دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز مواد دیگری از طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را تصویب کردند.

براساس ماده 4طرح حمايت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنايع‌دستي، سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مكلف است با هماهنگي مراجع ذيصلاح اعمال نظارت و حمايت‌هاي لازم در جهت بهبود كيفي محصولات صنايع‌دستي و آموزش صنايع‌دستي را انجام دهد. همچنين نمايندگان مجلس تكليف كردند كه سازمان ميراث فرهنگي برنامه‌ريزي، سياستگذاري و نظارت بر وضعيت كارگاه‌هاي توليدي و آموزش صنايع‌دستي را انجام دهد. براساس رأي نمايندگان، پشتيباني از هنرمندان و صنعتگران و همكاري با مراجع ذيصلاح براي تعيين و اعطاي درجه هنري به هنرمندان صنايع‌دستي در چارچوب قوانين و مقررات مربوط از ديگر تكاليف سازمان ميراث فرهنگي است و اين سازمان بايد هماهنگي و برنامه‌ريزي در مورد مالكيت‌هاي معنوي و فكري صنايع‌دستي ايران (آثار و هنرمندان) در داخل و خارج از كشور را نيز انجام دهد.

سازماندهي نظام اطلاع‌رساني در زمينه صنايع‌دستي، همكاري با دستگاه‌هاي ذيربط به‌منظور تدوين سرفصل دروس هنرستان‌ها، آموزشكده‌ها و دانشكده‌هاي صنايع‌دستي، هماهنگي و برنامه‌ريزي جهت تأسيس نهادهاي غيردولتي براي كاهش تصدي دولت و ساماندهي فعاليت صنايع‌دستي در چارچوب قوانين و مقررات مربوط و برنامه‌ريزي، سياستگذاري و نظارت بر امر تأسيس شركت‌هاي نمايشگاهي تخصصي صنايع‌دستي توسط تعاوني‌ها و بخش خصوصي نيز از ديگر تكاليف سازمان ميراث فرهنگي اعلام شد.

اين سازمان همچنين مكلف شده است كه در همايش‌ها، سمينارهاي ملي و جشنواره‌هاي صنايع‌دستي مشاركت كند و برنامه‌ريزي، سياستگذاري و نظارت در امر معرفي صنايع‌دستي برگزيده در مراكز عمومي را از طرق مناسب تبليغ و ترويج كند. نمايندگان مجلس همچنين تكليف كردند كه سازمان ميراث فرهنگي بايد برنامه‌ريزي، سياستگذاري و نظارت بر شناسايي و گردآوري آثار با ارزش و برگزيده صنايع‌دستي دوران معاصر و نمايش آنها توسط دستگاه‌هاي ذيربط را برعهده بگيرد. پيشنهاد تدوين استانداردهاي لازم براي مواداوليه و روش‌هاي توليد صنايع‌دستي به سازمان ملي استاندارد ايران، تحقيق و بررسي مستمر جامعه آماري و جمع‌آوري اطلاعات لازم از وضعيت صنايع‌دستي ايران و جهان به‌منظور ارتقاي جايگاه صنايع‌دستي ايران و اهتمام بر ارتقاي موقعيت ايران در نظام بازار صنايع‌دستي جهان در جهت رونق و افزايش صادرات صنايع‌دستي از ديگر تكاليفي است كه صبح ديروز مجلس براي سازمان ميراث فرهنگي تعيين كرد.

بهره‌گيري از سامانه‌هاي پيشرفته بازرگاني به‌منظور توسعه بازار فروش صنايع‌دستي ايران در كشورهاي هدف توسط بخش غيردولتي، كمك به ايجاد بازارچه‌هاي صنايع‌دستي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش‌هاي خصوصي، تعاوني و نهادهاي عمومي غيردولتي نيز از ديگر تكاليف مجلس براي سازمان ميراث فرهنگي است.

همچنين سازمان ميراث‌فرهنگي مجاز است براي توليد و عرضه محصولات صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي، فضاهاي مناسب در بناهاي تاريخي را به فعالان صنايع‌دستي واگذار كند. عرضه محصولات غيرصنايع‌دستي و توليدات صنايع‌دستي خارجي نيز در غرفه‌هاي اختصاص داده شده به عرضه صنايع‌دستي ايراني ممنوع اعلام شده و مجلس تكليف كرده است كه درصورت عرضه اين محصولات قرارداد متخلفان فسخ و اموال غيرمجاز و خارجي عرضه‌شده نيز ضبط شده و سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند از محل وجه التزام متقاضي دريافت خسارت كند. ماده 6اين طرح نيز دستگاه‌هاي اجرايي را مكلف كرد در برنامه‌هاي تشويقي و اهداي جوايز غيرنقدي با اولويت از توليدات صنايع‌دستي اصيل ايراني استفاده كنند. نمايندگان مجلس، بانك مركزي را نيز مكلف به تأمين تسهيلات مسكن هنرمندان و توليدكنندگان صنايع‌دستي كردند.

مجلس همچنين دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌ها را مكلف كرد در طراحي فضاهاي عمومي شهري از نمادهاي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي متناسب با معماري ايراني و اسلامي استفاده كنند. صدا و سيما نيز مكلف به معرفي هنرمندان و آثار هنري صنايع‌دستي شد.

کد خبر 374916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha