همشهری آنلاین: به دنبال پرتاب یک فروند موشک بالستیک کره شمالی در اوایل وقت روز دوشنبه، شورای امنیت ملی کره جنوبی ساعتی پیش اقدام به برگزاری نشست اضطراری کرد.

 نشست اضطراری کره جنوبی در پی آزمایش موشکی کره شمالی

به گزارش ایرنا، آزمایش موشکی کره شمالی روز دوشنبه در حالی صورت گرفته است که آمریکا سومین ناو هواپیمابر خود را نیز روانه آبهای اقیانوس آرام غربی و در مجاورت سواحل شبه جزیره کرده و جنگنده هایش نیز در حریم هوایی منطقه پرواز می کنند.

همزمان شورای امنیت ملی کره جنوبی نیز اقدام به برگزاری نشست ویژه کرد و ضمن بررسی همه جانبه آزمایش موشکی کره شمالی، خواستار آمادگی کشور برای مقابله با تحرکات نظامی پیونگ یانگ شده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز امروز در بیانیه ای به شدت از آزمایش موشکی کره شمالی انتقاد و تاکید کرد که سئول تحرکات و تهدیدهای پیونگ یانگ را بر نمی تابد.

این بیانیه می افزاید: کره شمالی با استمرار پرتاب موشک های بالستیک خود قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را به چالش می کشد.

آمریکا می گوید که موشک مذکور از اطراف پایگاه هوایی «وون سان» کره شمالی پرتاب شده و یک موشک کوتاه برد بالستیک «اسکاد» بوده که واشنگتن شش دقیقه آن را ردیابی کرده است.

خبرگزاری یونهاپ از قول وزارت دفاع کره جنوبی گزارش کرده است که موشک با فاصله ۴۵۰ کیلومتر در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمده است.

یوشیهدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز پرتاب موشک را محکوم کرده و گفته است که این اقدام مخل ترافیک هوایی و تردد دریایی کشتی هاست.

موشک های اسکاد کره شمالی اصولا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد و سوخت آنها مایع است اما این کشور به تازگی از ساخت موشک اسکاد جدید با برد یکهزار کیلومتر خبر داده بود.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی را از توسعه فناوری موشک های اتمی و بالستیک منع کرده و به همین خاطر این کشور تاکنون با تحریم های مختلفی از سوی این سازمان مواجه شده است.

این دوازدهمین بار در سال جاری میلادی و سومین بار از زمان به قدرت رسیدن «مون جائه این» رئیس جمهور جدید کره جنوبی است که کره شمالی موشک پرتاب می کند.

کشورهای عضو «جی هفت» نیز در پایان نشست روز شنبه خود در ایتالیا با صدور بیانیه ای کره شمالی را چالش و تهدیدی برای صلح و ثبات جهان خواندند و خواستار پایبندی این کشور به قطعنامه های سازمان ملل شدند.

کد خبر 371734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha