دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

زندگی زنان، زندگی حساسی است. آنها در نقش مادر و همسر وظیفه دشواری بر عهده می‌گیرند که از همه سو زیر ذره‌بین نگاه همسر و فرزندان‌شان قرار دارد.

 جمع و جور کردن همه بخش‌های زندگی کار آسانی نیست. آنها همیشه باید پاسخگو باشند و حواسشان به همه چیز جمع باشد.
خانم کریستینه نوستلینگر یک نویسنده اتریشی است که زندگی زنان را به دقت از نظر گذرانده و به نتایج غافلگیرکننده‌ای رسیده است. نکاتی که در کتاب «گاهی دوست دارم مجرد باشم» در قالب یادداشت‌هایی سرگرم‌کننده و طنزآمیز گنجانده شده‌اند. خانم نوستلینگر متولد سال1960میلادی در وین است.
 او به عنوان نویسنده‌ای مستقل در وین و گاهی هم در منطقه‌ای جنگلی زندگی می‌کند. برای کودکان و نوجوانان کتاب می‌نویسد و در روزنامه، رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کند.

نویسنده‌ای که در خانه‌های شما حضور دارد

این کتاب را کسی نوشته که انگار در تمام خانه‌های متاهلی حضور دارد و مسائل زن و شوهر‌ها و پدر و مادرها و بچه‌ها را می‌شناسد. از همه مهم‌تر اینکه او این مسائل را از یک صافی گذرانده و آن صافی نگاه تحلیل‌گر اوست. نوستلینگر، صحنه‌های عادی و روزمره‌ای را از روابط خانوادگی آدم‌ها توصیف می‌کند اما آنها را رها شده باقی نمی‌گذارد. کریستینه نوستلینگر از همه آن اتفاق‌ها نتیجه‌گیری می‌کند. مثلا خانه‌ای را تصور کنید که اعضای خانواده از والدین گرفته تا بچه‌ها تا توانسته‌اند نظم آن را به‌هم ریخته‌اند. نویسنده راه‌حل ساده و طنزآمیزی در اختیار خواننده قرار می‌دهد که با استفاده از آن، خانم خانه می‌تواند از فرصت کوتاهی که هنگام نبودن اعضای خانواده به دست آورده، با استفاده از روح جادوگری‌اش، همه جا را چنان مرتب و تمیز کند که همه انگشت به دهن بمانند!

هم نویسنده هم تصویرگر

چیزهایی که خانم نوستلینگر مطرح می‌کند، گاهی از فرط سادگی به چشم نمی‌آیند. اما او علاوه بر نگاه انتقادی و تحلیل‌گرش یک ابزار دیگر هم دارد؛ تصویرگری! خانم نویسنده یادداشت‌هایش را خودش تصویرگری کرده است که آن تصویرها هم به نوعی منتقل‌کننده نوع نگاه نویسنده به موضوع هستند.
 با خواندن این کتاب نکته‌های ظریفی به شما یادآوری می‌شود که درس بزرگی در تنظیم روابط خانوادگی و تربیت بچه‌ها و مدیریت خانه و خانواده هستند. در این کتاب درباره تنظیم مخارج خانه، صرفه‌جویی، غذا درست کردن برای بچه‌های غرغرو و حساسیت‌های تربیت فرزندان دختر مطالبی می‌خوانید. راه‌حل‌های ساده‌ای که نویسنده به عنوان یک زن ارائه می‌دهد، به شما می‌قبولاند که تنها آدمی نیستید که گرفتار آن موقعیت خاص شده‌اید؛ در واقع، شما هم مثل تمام مادران دیگر باید مسیر مشخصی را طی کنید که با وجود دشواری‌هایش، لذت‌ و شیرینی هم دارد.
کتاب، زنان را دارای قدرت فوق‌العاده‌ای می‌داند و تردیدهایی را که ممکن است بر اثر خستگی و فشار در مورد نقش سیاستمدارانه زن در خانه به وجود بیاید، از میان می‌برد.
کتاب «گاهی دوست دارم مجرد باشم» ترجمه
مهشید میرمعزی است و انتشارات گل‌آقا آن را منتشر کرده است. چاپ اول این کتاب متعلق به سال1386 و قیمت آن هم 1200تومان است.

کد خبر 36961

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز