دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی آغاز به‌کار می‌کند که دوستداران کتاب با ۲۴ ساعت تأخیر می‌توانند برای بازدید از آن راهی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب تهران شوند.

کتاب

امسال علاوه بر حمايت 15ميليارد ريالي وزارت ارشاد از ناشران داخلي، فعاليت‌هاي مرتبط به تشكل‌هاي نشر واسپاري شده تا مديران وزارت ارشاد صرفا به 3وظيفه حمايتي، هدايتي و نظارتي خود برسند.

  • خصوصي‌سازي نمايشگاه كتاب

همايون اميرزاده، سخنگوي سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران درباره واسپاري فعاليت‌هاي مرتبط با نمايشگاه به تشكل‌هاي نشر به همشهري مي‌گويد: از 3سال گذشته روند واسپاري فعاليت‌ها آغاز و در اين حركت تدريجي سال به سال ميزان اختيار و وظايف تشكل‌هاي نشر تقويت شد؛ به‌گونه‌اي كه امسال مهم‌ترين ركن اجرايي نمايشگاه با تمام كميته‌هاي اجرايي به 2تشكل فراگير اتحاديه ناشران و كتابفروشان و اتحاديه شركت‌هاي تعاوني ناشران ايران واگذار شده است.

وي مي‌افزايد: اين فرايند تكميلي منجر به تثبيت يكي از مهم‌ترين سياست‌هاي راهبردي وزارت ارشاد در حوزه واسپاري به بخش خصوصي و اجرايي شدن قانون اصل 44 است و تلاش شده با كمك به انسجام صنفي، نهاد حاكميتي وزارت ارشاد براساس اهداف تعيين‌شده در قانون به وظايف سه‌گانه حمايت، هدايت و نظارت بپردازد و فعاليت‌هايي را كه مي‌تواند با مشاركت صنوف مرتبط به انجام برسد، به اين تشكل‌ها واگذار كند. مسئوليت‌پذيري صنوف، چابك‌سازي ساختار نمايشگاه و كمك به تشكيل نهاد صنفي برگزاركننده از نتايج اين واسپاري است.

  • حمايت اقتصادي از ناشران كم‌توان

سخنگوي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران درباره خريد ۱۵ميليارد ريالي معاونت فرهنگي از ناشران خصوصي در نمايشگاه كتاب هم مي‌گويد: سال گذشته انتقال نمايشگاه از مصلاي امام‌خميني(ره) به شهر آفتاب مسائل اقتصادي براي ناشران در پي داشت و معاونت فرهنگي براي جبران بخشي از هزينه‌هاي ناشران شركت‌كننده در نمايشگاه سي‌ام، شيوه‌نامه اجرايي تدوين كرد. وجه ديگر اين اتفاق تسهيل دسترسي مناطق كم‌برخوردار، مرزي و روستاهاي دورافتاده از تازه‌هاي نشر همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب است.

اميرزاده در توضيح بيشتر مي‌افزايد: با خريدن كتاب از ناشران علاوه بر حمايت از ناشران، يك نمايشگاه به وسعت ايران در تمام مناطق راه‌اندازي مي‌شود كه اين مزيت اصلي طرح حمايت و خريد است. علاوه بر ترويج كتاب و كتابخواني، دسترسي به كتاب‌هاي تازه هم تسهيل مي‌شود. موضوع ديگر توجه به ناشران كم‌توان اقتصادي و ناشران شهرستاني و ميزان خريد از ناشران شركت‌كننده براساس غرفه‌هايي است كه در اختيار دارند. به اين ترتيب، ناشراني با غرفه كوچك‌تر بيشتر حمايت مي‌شوند.

به گفته سخنگوي نمايشگاه كتاب، از غرفه‌هاي 9تا 20متر تا سقف ۷۰درصد اجاره‌بها، 20تا 40متر تا سقف ۶۰ درصد اجاره‌بها، 40تا 60متر تا سقف ۵۰ درصد اجاره‌بها، 60تا 80متر تا سقف ۴۰ درصد اجاره‌بها، 80تا 100متر تا سقف ۳۰درصد اجاره‌بها و غرفه‌هاي بالاي ۱۰۰ متر تا سقف ۲۰ درصد اجاره‌بها كتاب خريده مي‌شود. البته كيفيت مهم‌ترين اصل در خريدن كتاب‌هاست و كارشناسان ما اين اصل را مورد توجه قرار مي‌دهند و درواقع اينگونه نيست هر كتابي از سوي وزارت ارشاد خريداري شود.

  • يك كتاب بيشتر بخوانيم

مراسم افتتاحيه سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ساعت 8:30 امروز سه‌شنبه 12ارديبهشت همزمان با گراميداشت مقام معلم با حضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در شهر آفتاب برگزار مي‌شود. امسال كشور ايتاليا مهمان ويژه نمايشگاه است و هيأتي از ناشران و اهالي فرهنگ اين كشور در مراسم افتتاحيه حضور خواهند داشت. نمايشگاه كتاب تهران با شعار «يك كتاب بيشتر بخوانيم» از ۱۳ تا ۲۳ ارديبهشت ساعت 10تا 20در مجموعه شهر آفتاب پذيراي علاقه‌مندان است.

کد خبر 368640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha