آزاده احمدی: نمایش «پاره‌های ساده» به کارگردانی سیدعلی هاشمی درباره روزهایی از زندگی زنی است که تنها و دور از خانواده در آپارتمانی در تهران زندگی می‌کند؛ زنی که دفترچه خاطراتش دست راوی افتاده و راوی می‌کوشد از خلال آنچه جسته‌وگریخته از زندگی مهرناز (سیما تیرانداز) کشف‌کرده، مخاطب را وارد قصه کند.

نمایش

نويسنده كوشيده در يك روايت پراكنده و كوتاه اما جذاب به سرنوشت زناني اشاره كند كه درگير مناسبات مدرن زندگي شهري هستند؛ آويزان ميان سنت و مدرنيته. مستاصل، تنها و ظاهرا مستقل. نمايش با وجود تلخي دروني، لحظاتي شيرين دارد.
لحظاتي كه نويسنده به شخصيت‌ها و خلوت آنها نزديك شده و از منظري بازيگوشانه وقايع را بازگو مي‌كند اما مانند واقعيت تلخي كه بر زندگي روزمره مهرناز، سعيد، نادر و مريم حاكم است، اين طنز به‌سرعت از بين مي‌رود و ركود جاي آن را مي‌گيرد.

پاره‌هاي ساده يكي از منسجم‌ترين متن‌هايي است كه درباره روابط امروزي و گسستگي عاطفي در جامعه نوشته شده است.
شخصيت‌هايي متعدد دارد اما به هر كدام به اندازه توجه نشان مي‌دهد. مي‌كوشد از فضاي تكراري فاصله بگيرد و روي مسائلي عميق‌تر دست‌بگذارد.

براي تأثير‌گذاشتن روي مخاطب و درگير‌كردن او با قصه، زياده‌روي و اغراق نمي‌كند و دنبال اين نيست اشك مخاطب را درآورد. فاصله‌هايي كه بين هر بخش از نمايش قرار داده‌شده، فرصت مي‌دهد تا شخصيت‌هاي اين درام اجتماعي و امروزي براي مخاطب معرفي شوند و مسيري كه مهرناز از آغاز تا پايان نمايش طي مي‌كند، معني پيدا كند.

پاره‌هاي ساده حال و هوايي زنانه دارد، گرچه نمايشي صرفا زنانه نيست و مردان قصه به اندازه زنان حضوري مؤثر در پيشبرد درام دارند و حتي مانند نادر (رضا سخايي) فرصت حرف‌زدن، واگويه‌كردن و فرياد‌زدن دردي كه آزارشان مي‌دهد. مردان و زنان اين قصه، مهرناز، سعيد، نادر و مريم، حتي مادر كه حضوري نامحسوس در قصه و البته سرنوشت سعيد و مهرناز دارد، پازل‌هايي از يك تابلوي بزرگ هستند به نام زندگي. زندگي با همه تنهايي‌ها، ترس‌ها و ترديدهايش.

هاشمي در نمايش تازه خود سبك زندگي امروزي را با همه فرازها و فرودهايش به تصوير كشيده و آفت‌هاي آن را نقد كرده است. سيما تيرانداز، الهام شكيب، كاوه خداشناس، الناز شاهوردي، علي دستانپور، هاله گرجي، فرزانه سكوتي، رضا سخايي و شكوفه هاشميان بازيگران اين نمايش براساس متني از مهدي ميرمحمدي هستند. تماشاخانه باران از چهارشنبه 20ارديبهشت ميزبان پاره‌هاي ساده مي‌شود.

کد خبر 369370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha