مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

فقر حرکتی و کاهش فعالیت فیزیکی مناسب در بین افراد یکی از پیامدهای ماشینی شدن زندگی و پیشرفت تکنولوژی است.

فعالیت بدنی

اين در حالي است كه فعاليت بدني يكي از مهم‌ترين گام‌ها به سوي سلامتي است به‌خصوص براي دانش‌آموزان تا يك سبك زندگي سالم و فعال را بپذيرند و آن را حفظ كنند. مدارس مي‌توانند كمك كنند تا اين قشر بياموزند كه چگونه براي همه عمر از نظر بدني فعال باشند. مسئولان برنامه فعاليت بدني وزارت بهداشت با توجه به اين مهم اقدام به اجراي برنامه‌هايي در اين زمينه داشته و حتي دايره فعاليت خود را از دانش‌آموزان به كارمندان و كارگران نيز تسري داده‌اند. دكتر محمد مرادي دراين باره گفت: با توجه به اينكه ۱۳ ميليون دانش‌آموز و دانشجو داريم اگر بتوانيم اين گروه و همچنين كارمندان را كه تحرك بدني كمي دارند پوشش دهيم، اقدام مؤثري خواهد بود. وي درباره آخرين آمارها از وضعيت كم‌تحركي در كشور نيز توضيح داد: در قالب برنامه استپس (برنامه‌اي كه هر چند سال يك‌بار با هدف مراقبت از فاكتورهاي خطر بيماري‌هاي غيرواگير و بررسي روند شيوع آنها مانند چاقي و مصرف دخانيات و همچنين بيماري‌هاي غيرواگير مثل ديابت اجرا مي‌شود) سال ۱۳۹۰ ميزان كم تحركي ۴۰.۹ درصد در افراد ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام شده است. اطلاعات استپس امسال هنوز نهايي نشده است. البته معيار فعاليت بدني ۱۵۰ دقيقه در هفته با شدت متوسط است. اين فعاليت بايد ضربان قلب و تنفس را بالا ببرد، اما تا اندازه‌اي كه فرد قادر باشد با ديگران صحبت كند. كشور استراليا با اضافه كردن نيم ساعت فعاليت بدني در روز به برنامه زندگي مردم، ۳۰ ميليارد دلار ازهزينه‌هاي درماني خود را كاهش داد. فعاليت بدني دارويي است كه اگر وارد زندگي مردم شود با يك تير چند هدف را زده‌ايم.

وي درباره برنامه‌اي كه وزارت بهداشت براي افزايش تحرك بدني تدوين كرده، هم گفت: در اين برنامه ملي براي هر بخش جامعه ميزان فعاليت مشخصي طراحي شد و به تصويب شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي رسيد، اما براي اجرايي شدن از طرف دفتر رياست‌جمهوري اعلام شد كه بايد در قالب خلاصه‌تري تدوين شود؛ در نتيجه تلاش شد كه كار را در بخش‌هاي مختلف جامعه با ساير سازمان‌ها به‌صورت جداگانه جلو ببريم. به همين منظور تفاهمنامه‌اي بين وزارت ورزش و بهداشت قبل از سال جديد امضا شد. هفته گذشته نيز مشخص شد كه براي اقدامات مشترك اهداف اصلي برنامه و همكاران اصلي چه كساني هستند.

وي افزود: درنظام مراقبت‌هاي اوليه ميزان فعاليت بدني مراجعان و مطلوبيت آن ارزيابي مي‌شود و فرد مراجعه كننده متناسب با آن خدمت دريافت مي‌كند. همچنين استان اصفهان به‌عنوان پايلوت اجراي اين برنامه در آموزش و پرورش انتخاب شده است كه به همين منظور در مدارس، برنامه‌هايي شامل انعطاف پذيري، استقامت قلبي و عروقي و عضلاني قبل و بعد از كلاس و همچنين در زمان تدريس انجام مي‌شود و پيگير هستيم كه اين برنامه را در تمام كشور اجرايي كنيم. در تلاشيم همه برنامه‌هاي وزارت بهداشت و شهرداري در يك قالب قرار گيرند و جزئيات آن مشخص شود. همچنين بسته خدمتي كاركنان دولت در زمينه فعاليت بدني به‌صورت پايلوت در حال اجراست كه در آن برنامه‌هايي براي ترك سيگار و پيشگيري از چاقي ادغام شده است. اين برنامه براي كارگران نيز اجرا مي‌شود.

کد خبر 368100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha