شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱
۰ نفر

طبق پیش‌‌بینی‌های سازمان هواشناسی از شامگاه امشب (شنبه ۳۰ اردیبهشت) باد نسبتا شدیدی از سمت غرب به شرق تهران خواهد وزید که می‌تواند باعث افزایش میزان گردوغبار در هوای پایتخت شود.

براساس تحليل ﺁخرين داده‌هاي هواشناسي براي شهر تهران پس از آنكه دما از روزهاي آخر هفته گذشته روند صعودي به‌خود گرفت، سرعت وزش باد نيز كم‌كم رو به افزايش گذاشت. حال اينطور كه پيش‌بيني شده سرعت وزش باد در برخي از ساعات امروز به‌ويژه از ساعت عصرگاهي به بعد، به بزرگي 8تا 10متر بر ثانيه خواهد رسيد.

اين باعث مي‌شود تا ميزان ذرات معلق حدود 10ميكرون در هوا افزايش يابد و كيفيت هوا به‌خصوص براي سالمندان و افراد داراي مشكلات ريوي و قلبي در وضعيت ناسالم قرار گيرد. بنابراين اگرچه طبق نقشه‌هاي هواشناسي روز يكشنبه بايد انتظار بارش پراكنده باران را در تهران داشت اما پيش از آن نيز گردوغبار شهر به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد يافت. در اين ميان، نقش گودال‌هاي خشك و عميق معادن شن و ماسه غرب استان تهران را در افزايش گرد و خاك نبايد ناديده گرفت.

اين گودال‌ها در فاصله 20تا 30كيلومتري شهر تهران واقع شده‌اند و طبق تحقيقات شن‌هاي دانه ريز آنها با وزش باد 4متر بر ثانيه و بيشتر، از جا كنده شده و در هوا پراكنده مي‌شوند. از سوي ديگر بايد درنظر داشت كه با توجه به جهت وزش باد غالب استان تهران (غرب به شرق) معمولا توده گردوغبار ورودي در سمت جنوب شرقي شهر تجمع مي‌يابد. اين يعني در چنين مواقعي در مناطقي مثل 20و 16تهران شاخص‌هاي آلاينده‌هاي مربوطه از مرز 150نيز عبور كرده و در محدوده ناسالم قرار مي‌گيرند. جالب اينجاست كه در اين مناطق صنايع آلاينده‌اي همچون كارخانه سيمان وجود دارند و بر كيفيت هوا تأثير منفي مي‌گذارند.

کد خبر 370581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha