمان بورس در بحث بازو بسته شدن نمادها تغييراتي ايجاد كند و اختيارهاي بيشتري به بورس‌ها بدهد كه اين موضوع صرفاً با هدف افزايش نقدشوندگي است. به گفته قاليباف‌اصل هدف اين است كه شفافيت و نقدشوندگي بازار با كاهش زمان توقف نمادها به 2 تا 3روز افزايش يابد.

  • عرضه يك شركت ايراني در بورس استانبول

او در تشريح عملكرد بورس تهران در حوزه بين‌الملل گفت: در سال قبل 12تفاهمنامه ازجمله با بورس‌هاي تركيه، يونان و مونيخ منعقد شد. او با اشاره به مذاكرات انجام شده با بورس استانبول گفت: هم‌اكنون يك شركت ايراني همزمان در حال پذيرش در بورس تهران و استانبول است. مهم‌ترين بحث ما با بورس تركيه، پذيرش متقابل شركت‌هاست. هر شركتي كه قصد ورود به يك بورس خارجي را داشته باشد ابتدا بايد در بورس كشور خودش پذيرش شود.

  • عرضه سهام 20شركت جديد

او با بيان اينكه سال گذشته ۲۳شركت در بورس پذيرفته شدند ادامه داد: پارسال سهام 9شركت در بورس درج و جمعا سهام 7شركت در بورس عرضه شد و ادامه عرضه شركت‌هاي پذيرفته شده در سال‌جاري درصورت مساعد بودن بازار و آمادگي سهامدار عمده انجام مي‌گيرد.

قاليباف‌اصل با بيان اينكه 7شركت عرضه شده سال گذشته ۱۰هزار ميليارد تومان به ارزش بازار اضافه كرده‌اند، گفت: در سال۹۵ با درج ۱۱ اوراق بدهي مجموعا ۱۳ اوراق بدهي در بازار سرمايه مورد معامله قرار گرفت. همچنين ۵‌صندوق قابل معامله در اين سال در بورس تهران درج شد.

مديرعامل بورس تهران با اشاره به اينكه در سال۹۵ حدود ۴۳شركت براي ورود به بورس درخواست دادند، گفت: شركت‌هايي كه قصد ورود به بورس تهران را دارند شركت‌هاي بزرگ‌تر و معتبرتري هستند. سال گذشته آمار خوبي از اين شركت‌ها داشتيم اما وضعيت بازار اجازه عرضه را نداد زيرا در شرايط ركود سهامداران عمده تمايلي به عرضه‌هاي اوليه ندارند ضمن اينكه بورس هم تمايل دارد عرضه‌ها در زمان رونق انجام شود تا به نقدينگي بازار فشار نيايد. او ادامه داد: براي سال۹۶ بيست شركت در برنامه درج و عرضه اوليه در بورس تهران قرار دارند اما امكان دارد آمار پذيرش‌ها متفاوت باشد. همچنين ۱۰صندوق قابل معامله و ۲۰ اوراق بدهي در برنامه عرضه قرار دارند.

  • 30درصد معاملات آنلاين شد

مديرعامل بورس تهران با بيان اينكه ۳۰درصد معاملات سال قبل به‌صورت برخط انجام شد گفت: در مبادلات سال قبل 28هزار و 700ميليارد تومان از مبادلات به‌صورت آنلاين انجام شد كه نسبت به سال94 معادل 23درصد رشد داشت.

کد خبر 367328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha