همشهری آنلاین: طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که از اول تیر ماه ۹۶ در سراسر کشور اجرایی می‌شود با ثبت‌نام ۲۰۰ هزار نفر آغاز می‌شود و پس از یک هفته آموزش مهارت از سوی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، به بنگاه‌های اقتصادی برای کار و کسب مهارت بیشتر معرفی می‌شوند.

کارورزی

به گزارش ايرنا، طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی یکی از راهکارهای موثر در توسعه اشتغال توأم با مهارت‌آموزی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی محسوب می‌شود. 

«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در خصوص طرح کارورزی گفته بود: در طرح کارورزی، جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی که تمایل دارند برای کسب مهارت‌های لازم فنی و کارآفرینی و شناساندن توانایی خود به کارفرمایان در دوره‌های کارورزی شرکت کنند از کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند.

این طرح سال گذشته در سه استان گلستان، قزوین و کردستان اجرا شد ‌هر چند قبل از آن به شکل آزمایشی در هشت استان کشور به اجرا در آمده بود. تجربه اجرای طرح كارورزي در اين سه استان حكايت از آن دارد که 70درصد افراد در قالب این طرح جذب بازار کار شدند و یا توسط کارفرمایان در همان بنگاه به کار خود ادامه دادند. برخی از کارورزان توانسته‌اند کسب و کار جدیدی با توجه به مهارت کسب کرده برای خود ایجاد کنند.

جامعه هدف اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاهی گروه سنی 24 تا 32 ساله (که 2 سال خدمت سربازی نیز اضافه خواهد شد) در تمام رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.

همچنین دانشجویان، اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته‌های گروه علوم پزشکی و متعهدان به اشتغال در دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و دانش‌آموختگانی که به مدت سه ماه یا بیشتر سوابق بیمه‌ای (تامین اجتماعی و یا خدمات کشوری) داشته باشند، از دامنه پوشش طرح خارج هستند.

طول دوره کارورزی حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز بر اساس استانداردهای مصوب آموزشی مهارت تعیین می‌شود. همچنین برای کارورزان، کمک هزینه کارورزی نظر گرفته شده است. 

منصوری پیشتر اعلام کرده بود، فارغ‌التحصیلانی که از طریق طرح کارورزی مشغول کار شوند، مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد که پیش‌بینی شده مبلغی حدود چهار میلیون ریال (400 هزار تومان) باشد.

  • گواهینامه دوره کارورزی 

طی دوره، نظارت‌های لازم توسط سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، دستگاه مجری و دستگاه ناظر بعمل آمده و در پایان دوره کارورزی آزمونی توسط سازمان فنی‌وحرفه‌ای برگزار و کارورزان گواهینامه و کمک هزینه آموزشی را در صورت قبولی و کسب مهارت دریافت می‌کنند.

«علی ربیعی» وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که کارورزان پس از طی دوره کارورزی، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای هم دریافت می‌کنند.

کد خبر 373931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha