مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: طرح اولیه ذخیره‌گاه بیابانی یوزپلنگ آسیایی با همکاری دانشگاه یزد در حال تهیه است.

یوز

هومن جوكار روز دوشنبه در گفت‌وگو با ايرنا افزود: اين ذخيره‌گاه، منطقه حفاظت‌شده محصوري است كه تمام سازوكارهاي آن تحت مديريت كامل قرار مي‌گيرد و هيچ اتفاق غيرمترقبه‌اي (مانند حوادث جاده‌اي) در آن رخ نمي‌دهد. به اين ترتيب منطقه كاملا امني براي يوزپلنگ‌ها و ساير گونه‌هاي بياباني كنار اين گربه‌سان ايجاد مي‌شود.

وي به تفاوت ذخيره‌گاه بياباني با مناطق حفاظت‌شده اشاره كرد و گفت: مناطق حفاظت‌شده محصور نيستند بنابراين امكان ورود دام و شكارچي وجود دارد كه مسائل زيادي به‌دنبال دارد. ذخيره‌گاه بياباني منطقه‌اي وسيع اما محصور است كه بايد وسعت آن حداقل 100هزار هكتار باشد.

جوكار افزود: بسياري از مستندهايي كه از حيات‌وحش در آفريقا مشاهده مي‌شود در اين مناطق محصور است و بنا به گزارش اخير اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت (IUCN) در مورد يوزپلنگ‌هاي دنيا، آمده است كه بخش زيادي از اين گربه‌سان و گونه‌هاي در خطر انقراض در مناطق محصور زندگي مي‌كنند.

وي اظهار كرد: اكنون با دانشگاه يزد در حال آماده‌سازي‌ طرح اوليه ذخيره‌گاه بياباني هستيم كه بعد از آماده‌شدن آن ‌را با متخصصان داخلي و خارجي به اشتراك خواهيم گذاشت و زماني كه مورد تأييد تمام اهل فن قرار گرفت و اين نتيجه حاصل شد كه با توجه به شرايط كنوني يوزپلنگ در ايران اجراي اين طرح ضرورت دارد، وارد فاز اجرايي خواهيم شد.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تأكيد كرد: اين طرح به‌علت حجم بالاي سرمايه‌گذاري نيازمند تأييد نهايي بخش‌هاي مختلف است و پروژه به تنهايي قادر به تصميم‌گيري در اين زمينه نيست و بايد جمع بزرگي از دانشگاهيان، متخصصان ملي و بين‌المللي در مورد آن تصميم‌گيري كنند.

جوكار گفت: طي سال‌هاي اخير، سازمان محيط‌زيست با همكاري برنامه عمران سازمان ملل متحد(UNDP) تلاش كردند تا يوز در زيستگاه طبيعي حفظ شود اما اكنون با توجه به وضعيت اين گربه‌سان و تغييرات ايجاد‌شده به‌نظر عاقلانه است يك آمادگي و پشتيباني براي برنامه‌هاي آينده داشته باشيم و بتوانيم يوز را در ذخيره‌گاه بياباني حفظ كنيم. البته اين به‌معناي آن نيست كه بخشي از بودجه و امكانات مربوط به حفاظت يوز در طبيعت آزاد كم مي‌شود بلكه تلاش ما اين است كه اگر تأمين اعتبار شود و دانشگاه‌ها نيز با اجراي اين طرح موافقت كنند كارهاي اجرايي آن آغاز شود.

وي يادآور شد: بخش زيادي از حوادثي كه براي يوزپلنگ‌ها رخ مي‌دهد، مانند حوادث جاده‌اي كه بيشتر آنها غيرمترقبه است در خارج از مناطق حفاظت‌شده اتفاق مي‌افتد؛ از اين‌رو يوزها براي حمايت نياز به برنامه پشتيباني دارند. وي اظهار كرد: يكي از اين برنامه‌هاي پشتيباني، ايجاد ذخيره‌گاه بياباني و ديگري نگهداري 2يوزپلنگ نر و ماده (كوشكي و دلبر) در پرديسان با هدف تكثير در اسارت است كه زيرنظر متخصصان داخلي و خارجي اجرا مي‌شود.

کد خبر 367358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha