پیشنهاد محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اعلام اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخابات، خانواده و نزدیکان‌شان با استقبال چهره‌های سیاسی کشور همراه شده است.

انتخابات ایران

محمدباقر قاليباف در پايان دومين مناظره تلويزيوني كه روز جمعه از شبكه اول سيما پخش شد، پيشنهاد داد ‌نامزدهاي انتخابات هفته آينده در آخرين دور مناظره‌ها، فهرست اموال و دارايي‌هاي خود و خانواده‌شان را به مردم اعلام كنند. او گفت: «ثروت همه اعضاي دولت اعلام و مشخص شود كجا زندگي مي‌كنيم. اگر اينگونه شود فساد از بين مي‌رود.

اينگونه دست 4درصدي‌ها را از دورزدن قانون و به غارت‌بردن اموال كوتاه مي‌كنيم.» روز گذشته سايت خبري تحليلي تابناك در نظرسنجي از مردم، پرسيد: « آيا با اعلام دارايي كانديداها ، خانواده و مديران آنان در مناظره بعدي موافقيد؟» بيش از 30 هزار نفر در اين راي‌گيري شركت كرده و نزديك به 75 درصد اعلام كرده بودند با اعلام دارايي كانديداها موافق هستند.

ديروز احمدتوكلي، رئيس ديده‌بان عدالت و شفافيت و نماينده سابق مردم تهران در واكنش به اين پيشنهاد در صفحه خود در توييتر نوشت: «پيشنهاد قاليباف در اعلان دارايي نامزدها بسيار اساسي است كه ميزان مردمي‌بودن نامزدها را شفاف مي‌كند.» از سوي ديگر كمپين چالش- اعلام- اموال كانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري از سوي ستاد مردمي محمدباقر قاليباف راه‌اندازي شد. محمد دهقان، رئيس ستاد انتخاباتي محمدباقر قاليباف هم گفت:

همانطوري كه آقاي قاليباف پيشنهاد كرد انتظار اين است كه آقاي روحاني و بقيه كانديداها در نشست بعدي اموال خود، خانواده‌ها و برادران‌شان را به مردم اعلام كنند.رسانه‌ها روز چهارشنبه از نامه‌اي از سوي صدا و سيما به نمايندگان تام‌الاختيار 6نامزد انتخابات رياست‌جمهوري خبر داده بودند كه براساس آن از آنان خواسته شده به 100سؤال درباره وضعيت شخصي خود پاسخ دهند. تعداد و نسبت اعضاي خانواده و افراد تحت تكفل، تحصيلات و محل تحصيل اعضاي خانواده، شغل و محل زندگي فرزندان، فهرست دقيق املاك اعم از منزل، ساير املاك و مستغلات و سهام تحت مالكيت در شركت‌ها ازجمله اين سؤالات است.

محمد مهدي زاهدي،‌رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم درباره ضرورت اعلام اموال و دارايي‌هاي كانديداها پيش از انتخابات به مردم، اظهار داشت: اما اگر همه كانديداها وضعيت خود را از اين نظر اعلام كنند، امر مطلوبي است. از آن بهتر اين است كه رئيس‌جمهور پس از آغاز رياستش اموال خود و وزرايش را به مراجع اعلام كند.

حسينعلي حاجي دليگاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم گفته از نامزدهاي انتخاباتي مي‌خواهيم تا شرح اموال خود و بستگان نزديك خود را در برنامه پخش زنده مناظره روز جمعه هفته آينده به مردم اعلام كنند تا ميزان صداقت افراد مشخص شود.
حسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت هم صبح روز قبل از مناظره دوم در نامه‌اي به قاليباف خبرساز شده بود. وي در يادداشتي از رويكرد شهردار تهران در انتخابات انتقاد كرده بود.

قاليباف 2روز پيش از آن از اعلام‌نكردن دارايي‌هاي 2وزير انتقاد كرده و گفته بود من و كابينه‌ام همه دارايي‌هاي خود را اعلام خواهيم كرد. اشاره قاليباف به اظهارات غلامحسين محسني اژه‌اي در 7شهريور‌ماه سال گذشته بود. سخنگوي قوه قضاييه گفته بود: هنوز 2نفر از وزراي دولت يازدهم ليست كامل اموال خود را ارائه نداده‌اند.

الياس نادران، نماينده سابق مجلس هم در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به پيشنهاد قاليباف مبني بر شفاف‌سازي‌ اموال و دارايي‌هاي نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اين كار خوبي است كه هريك از نامزدها قبل از آنكه خود را درمعرض رأي عموم مردم قرار دهند اموال و دارايي‌هاي خود و وابستگان‌شان را به مردم و قوه قضاييه اعلام كنند تا مردم نيز بدانند با چه‌كسي طرف هستند. نادران شفافيت در اين زمينه را يكي از عناصر مفيد براي انتخابات پيش رو دانست.

عباس سليمي‌نمين، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران هم در گفت‌وگو با همشهري با تبيين اينكه شفافيت درخصوص اموال و دارايي‌هاي مسئولان مي‌تواند به رشد آگاهي مردم كمك كند، گفت: من از اين پيشنهاد استقبال مي‌كنم. وي افزود: عملياتي‌سازي‌ اين پيشنهاد مي‌تواند علاوه بر رشد اطلاعات مردم در تشخيص ويژگي‌هاي هر يك از نامزدها، عاملي بازدارنده هم باشد چون ويژگي‌هاي زندگي هريك از كانديداها در معرض نگاه مردم قرار خواهد گرفت.

کد خبر 369143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha