رئیس کمیته امداد تأیید کرد که مخالف پیشنهاد رئیس‌جمهور با ۵ برابر شدن مستمری مددجویان است و این مخالفت را به شخص حسن روحانی نیز اعلام کرده است.

سيدپرويز فتاح كه در يك نشست خبري شركت كرده بود، اين بار كمي منتقدانه‌تر از گذشته درباره عملكرد دولت در حوزه مربوط به مستمندان صحبت كرد و البته بيشتر لحنش كنايه‌آميز بود تا كلماتش. او با يادآوري وعده‌هاي داوطلبان رياست‌جمهوري در زمان انتخابات گفت: «پيش از اين ما بايد التماس مي‌كرديم و به‌دست و پاي‌شان (مسئولان) مي‌افتاديم تا براي اين افراد جلسه بگذارند و كاري بكنند. اما الان وعده‌هاي خوبي داده شده و ما خيلي خوشحاليم.»

فتاح بعد هم از خبرنگاران خواست پيگير اين وعده‌ها باشند و براي تحقق آنها «يقيه بگيرند» و «گيربدهند». او همچنين روايتي از جلسه‌اي در حضور رهبر انقلاب را مقدمه‌اي براي نقد بر سياست‌هاي حمايتي دولت كرد و گفت: «در مراسم افطاري مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور گزارش خوبي از روند رسيدگي به محرومان ارائه كرد و اعلام كرد كه درصدد است مستمري اقشار نيازمند را تا 5برابر اضافه كند. ايشان اين قول را في‌البداهه داد. درخواستي در اين زمينه وجود نداشت و جلسه براي گزارش‌دهي بود نه اينكه قول‌هاي جديدي بدهيم.»

فتاح در مخالفت با اين پيشنهاد رئيس‌جمهور چنين استدلال كرد: «بي‌شك افزايش رقم مستمري‌ها اقدام خوبي بود اما اگر مديريت خوبي نداشته باشيم تبعات منفي به همراه خواهد داشت. به همين دليل ما از دولت تقاضا كرديم كه در اعلام اين موضوعات دقت بيشتري داشته باشد زيرا پس از اعلام افزايش مستمري از يك طرف مراجعات افراد براي قرار گرفتن در چتر حمايتي كميته امداد افزايش يافته و از سوي ديگر رغبت مددجويان براي اخذ وام‌هاي اشتغال‌زايي نيز كاهش يافته است.

اين موضوع اگر درست كنترل نشود، مراجعات زياد مي‌شود كه اكنون نيز شده و رغبت براي گرفتن وام اشتغال كم شده است اين اشكالات را بايد مديريت كنيم و نبايد دامن بزنيم. چندبرابر شدن مستمري و اينكه گفته شده 5برابر مي‌شود كار ما را سخت مي‌كند. سيستم كشش افزايش 5برابري مستمري را ندارد و اجازه دهيد كار با روال منطقي پيش برود و از ظرفيت دولت و مجلس استفاده كنيم و تبعات اين طرح را كم كنيم. در جلسه‌اي هم كه رئيس‌جمهور آن را مطرح كرد با جسارت گفتم 5برابر شدن مستمري خوب نيست و نبايد اجرا شود.»

  • انتقاد از شيوه پرداخت

رئيس كميته امداد يك‌بار ديگر از اقدام مجلس و دولت در افزايش مستمري مددجويان نهادهاي حمايتي تشكر كرد اما اين تشكر مقدمه‌اي بود براي اشاره به تخلف دولت در شيوه پرداخت اين افزايش مستمري‌ها وقتي كه گفت: «با توجه به ارتباط بسيار خوب ما با دولت مي‌توانيم به‌راحتي از دولت انتقاد كنيم، پس بايد بگويم كه دولت در اين 2‌ماه براي واريز مستمري‌ها خلاف قانون عمل كرده است زيرا نبايد رقم افزايش يافته مستمري‌ها به‌حساب يارانه افراد واريز شود زيرا حساب يارانه و مستمري كاملا با يكديگر متفاوت است و اين كار دولت حساب‌ها را به هم ريخته است.

ما در زمان انتخابات دم فروبستيم و در اين خصوص هيچ صحبتي نكرديم زيرا هرگونه اظهارنظر ما در آن زمان سياسي و دخالت تلقي مي‌شد. با توجه به اينكه ليست يارانه مددجويان با ليست مستمري متفاوت است، اين اقدام دولت مشكلاتي را براي ما و مددجويان به‌وجود آورد كه از ‌ماه جاري اين مشكل حل خواهد شد.»

به اين ترتيب افزايش مستمري‌هاي مددجويان كه در 2‌ماه گذشته از طريق سازمان هدفمندي يارانه‌ها پرداخت شد و همان موقع هم از سوي برخي منتقدان نوعي فعاليت تبليغاتي تلقي مي‌شد، از اين ‌ماه از طريق كميته امداد و بهزيستي انجام خواهد شد.

کد خبر 373245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha