شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

ترجمه فرزانه فخریان: مایلز راج، بازیگر و نمایشنامه نویس انگلیسی، که نمایشنامه‌های غنایی انتقادی‌اش، رکورد دار فروش بوده‌اند، در 81 سالگی درگذشت

مایلز پیتر کارپنتر راج در سال 1926 در خانواده‌ای متوسط در شهر بریستول انگلستان به دنیا آمد و در همان شهر به مدرسه ابتدایی رفت. سال 1944 او را به خدمت نیروی دریایی فراخواندند. پس از مأموریت‌های کاری در یونان و جزیره مالت، در سال 1947 راج از خدمت وظیفه مرخص شد. از آنجایی که مایلز در دوران مدرسه بازیگر مشتاق و فعالی بود، برای تحصیل به آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی لندن رفت.

اوایل دهه 1950 راج نقش‌هایی در نمایش‌های متنوعی در نقاط مختلف انگلستان و اسکاتلند به عهده گرفت. درآن دوران او در تئاتری در اسکاتلند درخشید و مورد توجه بسیار قرار گرفت. شاید بتوان اوج مسیر حرفه‌ای او روی صحنه را زمانی دانست که در نمایش« ایام جوانی» جولین اسلید بازی کرد.

دراین زمان او نوشتن نمایشنامه‌های کمدی دیگر را آغاز کرده بود. بعضی از این نمایشنامه‌ها را تولیدکنندگان رادیو پسندیدند و برخی دیگر نیز مقبول تئاتری‌هایی همچون رابرت مورلی شد. اواخر دهه 1950، راج با شاعر و نویسنده جوانی به نام تد دیکز، گروهی تشکیل داد، که این همراهی نقطه تحول کار راج محسوب می شد. نمایشنامه‌هایی که راج و دیکز ارائه می‌کردند، با رونق و اقبال نمایش‌های انتقادی در آن دوره انطباق داشت و آمیخته‌ای از طرح‌های کنایه دار به همراه آوازهای کمیک بود. یکی از بهترین نتایج همکاری این 2 نفر، نمایش « و دیگری» بود که در سال 1960 با حضور کریبینز، لیونل، جویس بلر و آنا خلق شد.تصنیف‌های مردمی هزل آمیزی که کریبینز در این نمایش خوانده بود، ضبط و منتشر شد و بدین ترتیب موفقیت این نمایش بیشتر به چشم آمد.

در پی انتشار مستقل این آوازهای نمایشی، از راج و دیکز خواسته شد تا برای آثار دیگری با صدای کریبینز تصنیف‌های جدید بنویسند.

اولین اثر

از این پس، حفره‌ای در خاک بود که در سال 1962 جزو 10 اثر پرفروش برشمرده شد. شخصیت اصلی این اثر کارگر بشاشی بود که از کلاه لبه دار مأمور دولتی که به حفاری او نظارت می‌کرد، تنفر داشت.

صدای کریبینز با اثر دیگری از راج، دوباره نیز در فهرست10 اثر پرفروش قرار گرفت؛ روایتی از یک وظیفه غیرممکن برای 3 مرد نعش کش. اشعار غنایی راج، ملهم از بعضی قطعات موسیقی همکارش بود، و در عین حال سبک آنها اجازه می‌داد ماهیت مقصود نمایش مبهم بماند و البته خونسردی و خشکی گفتار معمول را نیز نداشته باشد.هر دوی این آثار بیش از آنچه تصور می‌شد، محبوبیت و دوام یافتند. تهیه‌کننده آثار کریبینز، سال 2004 در یک مستند رادیویی آثار راج را این گونه ستود: « تصانیف انتقادی زیرکانه‌ای که با سلیقه بسیار با ملودی‌ها همراه شده اند؛ فقط کافی است به آنها افکت‌های صوتی موردنیاز اضافه شود.» راج، طی 20 سال منتهی به 1992 هشت نمایشنامه برای کودکان و 8 نمایشنامه پانتومیم نیز نوشت.

گاردین/ 2 نوامبر

کد خبر 36754

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز