یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

ساعتی بعد از دورهمی ضدایرانی منافقین، تروریست‌های سوری، سعودی‌ها و جمعی از جنگ طلبان آمریکا در پاریس، مردم ایران نشان دادند که چگونه می‌توان از توییتر به‌عنوان یک فرصت علیه تهدید استفاده کرد.

 مجازی

بيش از 100هزار توييت از ساعت 21شنبه شب در فضاي مجازي عليه منافقين منتشر شد. IranhatesMEK # و No2MEK # 2هشتگي بود كه براي اعلام اين نفرت در توييتر داغ شد؛ اين البته «فقط يك هشتگ نبود؛ صداي اتحاد ايران عليه تروريست‌ها بود». كاربران ايراني به ياد 17هزار قرباني ترور، به ياد مرصاد، به ياد شهيد سپهبد صياد شيرازي، به ياد شهداي عمليات لو رفته كربلاي 4، به ياد شهداي هفتم تير و به احترام تمام مردم عادي كه به‌دست منافقين ترور شده بودند، انزجار خود را از سازمان مجاهدين و تروريست‌ها اعلام كردند؛

شنبه شب نفرت ايرانيان از منافقين، ترور و تروريسم به يكي از داغ‌ترين بحث‌هاي توييتر تبديل شد.بعدازظهر شنبه، نشست سالانه منافقين با شعار free iran و محور تغيير حكومت ايران در پاريس برگزار شد. علاوه بر مهمانان ثابت اين نشست از رودي جولياني شهردار پيشين نيويورك گرفته تا تركي فيصل رئيس اسبق اطلاعات سعودي، اين بار دعوت از تروريست‌هاي سوريه مشخصه ويژه نشست امسال منافقين بود؛ گردهمايي تروريست‌ها زير يك سقف. اين نشست از شبكه‌هاي سعودي و امارات به‌صورت زنده پوشش داده شده بود و كاربراني از عربستان سعودي و امارات در فضاي توييتر هشتگ مرتبط با نشست «free iran» را داغ مي‌كردند.

ايرانياني را كه در واكنش به اين نشست در توييتر عليه منافقين، مطلب نوشتند، نمي‌توان در چارچوب يك جريان سياسي خاص تعريف كرد؛ از اصولگراترين چهره‌هاي سياسي تا اصلاح طلبان شاخص گرفته؛‌ از منتقدان داخلي نظام جمهوري اسلامي و البته كاربراني كه وابستگي سياسي به هيچ جرياني ندارند و به‌عنوان كاربران عمومي توييتر شناخته مي‌شوند، در كمپيني كه عليه تروريست‌ها راه افتاده بود مشاركت داشتند؛ چه آنكه الياس نادران نماينده اصولگراي مجلس هشتم و نهم ديشب در توييتي نوشت: «مرز دوستي‌ها بايد محكوميت 17هزار ايراني توسط منافقين كوردل و داعشي‌هاي دهه 60 باشد!

در تنفر از منافقين همه وحدت داريم» و محمد‌علي ابطحي معاون پارلماني وقت و رئيس دفتر رئيس‌جمهور دولت اصلاحات نوشت: «امسال در كنگره سازمان مجاهدين در كنار عربستان سعودي و ترامپ چي‌ها، جاي ابوبكر بغدادي خالي بود». در اين ميان سيدمحمد رضوي تهيه‌كننده سيانور و ماجراي نيمروز هم اعلام كرد نشست فرانسه جاي هيچ ترديدي نگذاشت كه سه‌گانه منافقين را امسال تكميل كند.

نكته‌اي كه درباره كمپين نفرت از منافقين در توييتر وجود داشت اين بود كه توييتر در سال اخير به‌دليل حضور متنوع ايراني‌ها (از مردم عادي گرفته تا چهره‌هاي وابسته به جريانات مختلف سياسي) برخلاف 3 يا 4سال گذشته بازنمايي دقيق‌تر و واقعي‌تري از صداهايي كه در فضاي سياسي- اجتماعي كشور شنيده مي‌شود به‌دست مي‌دهد. آن نفرتي كه شنبه شب از منافقين و تروريست‌ها اعلام شد، صداي همه ايران بود.

  • چرا ترند جهاني نشديم؟

با وجود حضور گسترده ايراني‌ها در كمپيني كه عليه منافقين راه افتاده بود و با وجود اينكه موضوع اعلام نفرت ايراني‌ها از منافقين و تروريسم، به داغ‌ترين موضوع توييتر فارسي و حتي موضوع داغ توييتر جهاني تبديل شد، هشتگIranhatesMEK # و No2MEK # به‌عنوان ترند اول جهان (به‌عنوان بحث اول توييتر) مطرح نشد. اين در حالي است كه به گفته پوريا آستركي از فعالان شبكه‌هاي اجتماعي كه با همكاري چند نفر ديگر كمپين IranhatesMEK # راه‌اندازي كرده بودند، از ساعت 9تا 11بيش از 40هزار بار اين هشتگ توييت شده بود. به گفته او با توجه به سابقه‌اي كه از هشتگ‌هاي ديگر وجود داشت،

با اين تعداد توييت، هشتگIranhatesMEK # (ايران از سازمان مجاهدين خلق متنفر است) بايد ترند مي‌شد. آستركي مي‌گويد: حدس زديم كه اين اتفاق به‌خاطر واژه hate‌ (نفرت) در هشتگ مورد نظر است و توييتر اجازه نمي‌دهد واژه‌هايي مثل اين، ترند شوند. از ساعت 11به بعد، كليد واژه‌ها تغيير پيدا كرد و كاربران با هشتگ No2MEK #(نه به سازمان مجاهدين خلق) بحث را دنبال كردند. از ساعت 11و 15دقيقه اين هشتگ نزديك به 35هزار بار توييت مي‌شود اما به‌دليل نزديك شدن به پايان شب و استراحت كاربران، موج فروكش مي‌كند.

  • استهزاي منافقين و سعودي‌ها

جملاتي كه در نشست پاريس از سوي سركرده منافقين و ميهمانانشان بيان مي‌شد، ماهيت تروريستي منافقين و حاميانش را نشان مي‌داد، چنين هم بود كه يكي از كابران توييتر درباره اين نشست نوشت: «سركرده منافقين توي پارتي پاريس گفته كه 6ساله در سوريه با ايران مي‌جنگيم. اين‌ها مدعي‌ان تروريست نيستن و مبارز مدني‌ان؟»

آنچه در اين نشست مورد توجه بود، علاوه بر حضور هميشگي تركي فيصل، پوشش زنده مراسم از سوي شبكه‌هاي سعودي و اماراتي بود. تركي فيصل هم در اين نشست از تغيير حكومت و استقرار دمكراسي در ايران صحبت كرده بود. يكي از كنايه‌هايي كه حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان اخيرا و در نخستين نشست خبري‌اش بعد از انتخابات به همين سعودي‌ها زد اين بود كه اينها هنوز صندوق رأي نديده‌اند.

نكته جالب‌تر آن بود هشتگ free iran # از عربستان سعودي و امارات متحده عربي داغ مي‌شد. اين اتفاق باعث شد يكي از كاربران، دمكراسي سعودي و عربي را به مسخره بگيرد و بنويسد: «شما داري از عربستان هشتگ فري ايران ميزني؟ به‌خودت بيا»

  • پشتيبانان ترور
  • تد پو: او در سخنراني خود يادآوري كرد كه براي خروج منافقين از فهرست گروه‌هاي تروريستي تلاش كرده است. تد پو همان نماينده‌اي است كه ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا در پاسخ به سؤال وي گفت به‌دنبال تغيير رژيم در ايران به‌صورت صلح‌آميز هستيم.
  • جوزف ليبرمن: او در مجمع منافقين گفت شايد سال آينده اين گردهمايي را در تهران برگزار كنيم. او گفت كه ترامپ از منافقين حمايت مي‌كند. ليبرمن رئيس كمپيني به نام اتحاد عليه ايران هسته‌اي بود.
  • رودي جولياني: شهردار سابق نيويورك يكي از سخنرانان دورهمي منافقين بود. او به‌رغم نداشتن سمت رسمي به‌عنوان مشاور غيررسمي «ترامپ» شناخته مي‌شود.
  • جان بولتون: سفير اسبق آمريكا در سازمان ملل ازجمله تندروهاي سرشناس جريان جمهوريخواه به‌شمار مي‌رود كه به اظهارات ضدايراني شهرت داشته است، او مهمان هرساله سفره منافقين بوده و امسال هم در گردهمايي آنان در پاريس شركت كرد.
  • تركي فيصل: او هم پايه ثابت دورهمي‌هاي منافقين بوده، وي قبلا رئيس سازمان اطلاعات عربستان و بعدتر سفير سعودي در آمريكا بوده است. فيصل در نشست سال گذشته منافقين از عبارت فقيد براي سركرده منافقين استفاده كرد.
کد خبر 374908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha