دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

اطلاعات آماری از سود و زیان ۹ بانک در بورس نشان می‌دهد که زیان عملکرد این بانک‌ها به مرز بی‌سابقه ۸۴۰۰ میلیارد تومان معادل ۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش همشهري، اصلاحات كند و تأخيري بانك مركزي تأثيري در عملكرد بانك‌ها نداشته است و زيان عملكرد آنها روزبه‌روز در حال افزايش است. كارشناسان مي‌پرسند آيا نظارت بانك مركزي بر بانك‌ها ‌فقط محدود به صدور ابلاغيه و امر و نهي است و چرا بانك مركزي براي صيانت از حقوق سپرده‌گذاران و سهامداران مدت‌ها پيش كارنامه عملكرد بانك‌ها را زير ذره‌بين نبرده بود. گفته مي‌شود بيش از 40درصد از ارزش سهام نظام بانكي ايران در دست فقط يك نهاد شبه‌دولتي است.

از سال قبل بانك مركزي اصلاحات جديدي را در نظام بانكي آغاز كرده و تحت‌تأثير اين رويداد قيمت سهام بانك‌ها نيز در بورس تحت‌تأثير قرار گرفته است. در اين ميان بيشترين زيان مربوط به بانك‌هايي است كه بيشترين ابهام را در سال‌هاي گذشته در صورت‌هاي مالي‌شان داشته‌اند و گزارش‌هاي مالي‌شان شفاف نبوده است.

براساس آخرين گزارش سال95 زيان 9بانك فعال در بورس و فرابورس با سرمايه‌اي معادل 17هزار ميليارد تومان به 8هزار و 400ميليارد تومان رسيده كه اين زيان نيمي از سرمايه اسمي اين 9بانك است. اين 9بانك شامل صادرات، پارسيان، گردشگري، اقتصاد نوين، دي، تجارت، سرمايه، ايران زمين و قوامين است و نكته جالب اينكه به جز 2بانك تجارت و اقتصاد نوين، نماد 7بانك ديگر از سال گذشته در بورس بسته است.

بيشترين مقدار زيان مربوط به بانك صادرات است كه نماد آن ماه‌هاست در بورس متوقف است و كسي اجازه خريدو فروش سهام آن را ندارد. ميزان ضرر و زيان سهامداران اين بانك با سرمايه اسمي 5.7هزار ميليارد تومان هم‌اكنون به 4هزار 352ميليارد تومان رسيده؛ اين يعني اينكه زيان هر سهم اين شركت اكنون 753ريال است.دومين بانكي كه 8‌ماه از توقف نماد آن مي‌گذرد بانك پارسيان است كه با 621ريال زيان براي هر سهم جمعا در طول يك سال 1475ميليارد تومان ضرر كرده است.

جدول

کد خبر 375024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha