دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

«بدو لولا بدو» (run lola run) فیلمی از سینمای آلمان، هفتصد و سی ‌و ‌سومین فیلمی است که باید دید. بسیاری از منتقدان سینما معتقدند این فیلم یکی از بهترین‌های دهه 90 سینمای اروپاست.

 تام تیکور در سال 1998 به واسطه ساخت این فیلم به شدت مورد توجه قرار گرفت؛ فیلمی ساده و کم‌هزینه و در عین حال تاثیرگذار؛ ماجرای 20 دقیقه از زندگی جوانی که هر تصمیمی می‌تواند آینده او را برای همیشه رقم بزند. لولا بر اثر تصادفی نتوانسته است سر قرار با دوستش برسد. مانی پول‌هایی را که باید به رئیس گانگسترش برساند، در مترو جاگذاشته و پول‌ها نصیب مرد ولگردی شده است. او 20 دقیقه وقت دارد تا خود را از مرگ برهاند. لولا شروع به دویدن می‌کند و ما در 3 سناریوی مختلف، شاهد تقلای او برای رهایی مانی هستیم.  در سناریوی اول، لولا پولی به‌دست نمی‌آورد وکشته می‌شود. در سناریوی دوم، لولا پول‌ها را از بانک پدرش می‌رباید و به مانی می‌رساند و بعد مانی کشته می‌شود و در سناریوی سوم - که به زعم کارگردان واقعیت اثر را تشکیل می‌دهد- لولا با پولی که در کازینو برنده می‌شود، به مانی می‌رسد. از سویی، مانی هم پولش را از مرد ولگرد گرفته است و در پایان، لولا و مانی می‌مانند و ۱۰۰ هزار مارک. این کاراکتر اصلی فیلم است که ما در طول فیلم به تدریج شاهد تحول شخصیت و مصمم‌شدن او برای رسیدن به هدفش- کمک به مانی- هستیم.  این اراده باعث عوض‌شدن سرنوشت دیگران می‌شود که به ترتیب سرانجام کسانی را که لولا با آنها آشناست، در طول هر اپیزود می‌بینیم و سرنوشت بقیه کسانی را که به صورت گزینشی در خیابان انتخاب شده‌اند، به‌صورت عکس‌های پشت‌سر هم مشاهده می‌کنیم.

گانگسترها صدرنشین شدند

آمریکایی‌ها هنوز هم فیلم‌های خشن را بر دیگر فیلم‌ها ترجیح می‌دهند. فیلم جنایی «گانگستر آمریکایی» با بازی دنزل واشینگتن و راسل کرو جمعه گذشته در اولین روز اکران در آمریکای شمالی با 16 میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم بازار آمریکای شمالی شد. این فیلم به کارگردانی ریدلی اسکات در حالی رده نخست جدول را از آن خود کرد که انیمیشن «زنبور عسل»، دیگر فیلم تازه به نمایش‌درآمده این هفته، در 3928 سینما حدود 2/10 میلیون دلار فروش داشت و در رده دوم قرار گرفت. رده سوم جدول فروش را فیلم ترسناک «اره 4» به خود اختصاص داد که هفته پیش در نخستین هفته اکران با 1/32 میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم هفته شد.

کد خبر 36943

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز