سه محور اصلی بیانیه کنفرانس سران اوپک در ریاض ثبات بازار انرژی جهان، انرژی برای توسعه پایدار و انرژی و محیط‌زیست بود.

به گزارش همشهری، غلام حسین نوذری وزیر نفت در گزارشی از حضور خود در کنفرانس سران اوپک، افزود: مسئله کاهش قیمت دلار و تأثیر آن بر قیمت نفت نیز مسئله مهم و مورد توجه‌ همه اعضای این سازمان بود که مقرر شد وزرای اقتصاد کشورهای عضو برای یافتن یک راه حل واحد در این زمینه تلاش کنند.

وی افزود: پیشنهاد تغییر دلار در سبد نفتی اوپک از سوی ایران مطرح شد و کشورهای ونزوئلا، اکوادور، ایران و تا حدودی نیز الجزایر، به اعمال تصمیم در این باره تاکید داشتند و سران این کشورها معتقد بودند که کاهش ارزش دلار، مشکلات بی‌شماری برای کشورهای تولید کننده نفت ایجاد کرده است.

وزیر نفت در باره قیمت واقعی نفت، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت نفت ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک، ارزش واقعی نفتی که اکنون به قیمت هر بشکه 90 تا 95 دلار معامله می‌شود، با در نظر گرفتن قیمت‌های پایه سال 2000 میلادی رقمی در حدود 48 تا 54 دلار است.

نوذری به پیشنهاد احمدی‌نژاد مبنی بر تعیین سبد ارزی برای فروش نفت غیراز دلار به ارزی پایدار تر، اشاره کرد و افزود: برخی از کشورها از این پیشنهاد حمایت کردند و مقرر شد که وزیران نفت و اقتصاد کشورهای عضو، این پیشنهاد را مطالعه کنند تا نتیجه آن در جلسه بعدی اوپک بررسی شود.

وی در باره جایگزینی دلار در فروش نفت خام ایران خاطرنشان کرد: هرچند ایران با این تصمیم ضرر کمتری از کاهش ارزش دلار دیده است، اما ما نیز همچون سایر کشورهای تولید کننده نفت متوجه پیامدهای نفتی افزایش قیمت نفت بر اساس میزان دلار مورد معامله شده‌ایم.

وزیر نفت در تشریح این تبعات منفی اظهار داشت: قیمت طرح‌های نفتی افزایش یافته، تورم جهانی و در نتیجه تورم وارداتی برای تولید کنندگان بیشتر شده و کشورهای فقیر را بیشتر متاثر کرده است.

وزیر نفت تاکید بر صلح جهانی برای تأمین امنیت انرژی، انتقال دانش و تکنولوژی و توجه به محیط‌زیست را از دیگر مباحث مطرح شده در اجلاس سران اوپک عنوان کرد.

کد خبر 37425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز